Funkcjonowanie przyrodniczych obszarów chronionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F7.FPO.SI.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonowanie przyrodniczych obszarów chronionych |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 7 sem, stacj. inż. fakultety Rolnictwo, 7 sem, stacj. inż. fakultety Rolnictwo, 7 sem, stacj. inż. fakultety, s. agroekonomia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 2 / semestr: 7 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest poznanie różnych form ochrony obszarów przyrodniczych w Europie oraz różnic w ich funkcjonowaniu i możliwościach gospodarowania na nich. Program nauczania obejmuje następujące zagadnienia: projektowanie obszarów chronionych i zarządzanie nimi, Światowa Baza Obszarów Chronionych, kategorie obszarów chronionych wg IUCN, formy ochrony obszarowej w różnych krajach europejskich, sieć ekologiczna Natura 2000, sposoby ochrony i sytuacje konfliktowe na konkretnych obszarach chronionych - przykłady polskie i zagraniczne. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Definicja obszaru chronionego wg IUCN. Wybór obszarów chronionych - kryteria oceny, metody wyznaczania. 2. Projektowanie obszarów chronionych i zarządzanie nimi. 3. Światowa Baza Obszarów Chronionych (WDPA). Obszary chronione w oparciu o Konwencję o ochronie światowego dziedzictwa naturalnego i kulturalnego. 5. Obszary chronione Konwencją Ramsarską. Międzynarodowe rezerwaty biosfery. 6. Paneuropejska Sieć Ekologiczna. Obszary Natura 2000 w różnych regionach biogeograficznych. 7. Sieć Natura 2000 w Polsce stan aktualny. Obszary Natura 2000 w Małopolsce. 8. Kategorie obszarów chronionych według Komisji IUCN ds. Obszarów Chronionych. 9. Porównanie systemów kategoryzowania obszarów chronionych w Polsce i państwach z nią graniczących. 10. Konflikty na obszarach chronionych i ich rozwiązywanie - przykłady polskie i zagraniczne. 11, 12. Waloryzacja przyrodnicza terenów chronionych lub planowanych do ochrony. Zasady wykonywania planów ochrony dla różnych terenów chronionych (przykłady). 13. Problematyka operatów: krajobrazowego, zagospodarowania przestrzennego, udostępniania turystycznego i dziedzictwa kulturowego w planach ochrony różnych terenów chronionych. 14. Plany ochrony a planowanie przestrzenne. 15. Ochrona obszarowa w Polsce na tle ochrony obszarowej w innych państwach. Zaliczenie wykładów. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 34, ECTS 1,1 w tym: wykłady 30 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. praca własna (0,9 ECTS) 26 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Symonides E. 2007. Ochrona przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2. Pullin A. 2005. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Makomaska-Juchiewicz M., Tworek S. 2003. Ekologiczna sieć NATURA 2000. Problem czy szansa. IOP PAN, Kraków. 2. https://www.iucn.org/theme/protected-areas |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna podstawowe kryteria brane pod uwagę przy wyznaczaniu obszarów chronionych oraz metody ich wyznaczania, - ma podstawową wiedzę o różnych formach ochrony obszarów przyrodniczych w Europie oraz różnicach w ich funkcjonowaniu i możliwościach gospodarowania na nich, - zna zasady wykonywania planów ochrony i planów zadań ochronnych dla obszarów chronionych w Polsce, - zna rozmieszczenie obszarów chronionych w sieci Natura 2000 na terenie Małopolski i przedmioty ochrony występujące w wybranych ostojach. Umiejętności: - wie o konieczności uwzględniania w planowaniu przestrzennym ustaleń podanych w planach ochrony obszarów chronionych, Kompetencje społeczne: - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa przyrodniczego regionu, kraju i Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin - test wielokrotnego wyboru zawierający około 30 pytań i pytania otwarte sprawdzające znajomość zagadnień omawianych na wykładach. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miechówka | |
Prowadzący grup: | Anna Miechówka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.