Rolnictwo i obszary wiejskie w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.RO.NI.RROXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rolnictwo i obszary wiejskie w UE |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Rolnictwo, 4 sem, niestacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO /ECTS: 2/semestr: 4 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI Status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Cele przedmiotu: przekazanie wiedzy o obszarach wiejskich UE. Szczególna uwaga poświęcana jest Strategii Lizbońskiej i jej konsekwencji dla WPR; priorytetom UE wg raportu M. Boel, zmianom struktury budżetu UE, wadom realizacji WPR wskazanym w raporcie i Oxfam, a także rosnącej roli pozarolniczych źródeł dochodu oraz źródłom informacji o obszarach wiejskich. Przedmiot obejmuje przedstawienie i analizę warunków rozwoju obszarów wiejskich w Unii Europejskiej, a więc zarówno rolnictwa jak i przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego oraz przedsiębiorczości na obszarach wiejskich. |
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1. UE państwa członkowskie, struktura zatrudnienia, udział rolnictwa w PKB. 2. Problemy i priorytety rozwoju obszarów wiejskich UE - Raport M. Boel. 3. Wspólna Polityka Rolna Unii Europejskiej: przyczyny wprowadzenie, cele, zasady, gospodarstwa UE struktura, proces polaryzacji. 4. Wspólna Polityka Rolna w budżecie UE - ewolucja w latach 2004 - 2009. 5. Kwotowanie produkcji rolniczej. 6. Raport Oxfam i jego konsekwencje. 7. Źródła informacji o agrobiznesie i problemach rozwoju obszarów wiejskich UE; Charakterystyka wybranych rynków rolnych UE. 8. Pozarolnicze źródła dochodów mieszkańców wsi w UE. 9. Związki i organizacje rolnicze w UE, polskie organizacje w COPA-COGECA, spółdzielnie rolnicze w UE. 10. Strategia Lizbońska - agrobiznes a nakłady na badania i rozwój. Plan ćwiczeń: 1. Prezentacja rolnictwa i problemów rozwoju obszarów wiejskich wybranych państw UE. 2. Prezentacja rolnictwa i problemów rozwoju obszarów wiejskich wybranych państw UE. 3. Analiza wybranych internetowych źródeł informacji o agrobiznesie w UE. 4. Charakterystyka i analiza wybranych przez studentów rynków rolnych UE. 5. Charakterystyka i analiza wybranych przez studentów rynków rolnych UE. 6. Alkohole państw UE: od absyntu do whisky; wódka, wina owocowe. 7. Argumenty przeciwników UE i realizacji Wspólnej Polityki Rolnej. 8. Pozarolnicze źródła dochodów mieszkańców wsi w UE - przedstawienie przykładów z wybranych państw. 9. Pozarolnicze źródła dochodów mieszkańców wsi w UE - przedstawienie przykładów z wybranych państw. 10. Produkty regionalne i tradycyjne w UE. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego, 33 godz. 1,3 ECTS w tym: wykłady 10 godz. ćwiczenia i seminaria 10 godz. konsultacje 10 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie końcowym 3 godz. praca własna (0,7 ECTS) 18 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Literatura przedmiotu musi być aktualna, stąd zalecane są wydawnictwa drukowane i internetowe: EUROSTAT, raporty USDA, MRiRW, ARiMR. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - student ma wiedzę o rolnictwie w strukturze zatrudnienia oraz udziału rolnictwa w PKB UE-27, a także w poszczególnych państwach członkowskich, - ma wiedzę o genezie i obecnym udziale wydatków na rolnictwo i na rozwój obszarów wiejskich w budżecie UE, - zna argumenty zwolenników i przeciwników obecnej struktury budżetu UE w aspekcie rolnictwa, - zna podstawowe międzynarodowe i krajowe związki i organizacje rolnicze wpływające na kształt polityki rolnej UE, - identyfikuje problemy zachodzące w rolnictwie i na obszarach wiejskich UE zarówno pod kątem zmian wynikających ze zmian ekonomicznych jak i procesów społecznych. Umiejętności: - potrafi uzyskać i interpretować dane z różnych źródeł informacji, w tym krajowych i z Eurostatu, - wykonuje i potrafi przedstawić aktualny stan oraz procesy zachodzące w rolnictwie i na obszarach wiejskich wybranych państw członkowskich UE, - potrafi dokonać analizy aplikacyjności doświadczeń wybranych państw UE do warunków wsi polskiej w zakresie pozarolniczych źródeł dochodów. Kompetencje społeczne: - ma świadomość znaczenia rolnictwa jako podstawy poczucia bezpieczeństwa żywnościowego we wspólnej Europie, szczególnie w okresach kryzysowych, - docenia złożoność zmian społecznych zachodzących w rolnictwie i na wsi UE, - ma świadomość ważności dziedzictwa kulturowego wsi zarówno w aspekcie zachowania tożsamości narodowej i lokalnej jak i jego znaczenia ekonomicznego, a co za tym idzie możliwości ograniczenia lub spowolnienia niekorzystnych społecznych skutków depopulacji wsi UE, - ma świadomość złożoności, wieloaspektowości procesów zachodzących na wsi w tym wpływu czynników pozaekonomicznych i pozatechnologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny z zakresu tematów przedstawianych na wykładach. Przyjęto procentową skalę oceny wg efektów kształcenia: - Ocena: 2,0 niedostateczna - jeśli z jednej lub więcej składowych (W,U, K) student uzyska mniej niż 55% poziomu; - 3,0 (dostateczna) - gdy w zakresie trzech składowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów danej składowej; - 3,5 (ponad dostateczna) - gdy średnia arytmetyczna trzech składowych efektów kształcenia mieści się w przedziale 61-70%; - 4,0 (dobra) - gdy średnia arytmetyczna zawiera się w przedziale 71-80%; - 4,5 (ponad dobra) - gdy średnia zawiera się w przedziale 81-90% - 5,0 (bardzo dobra) - gdy średnia wynosi 91% lub więcej. Oceny formujące ćwiczenia do wyboru przez studenta: 1. Ocena za opracowanie i prezentację dotyczącą poszczególnych zagadnień; 2. Ocena na podstawie kolokwium obejmującego wybrane wspólnie z prowadzącym tematy prezentowane przez studentów, którzy wybrali 1. formę zaliczenia. Ocena końcowa: = 0,6 oceny z egzaminu + 0,4 oceny z ćwiczeń. UWAGA: Prowadzący zajęcia formułuje ocenę na podstawie stopnia opanowania przez studenta treści przedmiotu w oparciu o podane powyżej kryteria formalne i własne doświadczenia dydaktyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Nowak | |
Prowadzący grup: | Czesław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Nowak | |
Prowadzący grup: | Czesław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Puchała | |
Prowadzący grup: | Jacek Puchała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.