Demografia i epidemiologia żywieniowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | T.1s.DIEP.SM.TTDXZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Demografia i epidemiologia żywieniowa |
Jednostka: | Katedra Żywienia Człowieka i Dietetyki |
Grupy: |
Dietetyka, 1 sem, SM |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW: DIETETYKA / ECTS: 2 / semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy - obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami z zakresu demografii i epidemiologii żywieniowej. Wprowadzone zostaną podstawowe terminy z zakresu demografii i epidemiologii. Omówione zostaną zagadnienia dotyczące oceny i uwarunkowań stanu zdrowia, miary częstości chorób. Studenci zostaną także zapoznani z najważniejszymi osiągnięciami epidemiologii. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Pojęcie zdrowia i choroby w wymiarze populacyjnym. Pojęcie zdrowia i choroby dawniej i dziś. Czynniki wpływające na stan zdrowia populacji. Zmiany w uwarunkowaniach stanu zdrowia na przestrzeni lat. Metody diagnozowania stanu zdrowia populacji. Źródła informacji. Demografia: podstawowe pojęcia, obiekt badań demografii. Podstawowe dane demograficzne Polski i innych krajów. Zmiany demograficzne na przestrzeni czasu. Metody analizy demograficznej. Współczynniki demograficzne. Struktura ludności Polski. Ruch naturalny. Prognozy demograficzne. Wprowadzenie do epidemiologii. Cele i zadania epidemiologii. Definicja i zakres epidemiologii. Epidemiologia w ujęciu historycznym. Epidemiologia współczesna. Dokonania epidemiologii. Sytuacja epidemiczna chorób zakaźnych i pasożytniczych w Polsce. Ocena stanu zdrowia zbiorowości. Uwarunkowania stanu zdrowia. Wiek jako determinant stanu zdrowia. Porównanie stanu zdrowia różnych populacji. Klasyczne mierniki stanu zdrowia. Miary częstości chorób. Mierniki pozytywne i negatywne. Określenie rozpowszechnienia i rozmiarów zjawisk zdrowotnych w populacjach ludzkich. Współczynniki chorobowości, zapadalności, umieralności Syntetyczne mierniki stanu zdrowia. Nowe mierniki oceny obciążeń zdrowotnych populacji (DALY, HALE). Źródła danych w epidemiologii. Badania epidemiologiczne. Typy badań epidemiologicznych. Hierarchia wiarygodności wyników badań. Przygotowanie badania epidemiologicznego. Metody wyboru populacji do badań. Potencjalne błędy w badaniach epidemiologicznych. Źródło błędów. Kwestionariusze – zasady układania, metody rozprowadzania. Walidacja. Tematyka ćwiczeń: Mierniki stanu zdrowia Ocena stanu odżywienia populacji. Strategie zapobiegania chorobom. Poziomy zapobiegania. Badania przesiewowe. Planowanie, realizacja i interpretacja wyników badań epidemiologicznych obserwacyjnych retrospektywnych nad rolą żywienia w występowaniu chorób. Planowanie, realizacja i interpretacja wyników badań epidemiologicznych obserwacyjnych prospektywnych w badaniach żywieniowych. Randomizowane badania kontrolowane w epidemiologii i medycynie klinicznej. Strategia badań epidemiologicznych. Rola badań epidemiologicznych opisowych w generowaniu hipotez na temat etiologii chorób i w określaniu związku przyczynowo-skutkowego. Przygotowanie projektu badania epidemiologicznego. Nieprawidłowe zwyczaje żywieniowe jako obiekt badań nad etiologią chorób. Czynniki ryzyka chorób żywieniozależnych. Przygotowanie kwestionariusza do badań epidemiologicznych. |
Literatura: |
W. Jędrychowski. Podstawy Epidemiologii. Podręcznik dla studentów i lekarzy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002. red. J. Bzdęga, A. Gębska-Kuczerowska: Epidemiologia w zdrowiu publicznym. PZWL, 2010 J. Holzer: Demografia. Polskie wydawnictwo Ekonomiczne, 2003 W. Jędrychowski: Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Wydawnictwo UJ, Kraków 2010. red. I. Karwat, L. Jabłoński: Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych. Czelej, 2002. W. Willet: Nutritional epidemiology. Oxford University Press, 1998. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu innowacyjne procesy, trendy rozwojowe i kierunki badań naukowych, a także współczesne techniki oraz metody badawcze, diagnostyczne i analityczne stosowane w zakresie żywienia człowieka i dietetyki (w tym dotyczące analiz demograficznych i epidemiologii żywieniowej) oraz przetwórstwa żywności. - w sposób pogłębiony pojęcia, teorie i zjawiska z zakresu żywienia człowieka, naukowe podstawy kształtowania diety i jej wpływu na zdrowie człowieka, a także identyfikuje żywność jako źródło składników odżywczych i bioaktywnych, które można modyfikować w celu otrzymania określonej charakterystyki i funkcjonalności. - założenia i społeczno-ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego. Student potrafi: - pozyskać potrzebne informacje naukowe z literatury, baz danych oraz innych źródeł, dokonać ich interpretacji oraz opracować ich syntetyczną analizę z poprawną dokumentacją. - zastosować podstawowe technologie informatyczne do pozyskiwania i przetwarzania informacji, zastosować zaawansowane metody statystyczne w zakresie planowania i optymalizacji eksperymentów oraz opracowania wyników badań naukowych, przedstawić w formie pisemnej i/lub ustnej opracowanie na temat badanego problemu. Student jest gotów do: - śledzenia i przyswajania nowości w nauce o żywności i żywieniu w celu uzupełniania specjalistycznej wiedzy z zakresu żywienia człowieka i dietetyki. - wykazania odpowiedzialności za poufność danych pozyskanych od pacjentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział w ocenie końcowej z przedmiotu - 80%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie: - sprawozdania z ćwiczeń (średnia z uzyskanych ocen) - udział w ocenie końcowej modułu 20%. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWL
CWL
PT CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Kostogrys | |
Prowadzący grup: | Renata Kostogrys | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CWL
CWL
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Kostogrys | |
Prowadzący grup: | Renata Kostogrys, Karolina Łanoszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT CWL
CWL
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Kostogrys | |
Prowadzący grup: | Magdalena Franczyk-Żarów, Renata Kostogrys | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT CWL
CWL
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Kostogrys | |
Prowadzący grup: | Renata Kostogrys, Karolina Łanoszka, Nimasha Vlkova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.