Biologiczna ochrona roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F6.BOR.NI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologiczna ochrona roślin |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: |
Rolnictwo, 6 sem, niestacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: Rolnictwo, / ECTS: 2 / semestr: 6 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: fakultatywny Celem przedmiotu jest przedstawienie metod biologicznych w ochronie roślin z uwagi na ochronę środowiska rolniczego. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wprowadzenie, definicja biologicznej ochrony roślin, metody ochrony biologicznej 2. Podłoże prawne stosowania metod biologicznych w praktyce 3. Wprowadzenie do patologii owadów 4. Choroby wirusowe owadów 5. Choroby bakteryjne owadów 6. Choroby grzybowe owadów 7. Nicienie entomopatogeniczne 8. Pasożytnicze błonkówki i muchówki 9. Bezkręgowce drapieżne 10. Metody biologiczne zwalczania chorób roślin Ćwiczenia: 1-2. Wyliczanie LD50 3-4. Izolacja nicieni entomopatogenicznych z gleby 5-6. Hodowla owadów pasożytniczych, rozpoznawanie podstawowych gatunków 7-8. Diagnostyka owadów drapieżnych 9-10. Hodowla drapieżnych bzygowatych i biedronek, ocena ich efektywności w likwidacji szkodników Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 25 godz. w tym: wykłady 10 godzin ćwiczenia i seminaria 10 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. e-learning 0 godz. praca własna 35 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J.C. van Lenteren (ed.). IOBC Internet Book of Biological Control, version 6 2. Michael J. Samways, Melodie A. McGeoch, Tim R. New. Insect conservation a handbook of approaches and methods Oxford University Press, Oxford, UK, 2009, 441 pp, 3. Boczek J., Lipa J.(red.) 1978. Biologiczne metody walki ze szkodnikami roślin. PWN Warszawa. Uzupełniająca: 1. Fiedler A.K., Landis D.A., Wratten S.D. Maximizing ecosystem services from conservation biological control: The role of habitat management. Biological Control 45 (2008), 254 – 271. 2. L. Holmes, S. Mandjiny. Biological Control of Agriculture Insect Pests European Scientific Journal May 2016 216-225. 3. Rusin M., Gospodarek J., Biniaś B. 2016. Effect of water extracts from Artemisia absinthium L. on feeding of selected pests and their response to the odor of this plant. J. Cent. Eur. Agric., 17(1): 188-206. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie biologicznych metod ochrony roślin - dysponuje zaawansowaną wiedzą odnośnie interakcji pomiędzy rośliną i otaczającym ją środowiskiem -na zaawansowanym poziomie zna problemy rolnictwa polskiego i międzynarodowego - rozumie potrzebę użycia różnorodnych źródeł informacji naukowych i praktycznych oraz aktów prawnych Umiejętności: -używa literatury naukowej, baz danych i innych źródeł informacji, ocenia przydatność i wiarygodność zdobytych informacji -potrafi wybrać prawidłowe rozwiązanie w zakresie ochrony roślin, w celu poprawy stanu środowiska jak również efektywności ekonomicznej w rolnictwie Kompetencje społeczne: - współpracuje w zespole w celu wykonania zadania, podejmując także funkcje kierownicze, jest odpowiedzialny za wykonywane zadania - dostrzega potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy, logicznego myślenia i kontrolowania jakości wykonywanej pracy - jest wrażliwy na zachowanie zasobów środowiska naturalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny ograniczony czasowo - pytania otwarte i zamknięte Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Oceny formujące: -ocena za wykonanie zadań - hodowla organizmów pasożytniczych i drapieżnych (w zespołach 2-3 osobowych). Podczas oceniania uwzględniana będzie poprawność rozwiązania, umiejętność organizacji pracy i współpracy w zespole, stopień wykorzystania literatury przedmiotu. -ocena ze sprawdzianu wiedzy. Ocena podsumowująca z ćwiczeń jest średnią z wymienionych powyżej Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Gospodarek | |
Prowadzący grup: | Janina Gospodarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.