Monitoring zagrożeń środowiskowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4s.MZS.SI.RBIOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Monitoring zagrożeń środowiskowych |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : BIOGOSPODARKA / ECTS:3 /semestr: 5 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Monitoring zagrożeń środowiskowych jest związany z procesami naturalnie zachodzącymi w środowisku oraz z ludzką działalnością może odnosić się do poszczególnych elementów środowiska, gospodarki lub oddziaływania wytworów techniki na środowisko. Analiza zagrożeń środowiskowych jest jednym z nieodzownych elementów zarządzania środowiskiem oraz reagowania na niekorzystne zmiany spowodowane antropopresją. W ramach tych działań należy uwzględnić nie tylko czynniki fizyczne i chemiczne obciążające środowisko, ale także czynniki mikrobiologiczne, które w ostatnim czasie nabierają szczególnego znaczenia. W ramach przedmiotu omówione zostaną czynniki fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne mające wpływ na jakość środowiska. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 – 2. Koncepcja monitoringu środowiska naturalnego, podstawy prawne, cele, zadania i organizacja systemu monitoringu. Zintegrowany monitoring środowiska. 3 – 4 . Czynniki fizyczne i chemiczne zagrażające czystości powietrza, wód i gleby. Przepisy, charakterystyka zagrożeń, pomiary zanieczyszczeń "in situ", systemy zdalnego monitorowania, monitorowanie poprzez obserwacje skutków zanieczyszczeń. 5. Monitoring lasów w Polsce. Strefy zagrożenia lasów poprzez czynniki biotyczne i abiotyczne. 6 – 7. Oddziaływanie instalacji do biologicznego przetwarzania odpadów na różne elementy środowiska oraz monitoring emisji. 8 – 9. Czynniki mikrobiologiczne zagrażające czystości powietrza, wód i gleby. Przepisy, charakterystyka zagrożeń, systemy pomiarów. 10 – 11. Zagrożenia mikrobiologiczne w środowisku pracy. 12 – 13. Klęski żywiołowe i ich wpływ na stan środowiska. Procedury postępowania. 14 – 15. Trendy rozwojowe w zakresie badań środowiskowych. Ćwiczenia: 1 – 2. Zasady pobierania i przygotowania prób środowiskowych do analizy oraz system jakości w PMŚ dotyczący laboratoriów i sieci pomiarowych. 3 – 5. Zawartość metali ciężkich w materiale roślinnym - ocena pod względem ich przydatności. Zawartość metali ciężkich w materiale glebowym - ocena stopnia zanieczyszczenia oraz określenie podatności gleb na degradację wynikającą z nadmiernej depozycji metali ciężkich. 6 – 8. Nawozy, polepszacze glebowe, odpady dopuszczone do stosowania przyrodniczego jako czynniki zagrażające czystości środowiska glebowego 9 – 10. BHP. Charakterystyka mikroorganizmów szkodliwych dla ludzi i zwierząt występujących w środowisku. Źródła mikroorganizmów w środowisku. 11 - 12. Metody pośrednie i bezpośrednie oznaczania liczny drobnoustrojów. 13 – 14 . Zagrożenia mikrobiologiczne w środowisku pracy. Izolacja i hodowla mikroorganizmów ze środowiska. 15. Wskaźniki mikrobiologiczne w ocenie powietrza, wód i gleby Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 37 godz., ECTS** 1,2 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-lerning 0 godz. Praca własna (1,8 ECTS**)53 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Mniszek W. Koncepcja i metody zintegrowanego monitoringu środowiska i zdrowia http://www.ietu.katowice.pl/wpr/Dokumenty/Materialy_szkoleniowe/Szkol2/17-mniszek.pdf 2. Pepper I.L., Gerba C.G. 2005. Environmental Microbiology. A laboratory manual. 2nd edition. Elsevier AP, Amsterdam, 209. 3. Błaszczyk M.K. 2007. Mikroorganizmy w ochronie środowiska. PWN. Warszawa, 195. 4. Błaszczyk M.K. 2010. Mikrobiologia środowisk. PWN. Warszawa, 392. 5. Program Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2016 - 2020. Wyd. Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Warszawa, ss. 103. Uzupełniająca 1. Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z. 2010. Monitoring i analityka zanieczyszczeń środowiska. Wyd. Uniwersytet Gdański, ss. 283. 2. Marciniec B. (red.). 2012. Misja nauk chemicznych. Wyd. Nauka i Innowacje, ss. 565. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student definiuje cele i zadania monitoringu środowiska - student zna struktury organizacyjne oraz schemat przepływu informacji dotyczących poszczególnych komponentów środowiska - student zna i opisuje metody wykorzystywane w diagnostyce stanów poszczególnych komponentów środowiska, w tym środowiska pracy człowieka Umiejętności: - student potrafi pobrać i przygotować próby materiałów środowiskowych do analiz - student umie analizować dane ze stacji monitoringu i ocenić ryzyko wystąpienia niekorzystnych zmian w środowisku, w tym środowisku pracy człowieka - student potrafi samodzielnie (na podstawie otrzymanych danych) sporządzić raport o stanie środowiska, w tym stanie środowiska pracy człowieka Kompetencje: - student ma świadomość roli monitoringu środowiska i dostrzega relacje pomiędzy zagrożeniami środowiska a monitoringiem środowiska - student rozumie potrzebę monitorowania środowiska, w tym środowiska pracy człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie części wykładowej - egzamin pisemny ograniczony czasowo, Zaliczenie części ćwiczeniowej - zaliczenie raportu lub sprawozdania z prac laboratoryjnych. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,5 x ocena z części wykładowej + 0,5 x ocena z części ćwiczeniowej UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gondek | |
Prowadzący grup: | Maria Chmiel, Krzysztof Gondek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gondek | |
Prowadzący grup: | Maria Chmiel, Krzysztof Gondek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.