Technologia specjalizacyjna I A: Dietetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.TSP1.SM.TTZAZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia specjalizacyjna I A: Dietetyka |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki |
Grupy: |
Technologia Żywności, 1 sem, SM |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Wykłady Aktualne zalecenia żywieniowe. Rodzaje norm żywienia. Klasyfikacja diet. Otyłość etiologia i patogeneza. Czynność endokrynna adypocytów. Diety niekonwencjonalne stosowane w redukcji masy ciała. Naturalne substancje wspomagające proces redukcji masy ciała. Rola polifenoli w prewencji wybranych chorób niezakaźnych- aktualny stan wiedzy. Sterole i stanole roślinne w prewencji chorób układu krążenia-aktualny stan wiedzy Wybrane składniki bioaktywne w prewencji przewlekłych chorób niezakaźnych. Postępowanie dietetyczne w odwodnieniu i oparzeniach. Postępowanie dietetyczne w chorobach neurodegeneracyjnych. Żywienie drogą przewodu pokarmowego. Mieszanki przemysłowe wykorzystywane w leczeniu jelitowym. Żywienie pozajelitowe. Ćwiczenia Opracowanie jadłospisów jednodniowych dla pacjentów cierpiących na różne schorzenia. Przygotowanie wybranych diet stosowanych w dietoterapii. Oznaczanie zawartości witaminy C i suchej masy w wybranych dietach. Oznaczanie zawartości polifenoli ogółem i antocyjanów w wybranych dietach. Analityczna ocena zawartości energii białka tłuszczu i popiołu w przygotowanych dietach. Analityczna ocena zawartości energii i chlorku sodu w przygotowanych dietach. Oznaczanie zawartości izotiocyjanianów w wybranych produktach spożywczych. Oznaczenie zawartości żelaza w wybranych racjach pokarmowych i produktach spożywczych. Oznaczanie zawartości wapnia wybranych produktach spożywczych. Oznaczanie zawartości karotenoidów ogółem w wybranych dietach. Edukacja żywieniowa |
Literatura: |
Jarosz M., 2017. Dietetyka. Żywność, żywienie w prewencji i leczeniu,. Wyd. IŻŻ Warszawa Peckenpaugh N. Gajewska D., (red wyd. pl.). 2011. Podstawy żywienia i dietoterapia. Wyd. Elsevier Urban & Partner Ciborowska H., Rudnicka A., 2018 Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. wyd. 4. PZWL Warszawa. Payne A., Barker H. 2010. „Dietetyka i żywienie kliniczne”. Elsevier Urban & Partner Daniluk J. Jurkowska J., (red.) 2005. Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa. Wyd. Czelej, Lublin. Jarosz M.(red). 2017 Normy żywieniowe dla populacji Polski. Wyd. . IŻŻ, 2017 |
Efekty uczenia się: |
Student zna w pogłębionym stopniu w pogłębionym stopniu metodologię badań oraz ma zaawansowaną wiedzę o innowacyjnych procesach, trendach rozwojowych i kierunkach badań naukowych w zakresie przetwórstwa żywności i żywienia człowieka; teorie, fakty, procesy oraz związane z nimi metody stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu technologii żywności i żywienia człowieka, oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej właściwej dla wybranej specjalizacji; istotę uznania żywności jako źródła składników odżywczych i bioaktywnych, które można modyfikować w celu otrzymania określonej charakterystyki i funkcjonalności, naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływ na zdrowie człowieka, oraz zna istotę nutrigenomiki we współczesnej nauce o żywieniu człowieka. Student potrafi pozyskać potrzebne informacje naukowe z literatury, baz danych oraz innych źródeł, dokonać ich interpretacji oraz opracować ich syntetyczną analizę z poprawną dokumentacją.; precyzyjnie, zwięźle i właściwie porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej w środowisku zawodowym i innych środowiskach, także w języku obcym na poziomie B2+. Potrafi uczestniczyć i/lub prowadzić dyskusję, w której prezentuje swoje stanowisko, uzasadnia je, argumentuje za przyjęciem lub odrzuceniem hipotezy. pracować w zespole pełniąc w nim różne role, w tym kierowniczą, planować i realizować swoje uczenie się oraz motywować w tym zakresie innych. Student jest gotów do śledzenia i przyswajania nowości w nauce o żywności i żywieniu w celu uzupełniania specjalistycznej wiedzy technologicznej i/lub w badaniach naukowych. uczestniczenia w pracach naukowych z zakresu żywienia człowieka, dietetyki oraz badania jakości żywności oraz odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. świadomej odpowiedzialności za poufność niektórych działań, szczególnie dotyczących ujawniania wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz danych osobowych. świadomej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podejmowania działań zwiększających aktywność zawodową i społeczną środowiska, w którym żyje i pracuje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 50%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie : - indywidualnych sprawozdań z prac laboratoryjnych przygotowywanych jako streszczenia o długości nie więcej niż 250 słów i jadłospisu - udział w ocenie końcowej modułu 25%, - testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych (min. 60% punktów dla oceny pozytywnej - udział w ocenie końcowej modułu 25%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kopeć | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Drzewowska, Aneta Kopeć, Jerzy Zawistowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.