Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing produktów rolno-spożywczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.MPR.6A.SL.RZAXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing produktów rolno-spożywczych
Jednostka: Katedra Zarządzania i Marketingu w Agrobiznesie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot marketing produktów rolno-spożywczych w nawiązaniu do ogólnych teorii marketingu uzupełnia wiedzę nt produktu żywnościowego, rolnego, cen, dystrybucji i promocji. Specjalistyczne analizy elastyczności cen, dochodu popytu, podaży pozwalają określić mechanizmy rynkowe decydujące o zysku producentów działających w agrobiznesie. Program przedmiotu przewiduje charakterystykę głównych rynków rolno-spożywczych(zbóż,mięsa,warzyw i owoców) i teorii wyjaśniających zachowania konsumentów żywnośc.

Pełny opis:

Wykłady

1.Ewolucja teorii marketingu z uwzględnieniem marketingu rolniczego i społecznego.

2.Konsument żywności. Segmentacja konsumentów wg czynników demograficznych, wykształcenia, dochodów.

3.Style życia współczesnych odbiorców żywności.

4.Teorie wyjaśniające zachowanie się konsumentów.

5. Wzorce konsumpcji żywności w UE

6.Tendencje w spożyciu żywności w UE.

7.Zróżnicowanie spożycia żywności Polska-UE.

8.Style życia i postępowania polskich konsumentów żywności-zmiany wpływając na aktualny wizerunek polskiego konsumenta.

9.Modele teoretyczne wyjaśniające zachowanie konsumentów.

Ćwiczenia*

1. Koncepcje marketingu w praktyce przedsiębiorstw obsługujących rynek rolno-spożywczy.

2. Popyt i podaż produktów rolno-spożywczych. Czynniki pozacenowe wpływające na kształtowanie się wielkości zapotrzebowania na żywność i produkty pochodzenia rolniczego.

3. Dobra substytucyjne i komplementarne. Elastyczność cenowa, dochodowa, krzyżowa dla wybranych produktów pochodzenia rolniczego. Cena równowagi jako element strategii zarządzania producenta na rynku.

4. Metody ustalania cen. Efekt ilościowy i cenowy produktów rolno-spożywczych (implikacje dla producenta i konsumenta).

5. Analiza rynków wybranych produktów: owoców i warzyww,zbóż,mięsa,mleka.

* na realizację tematów ćwiczeń przyjęto od 2-3godz.

Literatura:

Literatura:1.Cholewicka-Gożdzik K. red. nauk. Marketing w agrobiznesie. Materiały dla studentów Akademii Rolniczych. FAPA. Warszawa 1997.2.Garbarski L., Rutkowki I., Wrzosek W. 1996: Marketing : punkt zwrotny nowoczesnej firmy. Warszawa. 3.Garbarski L. 1999: Zarządzanie marketingowe małym i średnim przedsiębiorstwem. Warszawa.

4.Figiel S. 2001: Marketing w agrobiznesie. [T.] 1, Marketing towarów rolnych / Szczepan Figiel, Wojciech Kozłowski, Stanisław Pilarski. Olsztyn.

5.Kos C., Szwacka-Salmonowicz J. 1997: Marketing produktów żywnościowych. PWRiL. Warszawa.

6.Mazurek-Łopacińska K. (pod red.) 2002: Badania marketingowe: podstawowe metody i obszary zastosowań. Wrocław.

7.Żmija J., Strzelczak L. (1996): Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej.

8.Wojciecha Wrzoska (praca zb.) 2004 : Strategie marketingowe. Warszawa.

Raporty rynkowe IEiGŻ i prasa bieżąca (Rzeczpospolita).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)