Kwalifikowana pierwsza pomoc
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.KWPP.SI.TTDDX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kwalifikowana pierwsza pomoc |
Jednostka: | Wydział Technologii Żywności |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. |
Pełny opis: |
Treść kształcenia Organizacja ratownictwa w Polsce. Elementy anatomii i fizjologii człowieka. Resuscytacja, reanimacja – definicje. Ocena parametrów życiowych Niedrożność górnych dróg oddechowych – rozpoznanie, rodzaje, przyczyny, leczenie. Zadławienie. Poszkodowany nieprzytomny – pozycja boczna ustalona. AED – zasady defibrylacji poszkodowanego. Algorytm BLS AED dorosłych. Algorytm BLS AED dzieci. Zasady udzielania pomocy kobietom ciężarnym. Sytuacje szczególne. Stany nagłe – drgawki, cukrzyca, zawał mięśnia sercowego, udar, zatrucia, podtopienie. Urazy mechaniczne, urazy chemiczne i termiczne. Zagrożenia środowiskowe. Przygotowanie pacjentów do transportu. Taktyka działań ratowniczych. Zdarzenia masowe, segregacja wstępna, karta udzielanej pomocy. Ocena bezpieczeństwa miejsca zdarzenia. Ocena przytomności. Pomoc osobie przytomnej – konieczność wezwania pomocy. Ocena oddechu – oddech prawidłowy. Łańcuch przeżycia. Postępowanie z osobą nieprzytomną – pozycja boczna ustalona. Monitorowanie. Niedrożność dróg oddechowych – rozpoznanie, przyczyny, rodzaje. Metody udrażniania dróg oddechowych. Wentylacja maską twarzową/Ambu. Ryzyko zakażenia. Resuscytacja osoby dorosłej. Schemat BLS AED. Resuscytacja dzieci. Schemat BLS AED. Różnice w algorytmie. Resuscytacja w sytuacjach szczególnych (hipotermia, hipertermia, porażenie prądem, tonięcie, anafilaksja, kobiety ciężarne, zaburzenia elektrolitowe). Szybkie badanie urazowe. Postępowanie w przypadku zranienia, złamania, skręcenia, krwotoku, oparzenia. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Goniewicz M. Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. PZWL, 2013. Uzupełniająca 1. Wirtualny Podręcznik Pierwszej Pomocy. D&S 2007 -2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozpoznaje sytuacje zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka. Zna zasady organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia. Umiejętności Zabezpiecza i stabilizuje różne obszary ciała uszkodzone w wyniku działania czynników zewnętrznych. Ocenia podstawowe funkcje życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Podejmuje działania ratunkowe w szczególnych rodzajach zagrożeń. Kompetencje społeczne Wykazuje odpowiedzialność za zdrowie pacjenta Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie rozpoznaje sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu człowieka. Nie zna zasad organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia. Umiejętności Nie zabezpiecza i nie stabilizuje różnych obszarów ciała uszkodzonych w wyniku działania czynników zewnętrznych. Nie ocenia podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Nie podejmuje działań ratunkowych w szczególnych rodzajach zagrożeń. Kompetencje społeczne Nie wykazuje odpowiedzialności za zdrowie pacjenta Nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie. Na ocenę 3 Wiedza Rozpoznaje podstawowe sytuacje zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka. Zna podstawowe zasady organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia Umiejętności Zabezpiecza i stabilizuje wybrane obszary ciała uszkodzone w wyniku działania czynników zewnętrznych. Ocenia podstawowe funkcje życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Podejmuje działania ratunkowe w szczególnych rodzajach zagrożeń. Kompetencje społeczne Wykazuje odpowiedzialność za zdrowie pacjenta Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie. Na ocenę 4 Wiedza Rozpoznaje sytuacje zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka. Zna dobrze zasady organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia. Umiejętności Zabezpiecza i stabilizuje różne obszary ciała uszkodzone w wyniku działania czynników zewnętrznych. Ocenia podstawowe funkcje życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Podejmuje działania ratunkowe w szczególnych rodzajach zagrożeń. Kompetencje społeczne Wykazuje odpowiedzialność za zdrowie pacjenta Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie. Na ocenę 5 Wiedza Rozpoznaje sytuacje zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka. Zna szczegółowo zasady organizacji i przeprowadzania bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Przywrócenie, podtrzymanie i stabilizacja podstawowych funkcji życiowych – czynności układu oddechowego i krążenia. Umiejętności Zabezpiecza i stabilizuje różne obszary ciała uszkodzone w wyniku działania czynników zewnętrznych. Ocenia podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia. Podejmuje działania ratunkowe w szczególnych rodzajach zagrożeń. Kompetencje społeczne Wykazuje odpowiedzialność za zdrowie pacjenta Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia przez całe życie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.