Technologia specjalizacyjna I: Przemysł skrobiowy i cukrowniczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.TSP1.SM.TTZTW.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia specjalizacyjna I: Przemysł skrobiowy i cukrowniczy |
Jednostka: | Katedra Technologii Węglowodanów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką przemysłu skrobiowego, obejmującą zagadnienia teoretyczne i zasady praktyki przemysłowej w produkcji skrobi i jej przetworów. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Budowa i funkcje skrobi Biosynteza i metabolizm skrobi Otrzymywanie skrobi ziemniaczanej Produkcja skrobi zbożowych Metody modyfikacji skrobi Chemiczne modyfikacje skrobi Syropy skrobiowe i maltodekstryny Ogólny zarys technologii cukrownictwa Produkcja cukru z buraków i trzciny cukrowej Nowe trendy w przetwórstwie surowców węglowodanowych Metody izolacji i oznaczania zawartości skrobi Charakterystyka podstawowych właściwości skrobi. Właściwości syropów skrobiowych. Analiza surowców i produktów przemysłu cukrowniczego Hydroliza kwasowa skrobi Hydroliza enzymatyczna skrobi Chemiczna modyfikacja skrobi – utlenianie Chemiczna modyfikacja skrobi – estryfikacja Charakterystyka wybranych właściwości skrobi i produktów jej modyfikacji. Charakterystyka kleikowania. Charakterystyka wybranych właściwości skrobi i produktów jej modyfikacji. Właściwości reologiczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Nowotny F. (red.): Technologia przetwórstwa ziemniaczanego, WNT, Warszawa 1972. • W. Sikorski; Chemia Żywności; WNT, Warszawa 2002. • G. Lisińska, W. Leszczyński i inni; Ćwiczenia z technologii przetwórstwa węglowodanów; Skrypt AR Wrocław; 2002. • Praca zb. pod red. M. Pałasińskiego; Technologia przetwórstwa węglowodanów; PTTŻ Małopolska; 2005. Literatura uzupełniająca: • Problemy modyfikacji skrobi, Materiały VI Letniej Szkoły Skrobiowej, wyd. Oddz. Małopolski PTTŻ2, Kraków, 1992. • Leszczyński W, Pałasiński M.: Stulecie badań nad skrobią w Polsce (1898-1998), Oddz. Małopolski PTTŻ2, Kraków 1998. • P. Tomasik, Ch. Schilling; Chemical Modification of Starch; w Advances in Carbohydrate Chemistry and Biochemistry; 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Nazywa i charakteryzuje podstawowe surowce węglowodanowe wykorzystywane w przemyśle spożywczym. Opisuje procesy biosyntezy i metabolizm sacharydów. Wymienia i definiuje poszczególne etapy przygotowania surowców dla przemysłu krochmalniczego Objaśnia etapy procesu izolacji skrobi. Definiuje znaczenie surowców węglowodanowych technologii żywności i żywieniu człowieka. Opisuje podstawowe procesy modyfikacji skrobi. Objaśnia etapy produkcji cukru trzcinowego i buraczanego. Umiejętności Dobiera odpowiednie metody analityczne do identyfikacji i analizy polisacharydów. Ocenia przydatność różnych gatunków roślin do pozyskiwania skrobi Analizuje i sporządza schematy technologiczne związane z produkcją i modyfikacją skrobi Analizy dotyczące surowców i produktów w przemysle cukierniczym. Kompetencje społeczne Rozumie korzyści i zagrożenia związane z uprawą surowców węglowodanowych Kreatywnie poszukuje nowych sposobów wykorzystania sacharydów w przemyśle spożywczym |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie potrafi wymienić i rozpoznać podstawowych surowców węglowodanowych Nie umie objaśnić kolejnych etapów technologicznych podczas produkcji skrobi Nie potrafi opisać schematów technologicznych modyfikacji skrobi metodami fizycznymi, chemicznymi i biochemicznymi. Nie umie opisać różnic pomiędzy właściwościami różnych skrobi modyfikowanych i przyczyn ich występowania Nie zna technologii i procesów wykorzystywanych w przemyśle cukrowniczym Nie zna narzędzi do projektowania procesu technologicznego Nie potrafi ocenić przydatności różnych gatunków roślin do pozyskiwania skrobi Nie zna metod badania jakości surowca, półproduktów i produktów Nie potrafi obliczyć podstawowych parametrów technologicznych i zadań związanych w projektowaniem produkcji Nie jest świadomy zagrożeń wynikających z zastosowania niewłaściwych surowców i technologii. Nie potrafi kreatywnie wykorzystać nowych surowców i technologii w przetwórstwie węglowodanów Na ocenę 3 Wymienia i rozpoznaje podstawowe surowce węglowodanowe Objaśnia podstawowe etapy procesu technologicznego Opisuje podstawowe procesy modyfikacji skrobi Wyjaśnia różnice we właściwościach skrobi modyfikowanych Zna podstawowe procesy wykorzystywane w przemyśle cukrowniczym Zna kilka narzędzi Ma trudności w ocenie przydatności różnych gatunków roślin do pozyskiwania skrobi Opisuje metodę, ale nie potrafi dobierać metod do rozwiązania konkretnego problemu Oblicza czynniki wskazane w kolumnie drugiej w sposób mechaniczny, nie potrafi jednak przeprowadzić ich analizy Rozumie zagrożenia wynikające z zastosowania niewłaściwych surowców i technologii, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu. Ma trudności w kreatywnym wykorzystaniu nowych surowców i technologii w przetwórstwie węglowodanów Na ocenę 4 Charakteryzuje podstawowe surowce węglowodanowe, wyjaśnia ich znaczenie Dokładnie opisuje kolejne etapy procesu technologicznego Wymienia i opisuje procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące podczas modyfikacji skrobi Podaje przykłady zastosowań skrobi modyfikowanych i wyjaśnia przyczyny ich stosowania Opisuje kolejne etapy produkcji cukru z buraka cukrowego i trzciny cukrowej. Zna wszystkie narzędzia i metody ich stosowania Potrafi ocenić przydatność różnych gatunków roślin do pozyskiwania skrobi. Opisuje metody i stosuje metody adekwatne do postawionego problemu Oblicza czynniki wskazane w kolumnie drugiej, potrafi je objaśnić Rozumie zagrożenia wynikające z zastosowania niewłaściwych surowców i technologii i częściowo uwzględnia je w swoich działaniach. Potrafi wykorzystać nowe surowce i technologie w przetwórstwie węglowodanów Na ocenę 5 Szczegółowo charakteryzuje podstawowe surowce węglowodanowe, wyjaśnia ich znaczenie Krytycznie analizuje kolejne etapy procesu technologicznego Wyjaśnia przyczyny wykorzystania określonych procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych do modyfikacji skrobi Podaje przykłady zastosowań różnych polisacharydów i skrobi modyfikowanych i wyjaśnia przyczyny ich stosowania Szczegółowo opisuje kolejne etapy produkcji cukru z buraka cukrowego i trzciny cukrowej. Stosuje narzędzia i metody ich stosowania, porównuje je oraz dobiera do rozwiązania konkretnego problemu Precyzyjnie ocenia przydatność różnych gatunków roślin do pozyskiwania skrobi. Dobiera i ocenia metodę, potrafi modyfikować metody Oblicza czynniki wskazane w kolumnie drugiej, potrafi je objaśnić, zastosować praktycznie i modyfikować w miarę potrzeby Jest świadomy zagrożeń wynikających z zastosowania niewłaściwych surowców i technologii. Potrafi kreatywnie wykorzystać nowe surowce i technologie w przetwórstwie węglowodanów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.