Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia i ochrona środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: T.1s.EIOS.SI.TTDDX.T
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia i ochrona środowiska
Jednostka: Katedra Technologii Fermentacji i Mikrobiologii Technicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest kompleksowe zapoznanie studentów z zagrożeniami pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, przekonanie do słuszności rozwiązań i unormowań prawnych gwarantujących ochronę środowiska naturalnego człowieka. Omówienie zasad produkcji skojarzonej w aspekcie czynników ekonomicznych, żywieniowych i środowiskowych na przykładzie Polski i UE. Zasady atestacji produkcji ekologicznej. Zagospodarowanie odpadów – podstawy prawne i merytoryczne. Znaki ekologiczne. Zintegrowany monitoring.

Pełny opis:

Treść kształcenia

Charakterystyka najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Łagodzenie skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju.

Odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej oraz ich wyróżniki jakościowe. Schemat postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi, wpływ zastosowanych technik zmniejszenie ryzyka środowiskowego.

Sposoby postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych, lokalizacji składowisk i mogilników. Rodzaje skażenia wód, klasy czystości, indeks saprobowy, mechanizmy eutrofizacji. Obowiązujące wymagania jakościowe dla potrzeb produkcji żywności i napojów, uregulowania prawne w zakresie ochrony ujęć wody. Zagrożenia radioaktywne i źródła promieniowania. Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa (rolnictwo konwencjonalne i ekologiczne). Zintegrowany monitoring środowiska. Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska w kraju i na świecie (NFOŚ, IUCN).

Zapoznanie się z funkcjonowaniem składowiska odpadów.

Literatura:

Podstawowa

1. Allan D.: Ekologia wód płynących, PWN Warszawa 1998.

2. Kozłowski S.: Gospodarka a środowisko przyrodnicze, PWN, Warszawa 1991.

3. Siebeneicher G.E.: Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa 1997..

4. Siemiński M.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa 2001.

5. Walkiewicz W.:EKO–Unijna polityka Polski, Jelenia Góra-Wrocław 2003.:EKO Unijna pozycja Polski

6. Wiech K.: Ochrona roślin bez chemii. Wyd.”Działkowiec”, Warszawa 2001.KK.:

7. Zakrzewski S.: Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa 1997.

8. Żukowski P.: Zdrowa żywność i degradacja środowiska, FOSZE Rzeszów 1994.

9. Praca zbiorowa.: Agroturystyka i usługi towarzyszące. FAPA ,Kraków 2005.

10. Praca zbiorowa.: AGRO-UNIA Wiejskie Centrum Integracji Europejskiej, Warszawa 2004.

Uzupełniająca ochrona środowiska,

1. Mackiewicz S.: Immunologia, PZWL, Warszawa 1996.

2. Prognoza ostrzegawcza zmian środowiskowych warunków życia człowieka w Polsce na początku XXI wieku – Ekspertyza. Wyd. Inst. Ekologii PAN 1995.

3. Richling A.: Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa 1996.

4. Siebeneicher G.: Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa 1997.

5. Siemiński M.: Fizyka zagrożeń środowiska, PWN, Warszawa 1994.

6. Siemiński M.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa 2001.

7. Winpeny J.: Wartość środowiska, PWN, Warszawa 1995.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Dokonuje charakterystyki najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Charakteryzuje regiony świata pod względem stopnia zagrożenia i wskazuje tendencje obserwowane w ostatnich latach.

Wnikliwie informuje o antropogenicznych zagrożeniach emisyjnych do atmosfery, gleby i wody.

Przekonuje do słuszności sozologicznej filozofii łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju (Agenda 21, sekwestracja CO2,monitoring globalny i lokalny).

Wymienia odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej oraz wyróżniki jakościowe pod względem obciążenia środowiska (zużycie wody na jednostkę produktu, uciążliwości ściekami, wytwarzanie odpadów niepłynnych, hałas emitowanym przez urządzenia).

Przedstawia ogólnie schematy postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi, wskazuje wpływ zastosowanych technik zmniejszenie ryzyka środowiskowego.

Przekonuje do sprawdzonego sposobu postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych, lokalizacji składowisk i mogilników.

Wnikliwie informuje o rodzajach skażenia wód, klasach czystości, indeksie saprobowym, mechanizmach eutrofizacji. Kładzie nacisk na obowiązujące wymagania jakościowe dla potrzeb produkcji żywności i napojów, uregulowania prawne w zakresie ochrony ujęć wody.

Przedstawia i uczula na zagrożenia radioaktywne i źródła promieniowania.

Informuje o biologicznych skutkach chemizacji rolnictwa. Wykazuje różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnych i ekologicznym.

Przekonuje do słuszności prowadzenia zintegrowanego monitoringu środowiska.

Informuje o organizacjach i instytucjach działających na rzecz ochrony środowiska w kraju i na świecie (NFOŚ, IUCN)

Umiejętności

Zna procedury postępowania na składowisku odpadów.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość potrzeby dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Ma świadomość odpowiedzialności za ochronę środowiska.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

Wiedza

Nie zna najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Nie wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Nie zna sposobów łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju.

Nie zna odpadów wytwarzanych w sektorze gospodarki żywnościowej oraz ich wyróżników jakościowych. Nie przedstawia schematu postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi.

Nie przekonuje do sprawdzonego sposobu postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych,, lokalizacji składowisk i mogilników.

Umiejętności

Kompetencje społeczne

Nie jest świadomy konieczności ciągłego doskonalenia i pogłębiania swojej wiedzy.

Nie jest świadomy odpowiedzialności za ochronę środowiska.

Na ocenę 3

Wiedza

Nie zna najbardziej istotnych zagrożeń środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki. Nie wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Nie zna sposobów łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Zna najbardziej istotne zagrożenia środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki oraz wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Ogólnie charakteryzuje skutki eksploatacji zasobów przyrody.

Nie zna odpadów wytwarzanych w sektorze gospodarki żywnościowej oraz ich wyróżników jakościowych. Nie przedstawia schematu postępowania z określonymi odpadami przemysłowymi. Wymienia ogólnie odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej.

Nie przekonuje do sprawdzonego sposobu postępowania w zakresie sortowania, recyklingu, utylizacji odpadów, spalania, depozycji odpadów ostatecznych,, lokalizacji składowisk i mogilników. Potrafi wskazać lokalizację dla składowiska odpadów.

Umiejętności

Potrafi określić lokalizację odpowiednią dla składowiska, dla wybranej aglomeracji, na podstawie wysypiska w Baryczy.

Kompetencje społeczne

Jest świadomy, że uzyskana wiedza i umiejętności z czasem tracą na aktualności, jednak nie wykazuje inicjatywy by to zmienić.

Jest świadomy, że ochrona środowiska pociąga za sobą odpowiedzialność, ale nie wykazuje inicjatywy, aby tą wiedzę wprowadzać w życie.

Na ocenę 4

Wiedza

Zna najbardziej istotne zagrożenia środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki oraz wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Charakteryzuje sposoby łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju.

Wymienia odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej oraz ogólne wymienia wyróżniki jakościowe pod względem obciążenia środowiska.

Dodatkowo zna metody sortowania, produkcji kompostu i produkcji biogazu w warunkach składowiska odpadów.

Umiejętności

Potrafi scharakteryzować sposób odzysku i utylizacji biogazu

Kompetencje społeczne

Jest świadomy, że uzyskana wiedza i umiejętności z czasem tracą na aktualności, stara się dokształcać, wykazuje inicjatywę.

Jest świadomy, że ochrona środowiska pociąga za sobą odpowiedzialność i wiedzę tą stara się wprowadzać w życie.

Na ocenę 5

Wiedza

Zna najbardziej istotne zagrożenia środowiska z punktu widzenia rozwoju globalnej gospodarki oraz szczegółowo wymienia antropogeniczne zagrożenia emisyjne do atmosfery, gleby i wody. Samodzielnie, szczegółowo charakteryzuje sposoby łagodzenia skutków eksploatacji zasobów przyrody w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju oraz przedstawia swoje propozycje wspomagające ww. działania.

Wymienia odpady wytwarzane w sektorze gospodarki żywnościowej oraz szczegółowo interpretuje wyróżniki jakościowe obciążenia środowiska (zużycie wody na jednostkę produktu, uciążliwości ściekami, wytwarzanie odpadów niepłynnych, hałas emitowanym przez urządzenia).

Dodatkowo potrafi scharakteryzować bezpieczne spalanie odpadów w spalarniach.

Umiejętności

Zna procedury postępowania pełnego recyklingu papieru, tworzyw sztucznych i szkła.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności, jaką technolog żywności bierze za produkcję zdrowej żywności. Zdaje sobie sprawę dezaktualizowania się uzyskanych umiejętności i wiedzy i ciągłej potrzeby doskonalenia. Wykazuje inicjatywę w kierunku dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Jest świadomy, że ochrona środowiska pociąga za sobą odpowiedzialność i wiedzę tą wprowadzać w życie, zachęcając do tego inne osoby.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)