Marketing produktów rolno-spożywczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.MPR.6A.SL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing produktów rolno-spożywczych |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Marketingu w Agrobiznesie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot marketing produktów rolno-spożywczych w nawiązaniu do ogólnych teorii marketingu uzupełnia wiedzę nt produktu żywnościowego, rolnego, cen, dystrybucji i promocji. Specjalistyczne analizy elastyczności cen, dochodu popytu, podaży pozwalają określić mechanizmy rynkowe decydujące o zysku producentów działających w agrobiznesie. Program przedmiotu przewiduje charakterystykę głównych rynków rolno-spożywczych(zbóż,mięsa,warzyw i owoców) i teorii wyjaśniających zachowania konsumentów żywnośc. |
Pełny opis: |
Wykłady 1.Ewolucja teorii marketingu z uwzględnieniem marketingu rolniczego i społecznego. 2.Konsument żywności. Segmentacja konsumentów wg czynników demograficznych, wykształcenia, dochodów. 3.Style życia współczesnych odbiorców żywności. 4.Teorie wyjaśniające zachowanie się konsumentów. 5. Wzorce konsumpcji żywności w UE 6.Tendencje w spożyciu żywności w UE. 7.Zróżnicowanie spożycia żywności Polska-UE. 8.Style życia i postępowania polskich konsumentów żywności-zmiany wpływając na aktualny wizerunek polskiego konsumenta. 9.Modele teoretyczne wyjaśniające zachowanie konsumentów. Ćwiczenia* 1. Koncepcje marketingu w praktyce przedsiębiorstw obsługujących rynek rolno-spożywczy. 2. Popyt i podaż produktów rolno-spożywczych. Czynniki pozacenowe wpływające na kształtowanie się wielkości zapotrzebowania na żywność i produkty pochodzenia rolniczego. 3. Dobra substytucyjne i komplementarne. Elastyczność cenowa, dochodowa, krzyżowa dla wybranych produktów pochodzenia rolniczego. Cena równowagi jako element strategii zarządzania producenta na rynku. 4. Metody ustalania cen. Efekt ilościowy i cenowy produktów rolno-spożywczych (implikacje dla producenta i konsumenta). 5. Analiza rynków wybranych produktów: owoców i warzyww,zbóż,mięsa,mleka. * na realizację tematów ćwiczeń przyjęto od 2-3godz. |
Literatura: |
Literatura:1.Cholewicka-Gożdzik K. red. nauk. Marketing w agrobiznesie. Materiały dla studentów Akademii Rolniczych. FAPA. Warszawa 1997.2.Garbarski L., Rutkowki I., Wrzosek W. 1996: Marketing : punkt zwrotny nowoczesnej firmy. Warszawa. 3.Garbarski L. 1999: Zarządzanie marketingowe małym i średnim przedsiębiorstwem. Warszawa. 4.Figiel S. 2001: Marketing w agrobiznesie. [T.] 1, Marketing towarów rolnych / Szczepan Figiel, Wojciech Kozłowski, Stanisław Pilarski. Olsztyn. 5.Kos C., Szwacka-Salmonowicz J. 1997: Marketing produktów żywnościowych. PWRiL. Warszawa. 6.Mazurek-Łopacińska K. (pod red.) 2002: Badania marketingowe: podstawowe metody i obszary zastosowań. Wrocław. 7.Żmija J., Strzelczak L. (1996): Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej. 8.Wojciecha Wrzoska (praca zb.) 2004 : Strategie marketingowe. Warszawa. Raporty rynkowe IEiGŻ i prasa bieżąca (Rzeczpospolita). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.