Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.2s.ANCZ.SI.TTDDX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia człowieka
Jednostka: Katedra Żywienia Człowieka
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przekazanie studentom podstawowych wiadomości dotyczących budowy anatomicznej człowieka ze szczególnym uwzględnieniem budowy i funkcji układu pokarmowego i układów mięśniowego, nerwowego, kostnego. Omówienie budowy i funkcji narządów zmysłów.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Wstęp. Pozycja anatomiczna. Płaszczyzny ciała. Diagnostyka obrazowa

Układy narządów. Ciało człowieka. Układ kostny – charakterystyka.

Układ mięśniowy – budowa, rodzaje tkanki mięśniowej.

Układ nerwowy – centralny i obwodowy układ nerwowy – budowa i charakterystyka.

Układ oddechowy – budowa i charakterystyka.

Ogólna budowa układu pokarmowego, cz.1 – zęby, podniebienie, język – budowa i charakterystyka.

Ogólna budowa układu pokarmowego, cz.2 – jama ustna, gardło, gruczoły jamy ustnej, ślinianki, brodawki językowe – rodzaje i funkcja, przełyk.

Ogólna budowa układu pokarmowego, cz.3 – jama brzuszna – ogólna charakterystyka, główne naczynia krwionośne i unerwienie.

Ogólna budowa układu pokarmowego, cz.4 – narządy jamy brzusznej – żołądek, jelito cienki i grube, odbytnica, odbyt – budowa.

Gruczoły układu pokarmowego – wątroba, trzustka – budowa i charakterystyka.

Gruczoły skóry – rodzaje, budowa, charakterystyka.

Narządy zmysłów – rodzaje, charakterystyka.

Powłoka wspólna – charakterystyka, budowa.

Budowa i czynności komórki. Podział komórki. Rodzaje komórek. Tkanki – wykonywanie rysunków.

Postać człowieka jako całość. Budowa i proporcje ciała w zależności od wieku. Zmiany zachodzące w organizmie w ciągu życia. Różnice konstytucyjne budowy ciała.

Układ kostny: czynności kości, rozwój i wzrost kości. Osteologia szczegółowa – wykonywanie rysunków

Układ mięśniowy. Budowa mięśni. Budowa szczegółowa: mięśnie tułowia, szyi i głowy, kończyny górnej, dolnej. Fizjologia mięśni.

Układ narządów zmysłów. Ucho zewnętrzne, środkowe, wewnętrzne.

Układ narządów zmysłów. Narząd wzroku: budowa ogólna, gałka oczna, narządy dodatkowe.

Powłoka wspólna. Budowa ogólna i szczegółowa skóry. Twory nabłonkowe skóry. Włosy. Paznokcie.

Typy zębów (modele, preparaty mikroskopowe) – wykonanie rysunków.

Podział żołądka – preparaty mikroskopowe – wykonanie rysunków.

Budowa jelita cienkiego – preparaty mikroskopowe – wykonanie rysunków.

Budowa wątroby – preparaty mikroskopowe – wykonanie rysunków.

Budowa tarczycy – preparaty mikroskopowe – wykonanie rysunków.

Powierzchnia podstawna i przyśrodkowa mózgu – schematy – wykonanie rysunków

Rodzaje naczyń krwionośnych – preparaty mikroskopowe – wykonanie rysunków

Zaliczenie

Literatura:

Podstawowa

1. Sylwanowicz W, Michajlik A, Ramotowski W: Anatomia i Fizjologia Człowieka; PZWL 1989

2. Kumar V, Cotran R, Robbins SL: Robbins Patologia; Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner 2005

3. Michajlik A, Ramotowski W: Anatomia i Fizjologia Człowieka; PZWL 2001

Uzupełniająca

1. Sylwanowicz W, Michajlik A, Ramotowski W: Anatomia i Fizjologia Człowieka; PZWL 1989

2. Wielki atlas anatomii człowieka. McMillan Beverly; Buchmann 2013

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma ogólną wiedzę z zakresu fizyki, chemii ogólnej i organicznej, biologii i biochemii, dostosowaną do nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej właściwą do kierunku dietetyka

Zna podstawy anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz gruczołów wydzielania wewnętrznego

Umiejętności

Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w środowisku akademickim/zawodowym i innych środowiskach, także w języku obcym.

Opisuje budowę układów i narządów ciała człowieka oraz przedstawia ich funkcję; realizuje zasady pierwszej pomocy

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego.

Wykazuje zdolność do pracy w zespole przyjmując w nim różne role. Umiejętnie zarządza czasem.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie ma żadnej wiedzy z zakresu fizyki, chemii ogólnej i organicznej, biologii i biochemii, dostosowaną do nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej właściwą do kierunku dietetyka

Nie zna podstaw anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz gruczołów wydzielania wewnętrznego

Umiejętności

Nie wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w środowisku akademickim/zawodowym i innych środowiskach, także w języku obcym.

Nie opisuje budowy układów i narządów ciała człowieka oraz nie przedstawia ich funkcji, nie realizuje zasad pierwszej pomocy

Kompetencje społeczne

Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego.

Nie wykazuje zdolność do pracy w zespole przyjmując w nim różne role. Nieumiejętnie zarządza czasem.

Na ocenę 3

Wiedza

Ma minimalną wiedzę z zakresu fizyki, chemii ogólnej i organicznej, biologii i biochemii, nie zawsze dostosowaną do nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej właściwą do kierunku dietetyka

Zna podstawy anatomii człowieka, ale nie potrafi ich odpowiednio scharakteryzować i opisać.

Umiejętności

Wykazuje umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w środowisku akademickim/zawodowym i innych środowiskach, także w języku obcym nie zawsze w sposób precyzyjny, zwięzły i właściwy.

Opisuje budowę układów i narządów; nie przedstawia ich funkcji, realizuje zasady pierwszej pomocy

Kompetencje społeczne

Słabo rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego.

Potrafi pracować w grupie w stopniu podstawowym, ale nie potrafi grupą kierować. Nie zarządza czasem odpowiednio.

Na ocenę 4

Wiedza

Ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, chemii ogólnej i organicznej, biologii i biochemii, dostosowaną do nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej właściwą do kierunku dietetyka

Zna podstawy anatomii człowieka, potrafi je scharakteryzować i opisać w stopniu zadowalającym.

Umiejętności

Wykazuje umiejętności precyzyjnego porozumiewania się, ale z błędami przygotowuje i przedstawia swoją pracę/prezentację (pisemnie lub ustnie)

Opisuje budowę układów i narządów; przedstawia ich funkcję, ale popełnia błędy w tej charakterystyce, realizuje zasady pierwszej pomocy

Kompetencje społeczne

Rozumie w stopniu zadowalającym potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego.

Potrafi pracować w grupie, nie potrafi kierować małym zespołem. Zarządza czasem odpowiednio.

Na ocenę 5

Wiedza

Ma ogólną wiedzę z zakresu fizyki, chemii ogólnej i organicznej, biologii i biochemii, dostosowaną do nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej właściwą do kierunku dietetyka

Zna podstawy anatomii człowieka, potrafi je dokładnie scharakteryzować i opisać.

Umiejętności

Wykazuje umiejętności precyzyjnego porozumiewania się oraz przygotowania i przedstawienia pracy/prezentacji (pisemnej lub ustnej)

Opisuje budowę układów i narządów; przedstawia ich funkcję w sposób odpowiedni, realizuje zasady pierwszej pomocy

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobistego.

Pracuje w grupie przyjmując w niej różne rolę (także nią kieruje). Zarządza czasem odpowiednio.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)