Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie zmianami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.F4.ZAZ.SM.REKMY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie zmianami
Jednostka: Instytut Ekonomiki i Zarządzania Przedsiębiorstwami
Grupy: Ekonomia 2 st., stacj. zarzadzanie i marketing - fakultety, sem. 4
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Czasy turbulencji zmuszają podmioty rynkowe do zmian. Zmiana dotyczy głównie sposobu myślenia i dostosowywania się firm do otoczenia. Ponieważ zmiany w przedsiębiorstwach nie są wydarzeniami jednorazowymi, tylko niemal ciągłymi należy się do nich przygotować póki na to czas. Celem fakultetu Zarządzanie zmianami jest wprowadzenie słuchaczy do zagadnień związanych z dostrajaniem przedsiębiorstw do zmian poprzez ocenę jego potencjału, zapoznanie z metodami kształtującymi zmiany myślenia pracowników i przybliżenie zasad budowanie zespołu otwartego na zmiany.

Legendarny szef General Electric Jack Welch powiedział, że: Radzenie sobie ze zmianami może nam się czasami wydawać wysiłkiem porównywalnym do przesuwania góry, to może się także okazać bardzo satysfakcjonujące. Zwłaszcza, kiedy zaczynamy dostrzegać rezultaty, więc nie bójmy się zmian!".

Pełny opis:

Wykłady: (x 1h)

1. Przedstawienie koncepcji efektywnego udziału Słuchaczy w zajęciach, planu wykładów i literatury spoza spisu głównego.

Wprowadzenie: Pracownik wobec zmiany cz.1. Gdzie zaczyna się zmiana?

2. Pracownik wobec zmiany cz.2: Wzorce stylów zachowania.

Rodzaje zmian w działalności przedsiębiorstw.

3. Dostrajanie się do procesu zmian. Przewidywalne cykle zmian- 5 etapów wzrostu.

4.Potencjał organizacyjnych zmian. Diagnozowanie potencjału organizacyjnego. przedsiębiorstwa. cz.1

5. Elementy efektywnej strategii zmian: cz.2 Elementy efektywnej strategii zmian.

6. Proces zmian i jego przewidywanie (Krzywa wydajności. Poziom poczucia własnej wartości w okresie zmian. Reakcje na poważną zmianę).

7. Tworzenie wewnętrznego rynku zmian w przedsiębiorstwie (Inwestowanie w edukację. Wspólna wizja. Wspólna diagnoza problemów firmy).

8. Przewidywanie i zwalczanie oporu do zmian w przedsiębiorstwie. cz.1: Procedury i zasady wykorzeniające innowacyjność pracowników.

9. Zwalczanie oporu do zmian w przedsiębiorstwie. cz. 2: Równanie zmiany. Analiza pola sił zmian (siły hamujące i wspierające). Mapa zaangażowania

10. Przywództwo w procesie zmian. cz.1: Cechy wizjonerów i ich sposób postępowania.

11. Sposoby postępowania wizjonerów. cz.2

12. Kryzys inicjacją zmian w praktyce przedsiębiorstw XXI wieku.

13. Informacja w procesie zmian.

14. Przygotowanie planu zmian w firmie.

15. Zaliczenie.

Ćwiczenia (x2h)

1. Wprowadzenie do ćwiczeń z uwzględnieniem założeń efektywnego uczestnictwa. Tematyka, literatura, zadania do realizacji podczas semestru.

2.Pracownik wobec zmiany. Paradoks zmiany osobistej. Czego pracownik potrzebuje aby się zmienić?

3.Określanie stylów zachowań pracowników kluczem efektywnej zmiany w przedsiębiorstwie. cz. 1

4. Określanie stylów zachowań pracowników. cz.2 Przedstawienie wyników kwestionariusza strategicznego i dyskusja.

5. Dziedziny zmian w przedsiębiorstwie-diagnoza. Arkusz diagnostyczny rozwoju organizacyjnego przedsiębiorstwa.

6. Organizowanie się w obliczu zmian. Identyfikowanie programu zmian.

7. Jak nauczyć się zmiany? Ćwiczenie z przekładania negatywów na pozytywy w procesie zmian.

8. Kreowanie kultury zmian na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. cz.1

9. Kreowanie kultury zmian cz.2: Test kultury organizacyjnej w wybranej firmie- przedstawienie wyników pomiarów i dyskusja. Ćw. 5

10. Przezwyciężanie oporu do zmian wśród pracowników cz.1: Rozdanie zadań do przygotowania mapy zaangażowania.

11. Przezwyciężanie oporu do zmian wśród pracowników cz.2. Omówienie wyników i dyskusja.

12. Pobudzanie niezadowolenia w organizacji zmian przedsiębiorstwa cz. 1

13. Pobudzanie niezadowolenia do zmian -prezentacja wyników i dyskusja. cz.2

14. Audyt pakietu komunikacyjnego.

15. Zaliczenie i podsumowania zagadnień z fakultetu zarządzania zmianą (Odpowiedź na pytanie- czy coś się zmieniło w myśleniu Słuchaczy o zmianie?).

Literatura:

1. Brilman J. Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002.

2. Carr D. K., Hard K. J., Trahant W. J., Zarządzanie procesem zmian, PWN 1998.

3. Clarke L., Zarządzanie zmianą, Wyd. Gebethner i Ska, Warszawa 1997 i n.

4. Grouard B., Meston F., Kierowanie zmianami w przedsiębiorstwie. Jak osiągnąć sukces? Wyd. Poltex, Warszawa 1997.

5. Heidema J.M., McKenzie C.A. Budowanie zespołu z pasją, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006.

Czasopisma (do wyboru):

Przegląd organizacji,

Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa,

Firma i Rynek,

Profit,

Zarządzanie.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student:

a.Relacjonuje wiedzę teoretyczną z zarządzania zmianami, którą może wykorzystać w życiu zawodowym, pracując w zespole przeżywającym proces zmian.

b.Relacjonuje rodzaje zmian w otoczeniu współczesnych przedsiębiorstw

c.Identyfikuje problemy oraz środki zaradcze typowe w poszczególnych fazach procesu zmian w przedsiębiorstwie (np. podczas restrukturyzacji, zmiany kierownictwa, zmiany ról grupowych członków zespołów pracowniczych, czy zmian odnoszących się do wdrożenia nowych narzędzi informatycznych).

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

a.Wyjaśnia źródła oporów wobec zmian, sugeruje proste rozwiązania w zakresie ograniczania „niechęci wobec zmian”.

b.Rozpoznawanie typów zmian i dobór narzędzi usprawniających wdrożenie zmian.

c,Demonstruje oryginalny projekt zmian dla przykładowego przedsiębiorstwa.

d.Przygotowuje arkusz diagnostyczny rozwoju organizacyjnego przedsiębiorstwa.

e.Przekłada negatywy na pozytywy w procesie zmian.

KOMPETENCJE

Student:

a.Tworzy zespoły robocze przy realizacji złożonych zadań typu: projekt kampanii społecznej dla produktu rolno-spożywczego.

b.Nawiązuje współpracę, dokonuje podziału zadań, wybiera lidera grupy, negocjuje rozwiązania.

c.Organizuje się czasowo w "przestrzeni grupy" (zadania limitowane czasowo).

d.Uczestniczy w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny projektów wg punktów.

Zaliczenie ćwiczeń za "aktywność" na ćwiczeniach (plusy), głosy w dyskusji, udział w konkursach na najlepszy projekt, zadania grupowe odnoszące się do tematyki zajęć wg programu.

+ zaliczenie pisemne (test).

Egzamin z wykładu w formie testu.

Bilans pracy wlasnej studenta:

wykład 15 godz.

ćwiczenia 15 godz.

egzamin końcowy 5 godz

konsultacje zadań 15 godz

Razem: 50 : 25 = 2 (2 ETCS)

Przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 10 godz.

Dokończenie ćwiczeń w domu (o charakterze otwartego rozwiązania) 10 godz

Studiowanie literatury przedmiotu (czytanie artykułów opisujących proces zmian zrealizowanych w przedsiębiorstwach) 10 godz.

Opracowanie indywidualnego programu zmiany zachowania utrudniającego funkcjonowanie w grupie lub innej życiowej systuacji 10 godz

Razem: 50:25= 2 (2 ECTS )

OGÓŁEM : 100:25 =4 ( 4 ECTS)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)