Socjologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.SMD.SL.RZEKX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia mediów |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia, 4 sem, stacj. licencjat fakultety Zarządzanie, 4 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE I EKONOMIA / ECTS: 2 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL status: kierunkowy / fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Historia rozwoju społecznego i form komunikacji. 2.Rola komunikowania w życiu społecznym. 3.Komunikowanie jako proces. Podstawowe pojęcia. 4.Media i komunikowanie masowe na tle globalizacji. 5.Społeczno-polityczne uwarunkowania funkcjonowania mediów. 6.Komunikowanie publiczne i polityczne. 7.Propaganda i socjotechnika. 8.Działalność firm medialnych w otoczeniu społecznym. 9.Rozwój mediów w Polsce; transformacja ustrojowa a rynek mediów. 10.Zachodni rynek medialny na przykładzie USA, Wielkiej Brytanii, Japonii. 11.Nowe media (hipertekstualność, standaryzacja, konwergencja, wirtualność). 12.Społeczeństwo informacyjne. 13.Media społecznościowe w kontekście nowych rodzajów więzi społecznych. 14.Internet na tle procesów globalizacyjnych 15.Moralność a media. Ćwiczenia: 1.Powstawanie, emitowanie i odbiór informacji. 2.Człowiek a media. 3.Media jako element życia codziennego. 4.Media a wzory życia społecznego. 5.Rozpoznawanie komunikatów. 6.Media w gospodarce, reklama, promocja. 7.Świadome korzystanie z mediów. 8.Metody komunikacji władzy; perswazja i propaganda. 9.Metody wpływania na opinię publiczną. 10.Perswazja a odpowiedzialność społeczna mediów. 11.Demaskowanie manipulacji w komunikacji. 12.Komunikacja a płeć, rasa i różnice kulturowe. 13.Internet na tle globalizacji kulturowej. 14.Badania radiowe, odbioru telewizji. 15.Badania internetowe. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 32 ECTS** 1,28 w tym: wykłady - 15 godz. ćwiczenia - 15 godz. konsultacja - 1 godz. egzamin - 1 godz. praca własna (0,8 ECTS**) 20 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Baran S. J., Davis D.K., Teorie komunikowania masowego, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007. 2. Jaskiernia A., Rada Europy a problemy mediów masowych, Oficyna Wydawnicza Aspra, Warszawa 2002. 3. Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000. 4. Mrozowski M., Media masowe, Oficyna Wydawnicza Aspra, Warszawa 2001. Uzupełniająca: 1. Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 2. Sorlin P., Mass media, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada podstawową wiedzę stanowiącą teoretyczne podstawy socjologii mediów; - student poznaje zjawiska z zakresu komunikacji masowej, w kontekście uwarunkowań społecznych; - student zdobywa wiedzę z zakresu rozpoznawania i rozumienia znaczenia oraz wpływu czynników społecznych na współczesne media. Umiejętności: - student potrafi posługiwać się pojęciami i słownictwem odnoszącymi się do analizy współczesnych mediów masowych; - student potrafi definiować procesy społeczne wpływające na charakter współczesnych mediów; - student posiada umiejętności rozpoznawania komunikatów medialnych. Kompetencje społeczne: - student posiada orientację i dokonuje prawidłowej oceny rzeczywistości społecznej versus rzeczywistości medialnej; - student jest świadomy wpływu i znaczenia mediów we współczesnym społeczeństwie informacyjnym; - student wykazuje się postawą świadczącą o umiejętności krytycznego myślenia, analizowania faktów społecznych versus faktów medialnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CWA
CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 90 miejsc
Wykład, 15 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Knapik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Knapik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CWA
CWA
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 90 miejsc
Wykład, 15 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Knapik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Knapik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.