Rolnictwo tropikalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.RT.SL.REKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rolnictwo tropikalne |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia, 4 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: EKONOMIA / ECTS: 2 / semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL Status: fakultatywny Cele przedmiotu: Wykłady dają ogólny obraz potencjału i ograniczeń w produkcji rolniczej strefy ciepłej, mającej kluczowe znaczenia dla wyżywienia ludności w skali globalnej. Ponad 75% ludności świata zamieszkuje kraje strefy ciepłej. Problemy produkcji rolniczej i wyżywienia są tam diametralnie różne od europejskich. Treści merytoryczne przedmiotu: Potencjalne możliwości uzyskiwania kilku plonów rocznie, uprawy szerokiej gamy gatunków roślin i równocześnie wiele ograniczeń środowiskowych. Produkcja żywności i surowców pochodzenia roślinnego dla rozwiniętych gospodarek Północy oraz szybko wzrastającej populacji Południa. |
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1. Wprowadzenie w specyfikę rolnictwa strefy tropikalnej i subtropikalnej 2. Poziom produkcji rolniczej i wyżywienia ludności w regionach strefy ciepłej 3. Warunki klimatyczne w strefie tropikalnej i subtropikalnej w powiązaniu z szatą roślinną. 4. Regiony optymalne dla produkcji rolniczej i ich wykorzystanie 5. Zasoby ziem uprawnych w tropiku i subtropiku; główne typy gleb; walka z erozją i zasoleniem gleby. 6. Gospodarka zasobami wodnymi w strefie tropikalnej i subtropikalnej 7. Rolnictwo nawadniane, systemy nawodnień rolniczych 8. Specyfika uprawy w rejonach suchych i półsuchych 9. Specyfika uprawy w strefie wilgotnych lasów tropikalnych 10. Systemy rolnictwa tradycyjnego w tropikach i subtropikach 11. Znaczenie gospodarcze upraw roślin oleistych i włóknodajnych strefy ciepłej. 12. Plantacyjne uprawy roślin przemysłowych w strefie ciepłej 13. Znaczenie gospodarcze plantacyjnych upraw herbaty, kawy, kakaowca 14. Produkcja zwierzęca w strefie tropikalnej i subtropikalnej 15. Problemy wyżywienia i walka z głodem w regionach zagrożonych Plan ćwiczeń: 1. Forma i treść prezentacji studenckich na ćwiczenia 2. Charakterystyka rolnictwa krajów Afryki Zachodniej 3. Charakterystyka rolnictwa krajów Sahelu 4. Charakterystyka rolnictwa krajów Afryki Wschodniej 5. Charakterystyka rolnictwa krajów Bliskiego Wschodu 6. Charakterystyka rolnictwa krajów Azji Środkowej 7. Charakterystyka rolnictwa Chin 8. Charakterystyka rolnictwa Indii 9. Charakterystyka rolnictwa krajów Indochin 10. Charakterystyka rolnictwa strefy ciepłej Am. Północnej 11. Charakterystyka rolnictwa krajów Am. Środkowej 12. Charakterystyka rolnictwa Brazylii 13. Charakterystyka rolnictwa krajów Am. Południowej: Argentyny i Chile 14. Charakterystyka rolnictwa Australii 15. Rolnictwo rozwiniętej Północy i rozwijającego się Południa Struktura aktywności studenta: 1) zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: - wykłady – 10 godz. - ćwiczenia – 5 godz. - egzamin końcowy – 2 godz. - konsultacje – 8 godz. Razem: 25 godz. : 25 = 1 ECTS 2) praca własna studenta: - przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz. - przegląd literatury - 6 godz. - sporządzanie prezentacji multimedialnej – 6 godz. - przygotowanie do egzaminu – 3 godz. Razem godz. praktyczne: 25 godz. : 25 = 1 ECTS OGÓŁEM: 2 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Arnon I., 1972. Crop Production in Dry Regions. Leonard Hill. London 2. Journal of Agriculture and Environment for International Development, 2004-2006, Societa Editrice Fiorentina. Florence 3. Wrigley G., 1972. Rolnictwo Tropikalne. PWN. Warszawa Literatura uzupełniająca: 4. www.fao.org |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - wyjaśnia zasady i koncepcje teorii ekonomii w odniesieniu do funkcjonowania rynku i gospodarowania w warunkach ograniczonych zasobów, - student opisuje uwarunkowania rozwoju międzynarodowych stosunków gospodarczych oraz identyfikuje determinanty warunkujące i realizujące procesy oddziaływań międzynarodowych, - ma wiedzę o gospodarowaniu w zmiennych warunkach przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych. Umiejętności: - prawidłowo interpretuje zjawiska ekonomiczno-społeczne w warunkach globalnej gospodarki rynkowej, - posiada umiejętność prognozowania zjawisk gospodarczych w warunkach niepewności i ryzyka wykorzystując standardowe metody i narzędzia. Kompetencje społeczne: - dostrzega potrzebę ciągłego poszerzania i uaktualniania wiedzy, - występuje publicznie, przekazuje i broni własnych poglądów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Wykłady - egzamin - forma pisemna - test sprawdzający ogólną orientację w problemach produkcji rolniczej strefy tropikalnej i subtropikalnej: klimatycznych, uprawowych, nawodnieniowych i socjalnych. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: ocena merytoryczna i formalna przygotowania i przedstawienia prezentacji na temat charakterystyki rolnictwa wybranych krajów świata w programie PowerPoint. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 ocena podsumowująca (ćwiczenia). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CWA
CWA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rościsław Kuciakowski | |
Prowadzący grup: | Rościsław Kuciakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CWA
CWA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Radkowski, Wojciech Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Adam Radkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.