Gospodarowanie na obszarach chronionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.GOC.NM.RJBSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarowanie na obszarach chronionych |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele kształcenia: zapoznanie z możliwościami gospodarczego wykorzystywania obszarów o różnym reżimie ochronnym oraz z koniecznością i sposobami prowadzenia ochrony czynnej dla utrzymania właściwego stanu ochrony niektórych siedlisk i gatunków, nabycie umiejętności korzystania z aktów prawnych dla pozyskania informacji o zakazach, odstępstwach od zakazów i obowiązku prowadzeniu działań ochronnych na określonych obszarach. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 System obszarów przyrodniczo cennych w Polsce i regulacje prawne dotyczące ich ochrony. 2 Plany ochrony i zadania ochronne dla krajowych form ochrony przyrody 3 Rezerwaty biosfery – łączenie funkcji ochronnej z funkcją rozwojową i logistyczną (przykłady). 4 Kategorie ochrony w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. Możliwości gospodarowania na obszarach objętych różnymi kategoriami ochrony. 5 Gospodarka leśna i łowiecka w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 6 Użytkowanie rolnicze gleb oraz turystyka i edukacja w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 7 Gospodarowanie w parkach krajobrazowych. Przepisy obowiązujące na tych obszarach. 8 Obszary chronionego krajobrazu - rolnictwo i turystyka jako główne formy gospodarowania na tych obszarach, obowiązujące przepisy. 9 Strefy ochrony krajobrazu – wyznaczanie, przepisy, gospodarowanie. 10 Cele ochrony obszaru Natura 2000. 11 Obszary Natura 2000 - przedmioty ochrony na tych obszarach, sposoby ich ochrony i wynikające z niej ograniczenia w gospodarowaniu. 12 Plany ochrony i plany zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000. 13 Konsekwencje ustanowienia obszarów Natura 2000 dla gospodarki. Sposób przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko na obszarach Natura 2000. 14 Warunki realizacji planów i przedsięwzięć znacząco negatywnie oddziałujących na cele ochrony obszaru Natura 2000. 15 Ograniczenia i korzyści dla działalności gospodarczej na terenach Natura 2000. Ćwiczenia: 1 Zapoznanie z Centralnym Rejestrem Form Ochrony. Sposób przygotowania pracy "Przepisy określające możliwości i sposoby gospodarowania na obszarach chronionych znajdujących się w pobliżu miejsca zamieszkania studenta". Rolnictwo na obszarach chronionych w Polsce - skala problemu, wpływ rolnictwa na różnorodność biologiczną. 2 Aspekty ekonomiczne działalności rolniczej na obszarach chronionych, programy rolno-środowiskowo-klimatyczne. Wymogi wzajemnej zgodności wynikające z przepisów obowiązujących na obszarach chronionych. 3 Zasady zrównoważonej gospodarki w lesie. Gospodarka leśna i łowiectwo na obszarach chronionych. 4 Rybactwo i amatorski połów ryb oraz rekreacyjne zagospodarowanie wód na obszarach chronionych. 5 Warunki pogodzenia użytkowania turystycznego i ochrony terenów cennych przyrodniczo. Europejska Karta Turystyki Zrównoważonej. Możliwości i perspektywy rozwoju turystyki na obszarach chronionych w Polsce. Przyrodolecznictwo i lecznictwo uzdrowiskowe na tych obszarach. Działalność przemysłowa i usługowa na obszarach chronionych. 6 Wprowadzenie do ćwiczeń – omówienie sposobu przygotowania projektu „Koncepcja zrównoważonego rozwoju w gminie ….”. Projekt opracowany zostanie dla gminy znajdującej się na terenie objętym siecią ekologiczną Natura 2000 (praca w 5 osobowych grupach). 7 Walory przyrodnicze gminy oraz ich ochrona – warsztaty. 8 Charakterystyka obszaru Natura 2000: przedmioty ochrony, PO/PZO – warsztaty. 9 Ograniczenia działalności gospodarczej w gminie wynikające z funkcjonowania obszaru Natura 2000 – warsztaty i dyskusja 10 Korzyści dla gminy wynikające z funkcjonowania obszaru Natura 2000 – warsztaty i dyskusja. 11 Struktura społeczna i potencjał gminy, możliwości działań proekologicznych – warsztaty i dyskusja. 12 Możliwości rozwoju przedsiębiorczości w gminie … - dyskusja i przygotowanie finalnej wersji projektu. 13 Konsultacje społeczne wybranych koncepcji zrównoważonego rozwoju gminy – gra. Statystyka przedmiotu godziny;ECTS 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy 75;3 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) 45;1,80 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty 15,00;1,00 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. 30;1,20 |
Literatura: |
Literatura: "Literatura podstawowa: 1. Kaługa I. 2009. Korzyści dla rolnictwa wynikające z gospodarowania na obszarach Natura 2000, wyd. Wyd. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2. Makomaska-Juchiewicz M., Tworek S. 2003. Ekologiczna sieć NATURA 2000. Problem czy szansa. IOP PAN, Kraków. 3. Symonides E. 20014. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Literatura uzupełniająca: 1. Grzegorczyk M., Perzanowska J., Kijas Z. J. OFMconv, Mirek Z. 2002. Mówić o ochronie przyrody, zintegrowana wizja ochrony przyrody. IOP PAN, ISF, IB PAN, Kraków. 2. Gospodarowanie na obszarach chronionych, 2001, A. Bołtromiuk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok. 3. Zielińska A. 2013. Gospodarowanie na obszarach przyrodniczo cennych w Polsce w kontekście rozwoju zrównoważonego. Seria: Monografie i Opracowania nr 236, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu." Publikacje własne: "Miechówka A., Gąsiorek M., Józefowska A., Zadrożny P. 2012. Carbon stocks In Little and Silesian Beskids soils agricultural use. Polish Journal of Soil Science, 45, 2: 11-17. Miechówka A., Gąsiorek M., Józefowska A., Zadrożny P. 2010. Zawartość węgla biomasy mikrobiologicznej w różnie użytkowanych glebach Pogórzy: Śląskiego i Ciężkowickiego. Roczniki Gleboznawcze 61, 4: 164-170. Miechówka A., Niemyska-Łukaszuk J., Zaleski T., Mazurek R. 2004. Gleby Babiogórskiego Parku Narodowego. W: Babiogórski Park Narodowy. Monografia Przyrodnicza. Red. Wołoszyn W., Jaworski A., Szwagrzyk J.: 193-207. Niemyska-Łukaszuk J., Miechówka A., Zaleski T. 2002. Gleby Pienińskiego Parku Narodowego i ich zagrożenia. Pieniny – Przyroda i Człowiek. Pieniny – Przyroda i Człowiek 7: 79-90 Miechówka A., Gąsiorek M., Zaleski T. 1997. Zawartość kadmu i niklu w glebach i roślinach polan pasterskich w Tatrzańskim Parku Narodowym. Zesz. Probl. Post. Nauk Roln. 448b: 197-202. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: Efekty Kształcenia: student: GOC_W01 - zna formy ochrony obszarowej i ich funkcje oraz wynikające z nich ograniczenia w gospodarowaniu, GOC_W02 - zna techniki, metody i sposoby gospodarowania na obszarach chronionych, GOC_W03 - ma wiedzę na temat sposobów prowadzenia ochrony czynnej na obszarach chronionych, GOC_W04 - wie jakie informacje można znaleźć w planach i zadaniach ochronnych, Umiejętnosci: GOC_U01 - posiada umiejętność wypowiadania się na temat gospodarowania na obszarach chronionych, uwzględniając w wypowiedziach przepisy prawne obowiązujące na tych terenach, GOC_U02 - wykorzystuje zdobytą wiedzę w diagnozowaniu i rozwiązywaniu konfliktów społecznych wynikających z gospodarowania na obszarach chronionych GOC_U03 - potrafi stworzyć koncepcję zrównoważonego rozwoju gminy na terenie której znajdują się obszary chronione. Kompetencje społeczne: GOC_K01 - potrafi rozwiązywać stawiane problemy i organizować pracę w zespole. GOC_K02 - ma świadomość strat wynikających z nadmiernego wykorzystywania zasobów przyrody na obszarach chronionych i w ich otoczeniu, GOC_K03 - ma przekonanie o potrzebie przekonywania społeczeństwa do działań i informowania go o przedsięwzięciach czynionych na rzecz ochrony przyrody. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe) Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 9 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miechówka | |
Prowadzący grup: | Anna Miechówka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Egzamin Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 9 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Miechówka | |
Prowadzący grup: | Anna Miechówka, Paweł Nicia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Egzamin Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.