Badania rynkowe i marketingowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F4.BRM.SL.REKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania rynkowe i marketingowe |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Ekonomia, 4 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie wybranych obszarów i metod badania rynku oraz instrumentów marketingowego oddziaływania przedsiębiorstwa, aby umiejętnie rozpoznawać warunki i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej oraz zmniejszać niepewność decyzji rynkowych. Problematyka treści nauczania obejmuje m.in.: określenie etapów postępowania badawczego, źródła informacji, sposób doboru próby do badań, badanie pojemności i chłonności rynku, badanie instrumentów działalności marketingowej przedsiębiorstwa, podstawy badań konsumenckich. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Obszary badań rynkowych i marketingowych - 1 godz. 2. Istota i podział badań rynkowych i marketingowych - podstawowe pojęcia - 1 godz. 3. Rodzaje agencji zajmujących się badaniami rynkowymi i marketingowymi - 1 godz. 4. Proces i procedura badań rynkowych i marketingowych - 1 godz. 5. Źródła informacji wtórnych wykorzystywane w badaniach - ich zalety i ograniczenia - 1 godz. 6. Ilościowe informacje pierwotne wykorzystywane w badaniach - metody i techniki ich pozyskiwania - 2 godz. 7. Jakościowe informacje pierwotne wykorzystywane w badaniach - metody i techniki ich pozyskiwania - 2 godz. 8. Pomiar i skalowanie w badaniach rynkowych i marketingowych (skale metryczne i niemetryczne i ich wykorzystanie) - 1 godz. 9. Budowa kwestionariusza pomiarowego do badań pierwotnych (zasady tworzenia kwestionariusza, rodzaje pytań) - 2 godz. 10. Proces projektowania próby do badań (metody doboru losowego i nielosowego próby do badań) - 2 godz. 11. Marketingowe systemy informacyjne - 1 godz. Ćwiczenia: 1. Badanie pojemność rynku - sposoby określania pojemności rynku - 2 godz. 2 Badanie udziału i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku - sposoby obliczania udziałów rynkowych- 2 godz. 3. Wykorzystanie znajomości udziałów przedsiębiorstwa w rynku w analizach marketingowych - analiza BCG - 2 godz. 4. Metody badania zachowań konsumentów na rynku - badania preferencji, upodobań, postaw i opinii konsumentów - 4 godz. 5. Analizy marketingowe w zakresie produktu (określanie lojalności nabywców) oraz systemów dystrybucji (numeryczne i ważone wskaźniki dystrybucji) - 2 godz. 6. Analiza sezonowości zjawisk rynkowych - 2 godz. 7. Kolokwium zaliczeniowe - 1 godz. |
Literatura: |
1. Mazurek-Łopacińska K. (red.): Badania marketingowe. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005. 2. Mruk H. (red.): Analiza rynku, PWE, Warszawa, 2003. 3. Kaczmarczyk S.: Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2007. 4. Mynarski S.: Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada wiedzę w zakresie obszarów badań rynkowych i marketingowych oraz podziału badań według różnych kryteriów, - student zna etapy prowadzenia badań, - student zna charakterystykę ilościowych i jakościowych metod zbierania informacji pierwotnych, - student posiada wiedzę w zakresie zasad budowy kwestionariusza oraz rodzajów pytań możliwych do zastosowania w kwestionariuszu, - student zna charakterystykę metod doboru losowego i nielosowego próby do badań. Umiejętności: - student szacuje pojemności pojemności rynku na różne produkty i usługi, - student oblicza różne kategorie udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz dokonuje na tej podstawie charakterystyki konkurencyjności przedsiębiorstwa lub jego produktów, - student wykorzystuje wybrane metody w zakresie badań preferencji, postaw oraz opinii konsumentów na rynku, - student wykonuje wybrane rodzaje analiz w zakresie podstawowych obszarów marketingu. Kompetencje społeczne: - student nabiera umiejętności oceny zjawisk zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstw, - student docenia potrzebę znajomości zasad prowadzenia badań rynkowych i marketingowych w sprawnym zarządzaniu przedsiębiorstwem, - student potrafi dokonać podziału zadań pracując w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - egzamin: forma pisemna z treści wykładów, - zaliczenie: forma pisemna z treści ćwiczeń + wykonanie zadań domowych/udział w projekcie Bilans nakładu pracy studenta: wykłady - 15 godz. ćwiczenia - 15 godz. egzamin końcowy - 1 godz. konsultacje – 2 godz. razem: 33 godz.: 25 = 1,32, czyli 1 pkt ECTS przegląd literatury przedmiotu – 5 godz. opracowanie zadanego tematu/udział w projekcie - 5 godz. przygotowanie do egzaminu - 10 godz. przygotowanie do kolokwium – 10 godz. razem godz. praktyczne: 30 godz.: 25 = 1,2, czyli 1 pkt ECTS ogółem - 2 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.