Metody zwalczania chwastów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.MC.NI.RROXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody zwalczania chwastów |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO/ECTS: 3/SEMESTR:4 Profil:ogólnoakemicki/Forma i poziom: NI Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi chwastów i metod ich ograniczenia lub zwalczania w łanie rośliny uprawnej. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2.Podstawowe informacje o chwastach; podziały, grupy biologiczne. 3-4. Chemiczne metody do zwalczania chwastów; herbicydy, podział, wady i zalety. 5-6. Mechaniczne (agrotechniczne) metody do ograniczenia zachwaszczenia. 7-8. Fizyczne metody stosowane do ograniczenia zachwaszczenia. 9-10. Biologiczne metody wykorzystywane do zwalczania chwastów; omówienie przebiegu procesu wprowadzania biologicznego organizmu. Allelopatia i uprawy współrzędne. Ćwiczenia 1-3. Wprowadzenie do indywidualnego wykonania projektu zwalczania chwastów na podstawie podanych założeń. 4-10. Indywidualne wykonanie projektu zwalczania chwastów w uprawach (5-6 roślinach o różnej technologii uprawy) z zastosowaniem metod szczególnie mechanicznych i chemicznych. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 30 / ECTS: 3 w tym: wykłady: 10 godz. ćwiczenia i seminaria: 10 godz. konsultacje: 6 godz. udział w badaniach: 0 godz. udział w egzaminach i zaliczeniu: 4 godz. praca własna: 45 |
Literatura: |
Obowiązkowa: Parandowski A. 2017. Atlas chwastów. Wożnica Z. 2008. Herbologia. IOR-PIB. Poznań. Zalecenia Ochrony Roślin. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada ogólną wiedzę z zakresu botaniki, ekologii i ochrony roślin - ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych (roślin) w różnych warunkach środowiska przyrodniczego. Umiejętności: - opisuje i definiuje podstawowe pojęcia związane ze środowiskiem, - rozpoznaje niektóre zagrożenia dla środowiska naturalnego i umie wskazać przeciwdziałania, - rozpoznaje gatunki roślin (chwastów) w zależności od czynników siedliskowych Kompetencje społeczne: - docenia różne aspekty działalności, w tym wpływ na środowisko - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin ustny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach. Ćwiczenia: Ocena pisemnej pracy przestawiającej sposoby zwalczania chwastów w różnych uprawach.-- Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,5 x ocena z egzaminu + 0,5 x ocena z podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.