Rewaloryzacja środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F5.RSR.SI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rewaloryzacja środowiska |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Ochrona Środowiska, 5 sem,stacj. inż.SPC |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA /ECTS 4/ semestr 5 Profil ogólnoakademicki / Forma / poziom SI status: kierunkowy/fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy z zakresu rekultywacji, renaturyzacji, rewitalizacji środowiska. W czasie zajęć zostaną omówione standardy jakości gleb i gruntów uwzględniające nowe ich funkcje użytkowania. W ramach przedmiotu przedstawione zostaną procedury postępowania z terenami zdegradowanymi, metody zagospodarowania nieużytków poprzemysłowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu rewaloryzacji środowiska, podstawy prawne i rozwój działalności w zakresie rekultywacji gruntów. 2. Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych – klasyfikacja terenów zdegradowanych, etapy i stosowane metody w rekultywacji gruntów. 3. Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdegradowanych przez górnictwo odkrywkowe. 3. Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne węgla kamiennego i rud metali. 5. Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdegradowanych po eksploatacji surowców skalnych (skał luźnych i litych). 6. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych zdegradowanych w wyniku rozwoju infrastruktury miejskiej. 7. Przykłady i ocena skuteczności rewitalizacji terenów poprzemysłowych. 8. Ochrona i renaturyzacja torfowisk. 9. Standardy jakości gleby uwzględniające aktualną i planowaną funkcję gruntów. Zanieczyszczenia chemiczne w gruntach. 10. Zarządzanie ryzykiem. Ekonomiczne i społeczne aspekty wyboru kryteriów oceny ryzyka. 11. Tereny zdegradowane – potrzeba polityki, strategii i struktury instytucjonalnej. 12. Planowanie ponownego rozwoju budowy terenów zdegradowanych. 13. Ponowny rozwój terenów zdegradowanych. 14. Możliwości i ograniczenia zagospodarowania nieużytków poprzemysłowych. 15. Aspekty techniczne i środowiskowe zagospodarowania terenów zdegradowanych. 16. Aspekty dotyczące nieruchomości położonych na terenach zdegradowanych, nieużytkach poprzemysłowych. 17. Ekonomiczne aspekty regeneracji terenów zdegradowanych. 18. Finansowanie ponownego rozwoju terenów zdegradowanych. 19. Odpowiedzialność i aspekty prawne regeneracji terenów zdegradowanych. 20. Kulturalne i społeczne aspekty ponownego rozwoju terenów zdegradowanych. 21. Rekultywacja terenów składowania odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych. Ćwiczenia audytoryjne: 1. Waloryzacja terenów pogórniczych z zastosowaniem podstawowych metod statystycznych oraz sieci neuronowych 2. Degradacja i rekultywacja terenu po eksploatacji odkrywkowej i otworowej siarki.Prognozowanie zanieczyszczenia środowiska glebowego kopalni siarki Grzybów przy wykorzystaniu sieci neuronowych. 3. Metody i efekty renaturyzacji torowiska. 4. Przykłady zastosowania odpadów organicznych w rekultywacji składowisk odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych. 5. Projekt rewaloryzacji wybranego terenu poprzemysłowego lub innego terenu zdegradowanego. Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Oznaczenie przydatności gruntów do rekultywacji metodą punktową Skawiny i Trafasowej oraz omówienie pozostałych metod. 2. Ocena możliwości zagospodarowana terenu poprzemysłowego, składowiska odpadami organicznymi. 3. Ocena zagospodarowania wdrożonych metod rekultywacji i rewitalizacji terenów poprzemysłowych, w tym: byłych Krakowskich Zakładów Sodowych "Solvay". Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 60 (ECTS** 2,4 w tym: wykłady: 30 godz. ćwiczenia i seminaria: 30 godz. konsultacje: 0 godz. udział w badaniach: 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże: 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu: 0 godz. praca własna: (1,6 ECTS**) 40 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Baran S., Turski R. 1996. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wyd. AR Lublin, ss. 223. 2. Baran S. 2000. Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR w Lublinie, ss. 244. 3. Gworek B., Barański A., Czarnomski K., Sienkiewicz J., Porębska J. 2000. Procedura oceny ryzyka w zarządzaniu gruntami zanieczyszczonymi metalami ciężkimi. Wyd. IOŚ, Warszawa, ss. 88. 4. Karczewska A. 2008. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. UWP, Wrocław, ss. 414. Uzupełniająca: 1. Kowalik P. 2001. Ochrona środowiska glebowego. Wyd. PWN. Warszawa. 2. Maciak F. 2003. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa, ss. 348. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna degradujące środowisko skutki działalności przemysłowej, - umie ocenić stan zanieczyszczenia środowiska, - zna metody rekultywacji terenów zdegradowanych na skutek działalności przemysłowej, - zna założenia procedur i zasady podejmowania decyzji o rekultywacji gleb, - zna znaczenie terenów poprzemysłowych w środowisku i ich zagrożenia. Umiejętności: - potrafi wybrać odpowiednią metodę rekultywacji i rewaloryzacji środowiska, - potrafi ocenić skuteczność rekultywacji i rewitalizacji terenów poprzemysłowych, - potrafi wybrać metodę rekultywacji, sposób zagospodarowania terenu poprzemysłowego. Kompetencje społeczne: - potrafi pracować w zespole w ramach ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, - ma świadomość wpływu podejmowania decyzji dotyczących rewaloryzacji środowiska tak aby były właściwe z punktu widzenia jakości środowiska i akceptowalne społecznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: zaliczenie pisemne, oparte na pytaniach testowych wielokrotnego wyboru i pytaniach otwartych sprawdzających wiedzę i umiejętność jej przekazania obejmujący zagadnienia z wykładów. Ćwiczenia: Oceny formujące (ćwiczenia) za: 1. Sprawdzian umiejętności w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych. 2. sprawdzian wiedzy w formie sprawozdania z ćwiczeń audytoryjnych (prezentacja). Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa-0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
CWL
CWA
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Antonkiewicz, Krystyna Ciarkowska | |
Prowadzący grup: | Jacek Antonkiewicz, Krystyna Ciarkowska, Michał Gąsiorek, Paweł Nicia, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.