Statystyka stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.STST.NM.TTZXX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka stosowana |
Jednostka: | Katedra Inżynierii i Aparatury Przemysłu Spożywczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawami rachunku prawdopodobieństwa oraz podstawowymi metodami statystycznymi. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Podstawowe miary statystyczne Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Tworzenie i analiza szeregu rozdzielczego, tworzenie histogramu wyznaczanie podstawowych miar statystycznych. Korzystanie z tablic statystycznych i programów komputerowych do poszukiwania wartości funkcji statystycznych Elementy teorii estymacji punktowej i przedziałowej. Wyznaczanie estymatorów i określanie przedziałów ufności Stawianie i testowanie hipotez statystycznych. Testowanie hipotez parametrycznych, elementy analizy wariancji Stawianie i testowanie hipotez statystycznych. Testowanie hipotez nieparametrycznych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Łomnicki „Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników” PWN Warszawa 2003 2. Z. Helwig „Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej” PWN Warszawa 1971 3. W. Krysicki i inni „Rachunek Prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach – cześć I i część II” PWN Warszawa 2000 Literatura uzupełniająca: 1. A. Aczel „Statystyka w zarządzaniu” PWN Warszawa 2000 2. R. Zieliński „Tablice Statystyczne” PWN Warszawa 1974 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa – zmienna losowa, rozkład gęstości prawdopodobieństwa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja. Zna podstawowe rozkłady gęstości prawdopodobieństwa. Zna podstawowe miary statystyki opisowej – średnia arytmetyczna, harmoniczna, geometryczna, mediana, moda, moment zwykły, moment centralny, kurtoza, ws. skośności. Zna podstawy estymacji punktowej i przedziałowej. Zna metodę największej wiarygodności. Zna teorię dotycząca stawiania hipotez parametrycznych i nieparametrycznych oraz ich weryfikacji. Zna podstawy analizy wariancji. Umiejętności Potrafi korzystać z tablic statystycznych. Potrafi powiązać rozkład gęstości prawdopodobieństwa z rozkładem otrzymanym doświadczalnie. Umie wyznaczyć szereg rozdzielczy i wykonać histogram, wyliczyć podstawowe miary statystyczne. Potrafi zinterpretować otrzymane rezultaty. Umie pozyskać estymatory z próbki reprezentatywnej. Potrafi wyznaczyć przedziały ufności dla wartości przeciętnej populacji generalnej jak i dla wariancji. Umie zinterpretować otrzymane wyniki. Potrafi postawić hipotezy statystyczne dla danego zagadnienia oraz przeprowadzić testowanie i zinterpretować otrzymane wyniki. Umie przygotować dokumentację – raport z przeprowadzonej analizy statystycznej. Potrafi przeprowadzić wielopoziomową analizę statystyczną. Kompetencje społeczne Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć Nie zna i nie rozumie metod estymacji Nie zna teorii stawiania i testowania hipotez Nie potrafi korzystać z tablic statystycznych Nie umie wyznaczyć szeregu rozdzielczego i podstawowych miar statystycznych Nie umie pozyskiwać estymatorów Nie umie stawiać i testować hipotez Nie potrafi przygotować dokumentacji projektu lub jego elementów według zadanego wzorca Nie potrafi wybrać priorytetów Na ocenę 3 Zna podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa – zmienna losowa, rozkład gęstości prawdopodobieństwa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja. Zna podstawy estymacji punktowej i przedziałowej. Zna teorię dotycząca stawiania hipotez parametrycznych i nieparametrycznych oraz ich weryfikacji. Potrafi korzystać z tablic statystycznych. Umie wyznaczyć szereg rozdzielczy i wykonać histogram,. Umie pozyskać estymatory z próbki reprezentatywnej. Umie postawić hipotezy statystyczne Potrafi przygotować elementy dokumentacji projektu według zadanego wzorca Stosuje priorytety wskazane przez wykładowcę, ale nie rozumie ich znaczenia Na ocenę 4 Zna podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa – zmienna losowa, rozkład gęstości prawdopodobieństwa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja. Zna podstawowe rozkłady gęstości prawdopodobieństwa. Zna podstawy estymacji punktowej i przedziałowej. Zna metodę największej wiarygodności. Zna teorię dotycząca stawiania hipotez parametrycznych i nieparametrycznych oraz ich weryfikacji. Rozumie związek tych wielkości z badanym zagadnieniem fizycznym Potrafi korzystać z tablic statystycznych. Potrafi powiązać rozkład gęstości prawdopodobieństwa z rozkładem otrzymanym doświadczalnie. Umie wyznaczyć szereg rozdzielczy i wykonać histogram, wyliczyć podstawowe miary statystyczne. Umie pozyskać estymatory z próbki reprezentatywnej. Potrafi wyznaczyć przedziały ufności dla wartości przeciętnej populacji generalnej jak i dla wariancji. Potrafi postawić hipotezy statystyczne dla realnego zagadnienia fizycznego Potrafi przygotować pełną dokumentacje projektu według zadanego wzorca z dodatkowymi własnymi elementami Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań po uprzedniej konsultacji z wykładowcą Na ocenę 5 Zna podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa – zmienna losowa, rozkład gęstości prawdopodobieństwa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja. Zna podstawowe rozkłady gęstości prawdopodobieństwa. Rozumie związek tych wielkości z realnym zagadnieniem fizycznym Zna podstawy estymacji punktowej i przedziałowej. Zna metodę największej wiarygodności. Rozumie związek tych wielkości z badanym zagadnieniem fizycznym Zna teorię dotycząca stawiania hipotez parametrycznych i nieparametrycznych oraz ich weryfikacji. Rozumie związek tych wielkości z badanym zagadnieniem fizycznym. Potrafi samodzielnie formułować hipotezy statystyczne na podstawie przedstawionego problemu fizycznego Potrafi korzystać z tablic statystycznych. Potrafi powiązać rozkład gęstości prawdopodobieństwa z rozkładem otrzymanym doświadczalnie. Umie wyciągnąć odpowiednie wnioski Umie wyznaczyć szereg rozdzielczy i wykonać histogram, wyliczyć podstawowe miary statystyczne. Potrafi zinterpretować otrzymane rezultaty. Umie pozyskać estymatory z próbki reprezentatywnej. Potrafi wyznaczyć przedziały ufności dla wartości przeciętnej populacji generalnej jak i dla wariancji. Umie zinterpretować fizycznie otrzymane wyniki. Potrafi postawić hipotezy statystyczne dla realnego zagadnienia fizycznego przeprowadzić testowanie i zinterpretować otrzymane wyniki. Potrafi samodzielnie określić wymaganą postać dokumentacji, a następnie na tej podstawie udokumentować projekt Potrafi wybrać priorytety służące realizacji określonych celów i/lub zadań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.