Utrzymanie terenów zielonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F7.UTZ.NI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Utrzymanie terenów zielonych |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 7 sem, niestacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie teoretycznych podstaw i praktycznych umiejętności zakładania oraz pielęgnacji i utrzymania terenów zielonych o charakterze przydomowym jak również terenów zielonych występujących w krajobrazie terenów wiejskich i miast. Przedmiot obejmuje podstawy projektowania i zakładania terenów zielonych oraz najważniejsze problemy związane z ich utrzymaniem i pielęgnacją. Kurs obejmuje ogólną charakterystykę najważniejszych gatunków traw, występujących problemów oraz zagrożeń i metod zapobiegania. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Geneza i znaczenie terenów zielonych. Historia i współczesne trendy w projektowaniu terenów zielonych. 2. Przyrodnicze aspekty projektowania trawników. Charakterystyka ważniejszych czynników siedliskowych i ich wpływ na projektowanie trawnika. 3. Zakładanie trawnika. Alternatywne metody zakładania trawników. 4. Pielęgnacja terenów zielonych (koszenie, nawożenie, nawadnianie, aeracja, piaskowanie, wałowanie). 5. Mechanizacja w zakładaniu i pielęgnacji trawników. Ćwiczenia audytoryjne: 1. Podział i charakterystyka trawników użytkowych. 2-3. Biologia i właściwości użytkowe traw i roślin ozdobnych. 4. Charakterystyka i dobór gatunków i odmian do wysiewu. 5-6. Oznaczanie materiału siewnego wybranych gatunków traw oraz rozpoznawanie ważniejszych roślin w stanie bezkwiatowym. 7. Rozpoznawanie patogenów występujących na trawnikach. 8-10. Diagnoza, profilaktyka i usuwanie problemów występujących na trawnikach. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,6 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 10; ECTS:0,4 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 35; ECTS: 1,4 |
Literatura: |
1. Falkowski M. i in. 1974. Trawy uprawne i dziko rosnące, wyd. PWRiL 2. Hessayon D.G. 2004. Trawniki, wyd. MUZA 3. Rutkowska B., Pawluśkiewicz M. 1996. Trawniki - poradnik, wyd. PWRiL 4. Włodarczyk S. 1964. Botanika łąkarska, wyd. PWRiL 5. Materiały i eksponaty własne |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student posiada zaawansowaną wiedzę o terenach zielonych, ich genezie, występowaniu i znaczeniu. 2. Zna podstawowe technologie zakładania i utrzymania terenów zielonych w małej i średniej skali. Umiejętności: 1. Potrafi w sposób właściwy dobrać gatunki i założyć trawnik. 2. Potrafi opracować i zrealizować program pielęgnacji terenu zielonego. 3. Ocenia jakość utrzymania trawnika, diagnozuje błędy i zaleca środki i zabiegi sanacyjne. Kompetencje społeczne: 1. Docenia korzyści ogólnospołeczne płynące z utrzymania terenów zielonych w sąsiedztwie we właściwym stanie. 2. Potrafi zachęcić otoczenie do starań o właściwą pielęgnację zieleni poprzez realizację działań w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny z całości wiedzy w formie testowej. Ćwiczenia: Ocena końcowa jako średnia ocen formujących (rozpoznawanie i znajomość biologii roślin użytkowych i chwastów, rozpoznawanie chorób i szkodników, projekt mieszanki na wybrany rodzaj trawnika). -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.