Ekologia mikroorganizmów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F7.EMI.NI.ROSXX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia mikroorganizmów | ||
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu | ||
Grupy: |
Ochrona środowiska, 7 sem, niestacj. inż. fakultety |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: Ochrona środowiska Rolniczego /ECTS: 3/semestr 7 Profil ogólnoakademicki /Forma i poziom SI status: fakultatywny Wymagania wstępne: podstawy mikrobiologii Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z roblematyką ekologiczną dotycząca drobnoustrojów zasiedlających różne środowiska i ekosystemy naturalne a także zmienione przez człowieka. Głównym celem nauczania będzie wskazanie na ekologiczną rolę drobnoustrojów w utrzymaniu równowagi - homeostazy w układach mikrobiocenotycznych w różnych systemach, a także na ich rolę w utrzymaniu zdrowotności ludzi, zwierząt i roślin. Poznanie warunków i zależności wystepowania drobnoustrojów pozwolą na lepsze zrozumienie ich roli w funkcjonowaniu całych układów ekologicznych i organizmów wyższych. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: (10h) 1.Historia i znaczenie badań nad występowaniem mikroorganizmów w różnych środowiskach naturalnych. Organizmy prokariotyczne jako siła napędowa w biosferze. Zespoły mikroorganizmów, mikrobiocenozy. Hierarchia ekologiczna. Związki miedzy mikroorganizmem i jego środowiskiem. Bioróżnorodność gatunkowa, pojecie gatunku mikroorganizmu. Siedlisko i mikronisza ekologiczna. 2.Zasiedlanie różnych ekosystemów. Środowiskowe sprzężenia zwrotne. Pionierzy w zasiedlaniu, sukcesja i klimaks. Biocenoza klimaksowi. 3.Zakres tolerancji, czynniki ograniczające. Środowiska skrajne. Dostosowanie, selekcyjne działanie organizmów żywicielskich. Konkurencja wewnątrzgatunkowa. Adaptacja, mechanizmy adaptacji. 4.Współzależność międzygatunkowa. Mikroorganizmy autochtoniczne i allochtoniczne, przeżywanie przybyszów. Homeostaza. Komponenty homeostazy. Eksplozja ekologiczna. 5.Symbioza. Symbioza miedzy mikroorganizmami. Symbioza z roślinami wyższymi. Symbioza ze zwierzętami wyższymi. Charakterystyka układów symbiotycznych obejmujących mikroorganizmy. 6.Komensalizm. Komensalizm zewnętrzny i wewnętrzny. Protokooperacja. Współzawodnictwo (konkurencja). Eliminowanie w wyniku konkurencji. Unikanie wyeliminowania w wyniku konkurencji. Zdolność konkurencyjna. Zasoby, o które mikroorganizmy współzawodniczą. 7.Amensalizm. Występowanie toksyn w przyrodzie. Inhibitory nieorganiczne. Toksyczne działanie prostych związków organicznych. Typy drapieżców. Antybioza. Drapieżnictwo. Współzależność miedzy drapieżcą i ofiarą. Znaczenie ekologiczne drapieżnictwa wśród mikroorganizmów. 8.Pasożytnictwo. Cechy charakterystyczne pasożytów. Pasożyty głównych grup mikroorganizmów. Układ pasożyt-żywiciel. Skutki ekologiczne pasożytnictwa mikroorganizmów na innych mikroorganizmach. Liza. Liza w warunkach naturalnych. Korzystne aspekty pasożytnictwa mikroorganizmów. 9.Wpływ mikroorganizmów na zwierzęta i rośliny. Mikroorganizmy stanowiące pokarm. Wpływ metabolitów mikroorganizmów na zwierzęta i rośliny. Ochrona przed chorobami i wywoływanie predyspozycji na nie. Zmiany związane z patogenicznością. 10.Genomika populacji mikroorganizmów środowiskowych. Ćwiczenia: (10 h) 1.Podstawowe pojęcia z ekologii mikroorganizmów. Środowiska naturalne. Warunki występowanie mikroorganizmów w środowiskach naturalnych. 2.Ocena wpływu czynników ekstremalnych na wzrost wybranych bakterii, promieniowców, drożdży i grzybów pleśniowych. 3.Mikroorganizmy hodowalne i niehodowalne. Obserwacja mikroorganizmów (metody bezpośrednie) w środowisku naturalnym: gleba, woda, powierzchnia liścia i korzenia. 4.Mikroflora środowisk lądowych (gleba uprawna, użytek zielony, gleby zdegradowane). 5.Mikroflora środowisk wodnych (wody naturalne oligotroficzne, ścieki, wody mineralne, wodociągowe). 6.Mikroflora powietrza. 7.Mikroflora żwacza, znaczenie i wzajemne zależności ilościowe. 8.Badanie zjawiska antybiozy.Mykoryza. 9.Poszukiwanie promieniowców antybiotycznych w różnych środowiskach glebowych. 10.Ocena działania antybiotyków na różne mikroorganizmy (bakterie, promieniowce, grzyby). Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 24 ECTS ** 1,65, w tym: wykłady 10 godzin ćwiczenia 10 godzin konsultacje: 2 godziny udział w badaniach 0 godzin obowiązkowe staże i praktyki 0 godzin udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godziny e-learning 0 godzin praca własna (1,35 ECTS**) 20 godzin |
||
Literatura: |
1. Alexander M.: Ekologia mikroorganizmów. PWN, Warszawa, 19792. Richard B.W.: Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa, 1985 3. Odum E.: Ekologia, PWRiL, Warszawa, 1994 4. Prończuk T.: Ekologia rolnicza. PWRiL, Warszawa, 1987 5. Harborne J.B.: Ekologia biochemiczna. Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa, 1997 6. Oleszek W., Głowniak K., Leszczyński B.: Biochemiczne oddziaływania środowiskowe. Akademia Medyczna, Lublin, 2001 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student, który zaliczył przedmiot definiuje i opisuje najważniejsze procesy i zależności zachodzące w środowisku naturalnym z udziałem różnych mikroorganizmów w tym drobnoustrojów saprofitycznych i chorobotwórczych. Oceni znaczenie drobnoustrojów w przemianach biogenów, patogenezie ludzi, zwierząt i roślin oraz umie wyjaśnić znaczenie drobnoustrojów w ochronie środowiska naturalnego. Doceni znaczenie drobnoustrojów w rewitalizacji zdegradowanego środowiska naturalnego. Umiejętności: student, który zaliczył przedmiot: interpretuje i samodzielnie wykorzysta zdo-bytą wiedzę z zakresu ekologii drobnoustrojów do celów praktycznego ich wykorzystania w życiu codziennym. Oceni zagrożenia i objaśni korzyści płynące z znajomości podstawowych praw ekologicznych dotyczących drobnoustrojów mających wpływ na życie roślin, zwierząt i ludzi. Kompetencje społeczne: student który zaliczył przedmiot: samodzielnie oceni i zinterpretuje zdobycze wiedzy z zakresu ekologii drobnoustrojów, jej duży wkład zrównoważonym rolnictwie i zachowaniu bioróżnorodności gatunkowej na Ziemi. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny (test wyboru) Ćwiczenia: egzamin pisemny, test wyboru oraz zaliczenie ustne - 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin ![]() Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Ostafin | |
Prowadzący grup: | Marek Ostafin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.