Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kwalifikowana pierwsza pomoc

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.1s.KWPP.SI.TTDDX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kwalifikowana pierwsza pomoc
Jednostka: Wydział Technologii Żywności
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Organizacja ratownictwa w Polsce. Elementy anatomii i fizjologii człowieka. Resuscytacja, reanimacja – definicje. Ocena parametrów życiowych

Niedrożność górnych dróg oddechowych – rozpoznanie, rodzaje, przyczyny, leczenie. Zadławienie.

Poszkodowany nieprzytomny – pozycja boczna ustalona. AED – zasady defibrylacji poszkodowanego.

Algorytm BLS AED dorosłych.

Algorytm BLS AED dzieci. Zasady udzielania pomocy kobietom ciężarnym. Sytuacje szczególne.

Stany nagłe – drgawki, cukrzyca, zawał mięśnia sercowego, udar, zatrucia, podtopienie.

Urazy mechaniczne, urazy chemiczne i termiczne. Zagrożenia środowiskowe.

Przygotowanie pacjentów do transportu. Taktyka działań ratowniczych. Zdarzenia masowe, segregacja wstępna, karta udzielanej pomocy.

Ocena bezpieczeństwa miejsca zdarzenia. Ocena przytomności. Pomoc osobie przytomnej – konieczność wezwania pomocy. Ocena oddechu – oddech prawidłowy. Łańcuch przeżycia. Postępowanie z osobą nieprzytomną – pozycja boczna ustalona. Monitorowanie.

Niedrożność dróg oddechowych – rozpoznanie, przyczyny, rodzaje. Metody udrażniania dróg oddechowych. Wentylacja maską twarzową/Ambu. Ryzyko zakażenia.

Resuscytacja osoby dorosłej. Schemat BLS AED.

Resuscytacja dzieci. Schemat BLS AED. Różnice w algorytmie. Resuscytacja w sytuacjach szczególnych (hipotermia, hipertermia, porażenie prądem, tonięcie, anafilaksja, kobiety ciężarne, zaburzenia elektrolitowe).

Szybkie badanie urazowe. Postępowanie w przypadku zranienia, złamania, skręcenia, krwotoku, oparzenia.

Literatura:

Podstawowa

1. Goniewicz M. Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. PZWL, 2013.

Uzupełniająca

1. Wirtualny Podręcznik Pierwszej Pomocy. D&S 2007 -2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Rozpoznaje sytuacje zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka.

Zna zasady organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia.

Umiejętności

Zabezpiecza i stabilizuje różne obszary ciała uszkodzone w wyniku działania czynników zewnętrznych.

Ocenia podstawowe funkcje życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Podejmuje działania ratunkowe w szczególnych rodzajach zagrożeń.

Kompetencje społeczne

Wykazuje odpowiedzialność za zdrowie pacjenta

Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie rozpoznaje sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu człowieka.

Nie zna zasad organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia.

Umiejętności

Nie zabezpiecza i nie stabilizuje różnych obszarów ciała uszkodzonych w wyniku działania czynników zewnętrznych.

Nie ocenia podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Nie podejmuje działań ratunkowych w szczególnych rodzajach zagrożeń.

Kompetencje społeczne

Nie wykazuje odpowiedzialności za zdrowie pacjenta

Nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie.

Na ocenę 3

Wiedza

Rozpoznaje podstawowe sytuacje zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka.

Zna podstawowe zasady organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia

Umiejętności

Zabezpiecza i stabilizuje wybrane obszary ciała uszkodzone w wyniku działania czynników zewnętrznych.

Ocenia podstawowe funkcje życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Podejmuje działania ratunkowe w szczególnych rodzajach zagrożeń.

Kompetencje społeczne

Wykazuje odpowiedzialność za zdrowie pacjenta

Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie.

Na ocenę 4

Wiedza

Rozpoznaje sytuacje zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka.

Zna dobrze zasady organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia.

Umiejętności

Zabezpiecza i stabilizuje różne obszary ciała uszkodzone w wyniku działania czynników zewnętrznych.

Ocenia podstawowe funkcje życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Podejmuje działania ratunkowe w szczególnych rodzajach zagrożeń.

Kompetencje społeczne

Wykazuje odpowiedzialność za zdrowie pacjenta

Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie.

Na ocenę 5

Wiedza

Rozpoznaje sytuacje zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka.

Zna szczegółowo zasady organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia.

Umiejętności

Zabezpiecza i stabilizuje różne obszary ciała uszkodzone w wyniku działania czynników zewnętrznych.

Ocenia podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Podejmuje działania ratunkowe w szczególnych rodzajach zagrożeń.

Kompetencje społeczne

Wykazuje odpowiedzialność za zdrowie pacjenta

Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)