Marketing usług turystycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F6.MUT.SL.RZEKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing usług turystycznych |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Ekonomia, 6 sem, stacj. licencjat fakultety Zarządzanie, 6 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW/Zarządzanie/ ECTS =2/ semestr 6 Profil: ogółnoakademicki/ Forma i poziom: SL Status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Ogólne założenia koncepcji marketingowej w sektorze usługowym, prezentacja aktualnego stanu sektora turystycznego i tendencji rozwojowych, konsumenta jako uczestnika rynku usług turystycznych – adresata działań marketingowych przedsiębiorstw i obszarów turystycznych. Omówione zostaną przesłanki wprowadzenia marketingu do turystyki, struktura wykorzystywanych instrumentów marketingowych. Szczegółowo zostaną omówione instrumenty marketingu mix usług w działalności turystycznej. Omawiane tematy zostają wsparte studiami przypadków i badań. Omówione również zostaną metody analiz marketingowych i wykorzystanie w budowaniu strategii rynkowych. Umiejętności kompetencje: Studenci znają koncepcje marketingowe w sektorze usługowym, ze szczególną znajomością specyfiki marketingu usług turystycznych i agroturystycznych. |
Pełny opis: |
1 Koncepcja marketingu usług – istota, zasady, cele. Usługa jako produkt. 2 Rynek usług turystycznych – istota rynku usług turystycznych. 3 Mechanizm rynkowy w turystyce. Orientacje rynkowe. 4 Zachowanie klienta na rynku usług turystycznych. Segmentacja rynku 5 Usługa agroturystyczna – specyfika, potrzeba, klienci 6 Koncepcja marketingowa w turystyce 7 Produkt turystyczny 8 Cena usług turystycznych 9 Dystrybucja usług turystycznych 10-11Promocja usług turystycznych 12 Kadry w turystyce 13 Badania marketingowe na rynku usług turystycznych 14 Strategie rynkowe w turystyce 15 Marketing w turystyce wiejskiej i agroturystyce Trendy w turystyce światowej a działania marketingowe Szczegółowy harmonogram ćwiczeń z przedmiotu: Marketing usług turystycznych Nr Temat Wymiar 1. Przesłanki rozwoju marketingu w turystyce 2. Specyfika marketingu usług turystycznych 3. Struktura produktu turystycznego 4. Kształtowanie cen produktu turystycznego 5. Dystrybucja usług turystycznych 6. Formy promocji w turystyce 7. Marketing relacji w działalności turystycznej 8. Istota marketingu terytorialnego w turystyce 9. Istota marketingu bezpośredniego 10. Proces segmentacji w rozwoju turystyki 11. Strategia rozwoju turystyki i jej formy 12. Jakość usług turystycznych . 13. Badania marketingowe i ich zastosowanie w turystyce . 14. Ogólne aspekty marketingu w agroturystyce . 15. Promocja usług agroturystycznych . |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Panasiuk A. –Marketing usług turystycznych, WN PWN, Warszawa 2005 2. Domagalska-Grędys M. 2018, - Przewodnik do marketingu usług, Wyd. PWSZ w Tarnowie 3. Payne A. – Marketing usług, Wyd. PWN, Warszawa 1996 Literatura uzupełniająca: 1. Turkowski Marek – Marketing usług hotelarskich, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa 1997 2. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. – Produkt turystyczny, PWN, Warszawa 2005 3 Agroturystyka i usługi towarzyszące – red. W. Musiał, Wyd. MSDR, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
wiedza: Student posiada wiedzę teoretyczną (popartą przygotowywaniem zagadnień cząstkowych realizowanych na ćwiczeniach) dotyczącą idei marketingu i zastosowania marketingu w turystyce. umiejętności: - umie określić istotę marketingu, specyfikę marketingu usług, na tle specyfiki sektora turystycznego, sporządzić sylwetkę konsumenta usług turystycznych, scharakteryzować przedsiębiorstwa biorące udział w rynku turystyczny. - umie określić podstawowe instrumenty marketingu usług - 5P i ich wykorzystywanie w warunkach funkcjonowania sektora turystycznego. - umie określić i zastosować źródła i metody prowadzenie badań marketingowych w turystyce. kompetencje społeczne: - organizuje pracę w małych zespołach w celu wykonania określonego zadania - docenia potrzebę stałego poszerzania wiedzy, szczególnie ze względu na zmiany w otoczeniu usługodawców turystycznych, - posiada umiejętność myślenia twórczego i krytycznego, otwartego zarówno na samodzielne jak i grupowe rozwiązywania problemów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. oceny za opracowanie uzgodnionego tematu/projektu (np metody marketingu stosowane przez poszczególne biura podróży lub touroperatorów) w grupach , prezentacja w PP 2. zaliczenie pisemne i zdanie projektu (ostatnie zajęcia) Ocena końcowa; średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady - praca pisemna - test pytania otwarte i zamknięte Bilans nakładu pracy studenta: wykłady – 15 godz. ćwiczenia – 15 godz. egzamin końcowy – 2 godz. konsultacje – 4 godz. Razem: 36 godz. : 25 = 1,44 (czyli 1 pkt ECTS) przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz. sporządzanie projektów – 10 godz. przygotowanie do egzaminu – 10 godz. Razem godz. praktyczne: 30 godz. : 25 = 1,2 (czyli 1 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CWA
CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 65 miejsc
Wykład, 15 godzin, 65 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Domagalska-Grędys | |
Prowadzący grup: | Marta Domagalska-Grędys | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.