Ochrona gleb i wód
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F5.OGW.NI.RROAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona gleb i wód |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Rolnictwo, 5 sem, niestacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO/ ECTS:2/semestr 5 Profil: ogólnnoakademicki/Forma i poziom: SI Status: fakultet Wymagania wstępne: znajomość podstaw gleboznawstwa Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczących ochrony gleb i wód, zapobieganie procesom degradacji gleb w Polsce oraz zapoznanie ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski. Program nauczania obejmuje charakterystykę zagrożeń i form degradacji gleb, podstawowe akty prawne regulujące zasady ochrony gleb oraz ochronę wód ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodnej w rolnictwie i na obszarach wiejskich. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Ochrona gleb - podstawowe akty prawne dotyczące ochrony gleb 2. Funkcje gleb o szczególnym znaczeniu w ochronie środowiska.Czynniki powodujące degradację gleb na terenie Polski 3.Zagrożenie i ochrona gleb przed procesami erozyjnymi i osuwiskowymi. Zabiegi przeciwerozyjne i przeciw osuwiskowe. 4. Przekształcenia geomechaniczne gruntów - formy degradacji i rekultywacji terenu i gleb objętych tymi zmianami.Zmiany stosunków hydrologicznych 5. Przyczyny i zapobieganie procesowi ubytku SOM. Degradacja i ochrona gleb organicznych 6. Zakwaszenie gleb użytków rolnych. 7. Degradacja właściwości fizycznych gleby: nadmierne zagęszczenie gleby, zasklepienie i zanieczyszczenie mechaniczne. 8. Degradacja właściwości chemicznych i biologicznych gleby 9. Zasoby wód w Polsce, rodzaje zanieczyszczeń; kategorie czystości, 10. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem punktowym i obszarowym, agrotechniczne metody zapobiegania zanieczyszczeniu wód. Najważniejsze akty prawne dotyczące ochrony wód. Ćwiczenia: 1-2 Oznaczenie, metodą Jensena, odporności gleb na degradację chemiczną na podstawie ich zdolności buforowych 3-4. Oznaczenie stopnia degradacji właściwości fizycznych gleb - (pobranych w terenie) na podstawie ich porowatości i gęstości (oznaczonych metodą cylinderkową Kopecky'ego) oraz typu agregatów strukturalnych 5-6. Ocena odporności badanych gleb na procesy degradacji na podstawie uzyskanych wyników analitycznych, uzupełnionych makroskopową charakterystyką próbek glebowych 7-8. Podział wód zależnie od mineralizacji, oznaczenie przewodności elektrycznej 9-10. Oznaczenie suchej pozostałości prób wody o zmierzonym przewodnictwie elektrycznym w celu określenia bilansu jonowego wód Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 25, ECTS 0,8 W tym: Wykłady 10 godz Ćwiczenia laboratoryjne 10 godz Konsultacje 2 godz Udział w badaniach 0 godz Obowiązkowe praktyki i staże 0 godz Udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz Praca własna (1,2 ECTS) 35 godz |
Literatura: |
Podstawowa : 1. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb Stanisław Baran, Ryszard Turski wyd. AR Lublin 19952. 2. Hydrogeochemia . Aleksandra Maciaszczyk, Dariusz Dobrzyński. PWN. 2002 Uzupełniająca: 3. Ochrona i rekultywacja środowiska Franciszek Maciak W-wa 2003 4. Ochrona środowiska glebowego Piotr Kowalik PWN W-wa 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: 1. ma świadomość podstawowych funkcji gleby w produkcji biomasy jej mineralizacji, retencji i szczególnej roli gleby w środowisku, 2. zna zagrożenia i czynniki powodujące degradację gleb, 3. zna zasady agrotechnicznych metod ochrony wód przed zanieczyszczeniem. 4. zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony gleb i wód. Umiejętności: 5. potrafi określić czynniki powodujące zagrożenie degradacją gleb na określonym terenie, 6. potrafi określić stopień nasilenia procesów degradacji zachodzących w glebie, 7. potrafi opracować/wskazać tryb postępowania, aby zapobiec procesom degradacji gleb i zanieczyszczeniu wód powierzchniowych i gruntowych. 8. potrafi skorzystać z aktów prawnych polskich i unijnych dotyczących ochrony gleb i wód, Kompetencje społeczne 1. ma świadomość wpływu podejmowania decyzji, w ramach gospodarowania zasobami glebowymi i wodnymi, tak by były zgodne z zasadami zrównoważonego ich wykorzystania, ograniczając do minimum działania procesów wywołujących degradację gleb i obniżenie stanu ilościowego i jakościowego zasobów wodnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: kolokwium pisemne - test, Ocena końcowa= 0,6 x ocena z egzaminu(wykłady)+0,4 x ocena podsumowujaca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska, Paweł Nicia, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Paweł Nicia, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska, Paweł Nicia, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Paweł Nicia, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.