Socjologia i psychologia pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.SPP.NL.RZAXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia i psychologia pracy |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE I EKONOMIA/ ECTS: 2 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NL status: kierunkowy / fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Przedmiot socjologii i psychologii pracy; charakterystyka podstawowych pojęć. 2. Człowiek w środowisku pracy. 3. Wartość pracy; etos pracy. 4. Komunikacja interpersonalna. 5. Uwarunkowania kulturowe i społeczne w komunikacji. 6. Techniki wpływu społecznego i manipulacji w miejscu pracy. 7. Grupy społeczne w zakładzie pracy. 8. Status zawodowy pracownika w społeczeństwie informacyjnym. 9. Rola autorytetu. 10. Autorytet a władza. 11. Organizacja czasu pracy. 12. Style zachowania dorosłych. 13. Kultura organizacyjna. 14. Rynek pracy; umiejętność autokreacji. 15. Uwarunkowanie i przebieg zmian w organizacji; pracownicy wobec zmian. Ćwiczenia: 1. Zarządzanie zasobami ludzkimi czy zarządzanie kadrami. 2. Stres psychologiczny w procesach pracy. 3. Sposoby zarządzania stresem w miejscu pracy. 4. Psychologiczne właściwości dobrego szefa. 5. Partycypacja, delegowanie zadań. 6. Wypalenie zawodowe. 7. Metody budowania zespołu; role zespołowe. 8. Komunikowanie w kryzysie. 9. Kulturowe determinanty procesów pracy. 10.Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. 11.Twórczość w miejscu pracy. 12. Konstruktywny konflikt-studium przypadku. 13. Psychologiczne aspekty komunikacji z rynkiem; zachowania konsumenckie. 14. Psychospołeczne konsekwencje utraty pracy. 15. Przygotowanie do poszukiwania nowego zatrudnienia. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 20 ECTS** 0,8 w tym: wykłady - 10 godz. ćwiczenia - 5 godz. konsultacje - 4 godz. egzamin - 1 godz. praca własna (1,28 ECTS**) 32 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. 2. Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. 3. Stępień J., Wstęp do socjologii, psychologii i organizacji pracy, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2000. 4. Sztumski J., Socjologia pracy, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej, Katowice 1999. 5. Trzeciak M., Socjologia pracy, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2000. Uzupełniająca: 1. Węgrzyniak A., Bielak T. (red.), Praca. Dobro indywidualne i społeczne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy, Katowice 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zdobyta wiedza ma umożliwić studentom rozpoznawanie określonych zjawisk i procesów występujących w środowisku pracy; - studenci dzięki znajomości specyfiki zachowań indywidualnych i grupowych wiedzą jak należy rozwiązywać problemy społeczne występujące w zakładzie pracy; - studenci wiedzą jak radzić sobie ze stresem oraz zapobiegać konfliktom międzyludzkim. Umiejętności: - studenci identyfikują procesy społeczne zachodzące w środowisku pracy; - studenci definiują zachowania indywidualne i grupowe oraz określają ich wpływ w procesach pracy; - studenci rozpoznają czynniki warunkujące określone zachowania społeczne. Kompetencje społeczne: - studenci są w stanie wskazać jakie działania należy zastosować, aby zwiększyć stopień integracji w grupie; - studenci doceniają potrzebę znajomości procesów społecznych zachodzących w środowisku pracy i potrafią wskazać na obszary zagrożone występowaniem konfliktów; - studenci zdobywają kompetencje w zakresie własnej kreatywności oraz umiejętności krytycznego myślenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.