Odzysk i recykling
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F5.ORE.SI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Odzysk i recykling |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: |
Ochrona Środowiska, 5 sem,stacj. inż.SPC |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
15.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 4/semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Cel: zapoznanie z przepisami, technikami i technologiami w zakresie odzysku i recyklingu. Kompetencje: Umiejętność oceny i doboru technik i technologii odzysku i recyklingu, głównie w zakresie materiałów biodegradowalnych. |
Pełny opis: |
1. Urządzenia wykorzystywane w recyklingu 2. Aspekty prawne odzysku i recyklingu 3. Możliwości zagospodarowania odpadów w rolnictwie (R10) 4. Uwarunkowania odzysku produktów zwierzęcych nieprzydatnych do spożycia. 5. Wykorzystanie odpadów przemysłu fermentacyjnego, olejowego, Wykorzytanie odpadów przemysłu mleczarskiego, cukrowniczego, ziemniaczanego 6. Problemy odorowe w recyklingu materiałów biologicznych. Recykling biologiczny, Zasoby i przygotowanie surowców do biologicznego przetwarzania; 7. Możliwości zagospodarowania odpadów metodą R14, Fermentacja metanowa, parametry i charakterystyka surowców i produktów 8. Odpady biodegradowalne Odzysk i recykling odpadów opakowaniowych 9. Problemy technologii recyklingu tworzyw sztucznych 10. Problemy technologii recyklingu szkła 11. Problemy technologii recyklingu papieru 12. Wykorzstanie odpadów w przemyśle budowlanym; Odzysk energii z odpadów, 13. Funkcjonowanie odzysku i recyklingu w systemie pojazdów wycofanych z ekspoloatacji 14. Funkcjonowanie odzysku i recyklingu w systemie zurzytego sprzędtu elektrycznegi i elektronicznego. 15. Zagrożenia środowiska wynikające z prowadzenia procesów biologicznego przetwarzania odpadów Tematyka ćwiczeń Logistyka surowców wtórnych pochodzacych z odpadów komunalnych i z rzemiosła: makulatura, złom, szkło, tworzywa sztuczne Projekt zagospodarowania odpadów biodegradowalnych na przykładzie gminy Wymagania dotyczące odpadów przydatnych do odzysku przez kompostowanie i biodegradację Zawartość azotu w produktach z poszczególnych etapów kompostowania; Spektrofotometryczne oznaczenie składu frakcyjnego substancji organicznej kompostów Oznaczenie aktywności biologicznej produktów z poszczególnych etapów kompostowania Metody ograniczania ilości odpadów i unikania wytwarzania odpadów, czysta produkcja, ekologistyka Techniki i technologie służące pozyskaniu odpadów dla celów ich wykorzystania (rozdrabnianie, klasyfikacja, sortowanie, zagęszczanie)Stacja demontażu AGD i przetwarzania odpadów wiekogabarytowych Przetworzenie odpadów w hipotetycznej istalacji, możliwości technologiczne i perspektywy zbytu produktów recyklingu Zaliczenie kursu: egzamin piesmny - opisowy, ćwiczeń: projekt i jego prezentacja Statystyka przedmiotu: Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 63 godz. w tym: wykłady godz.30 ćwiczenia i seminaria godz.30 konsultacje godz.2 udział w badaniach godz.0 obowiązkowe praktyki i staże godz.0 udział w egzaminie i zaliczeniu godz.1 e-lerning godz.0 Praca własna godz.37 |
Literatura: |
Podstawowa Jędrczak A. 2007. Bilogiczne przetwarzanie odpadów. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa ss.456. Uzupełniająca; czasopisma Przegląd Komunalny, Recykling. |
Efekty uczenia się: |
wiedza -Student zna problemy podstawowych procesów recyklingu, - Student umie wykonać pojekt obejmujacy zagospodarowanie odpadów biodegradowalnych oraz innych o wartościach nawozowych, - Student umie przeanalizować parametry jakościowe kompostu, potrafi przeanalizować i przedyskutować założenia małej instalacji zajmującej się odzyskiem Umiejętności: - ukierunkowuje zagospodarowanie odpadów i wskazuje metody odzysku lub recyklingu wybranych odpadów. - samodzielnie sporządza projekt obejmujący podstawowe uwarunkowania funkcjonowania firmy zajmującej się odzyskiem/recyklingiem, Kompetencje: - umie samodzielnie sporządzić raport z wykonania określonego zadania - związanego z problematyką zajęć, - rozumie wielokierunkowość zagadnień i potrzebę ich aktualizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs po zaliczeniu ćwiczeń obejmujących: sprawozdania z analiz, projekt zagospodarowania odpadów biodegradowalnych w gminie, schemat funkcjionowania instalacji, prezentację rozwiązania problemu recyklingu/odzysku wybranego odpadu w rejonie; kończy się egzaminem pisemnym obejmującym pytania problemowe i/lub egzaminem ustnym 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Udział ćwiczeń i wykładów w ocenie końcowej: 0,5 x ocena z egzaminu (wykłady)+ 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. czna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN CWA
CWL
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kopeć | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gondek, Michał Kopeć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.