Zadrzewienia na terenach rolniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.ZTR.NM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zadrzewienia na terenach rolniczych |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Tematyka: Definicja i podział zadrzewień. Funkcja mikroklimatyczna, biocenotyczna i produkcyjna zadrzewień. Wpływ zadrzewień na kształtowanie właściwości gleb. Rośliny stosowane w zadrzewieniach śródpolnych. Drzewa żyjące w symbiozie z mikroorganizmami zdolnymi do biologicznego wiązania azotu atmosferycznego. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcją zadrzewień śródpolnych na obszarach użytkowanych rolniczo. Studenci mają możliwość poznania wpływu zadrzewień na wybrane właściwości gleb oraz sposobu kształtowania sieci zadrzewień na określonym terenie. |
Pełny opis: |
Program wykładów: 1. Zadrzewienia śródpolne – definicja i podział. Historia stosowania zadrzewień na terenach rolniczych w Polsce. Idee „Agroforestry” i „Silvopastoralis” w Polsce i na świecie. 2. Mikroklimatyczna i biocenotyczna funkcja zadrzewień. 3. Wpływ zadrzewień śródpolnych na właściwości gleb. Przeciwerozyjna rola zadrzewień. 4. Dobór roślin stosowanych w różnego rodzaju zadrzewieniach. Drzewa żyjące w symbiozie z mikroorganizmami zdolnymi do biologicznego wiązania azotu atmosferycznego. 5. Możliwości kształtowania sieci zadrzewień na obszarach wiejskich. Program ćwiczeń terenowych: 1-5. Zadrzewienia śródpolne w gminie Kocmyrzów-Luborzyca - określenie wielkości, typu , funkcji, składu gatunkowego. Analiza wpływu zadrzewień na środowisko przyrodnicze. Pobranie próbek glebowych do analiz, których wyniki pozwolą na określenie wpływu zadrzewień śródpolnych na właściwości gleb. Program ćwiczeń laboratoryjnych: 6-7. Biocenotyczna rola zadrzewień - oznaczenie liczebności wybranych grup fauny glebowej. 8-11. Określenie wpływu zadrzewienia na wybrane chemiczne i fizyczne właściwości gleb. 12-14. Opracowanie koncepcji systemy zadrzewień na wybranym przez studenta obszarze użytkowanym rolniczo. 15. Zaliczenie ćwiczeń. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 20; ECTS: 0,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 10; ECTS: 0,4 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 30; ECTS: 1,2 |
Literatura: |
1. Karg J. Karlik B. 1993. Zadrzewienia na obszarach wiejskich. Wyd. ZBŚiL PAN. 2. Red. S. Bałazy, A. Gmiąt 2007. Ochrona Środowiska rolniczego w świetle programów rolno-środowiskowych Unii Europejskiej. Wyd. MODR w Karniowicach, ZBŚiL PAN, INoŚ UJ w Krakowie 3. Schroth G., Sinclair F.L. 2003. Trees, Crops and Soil Fertility: Concepts and Research Methods. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student zna definicję i funkcje zadrzewień śródpolnych na obszarach użytkowanych rolniczo, - Student zna pojęcie agroforestry i sposoby tego typu użytkowania terenów rolniczych. Umiejętności: - Student potrafi samodzielnie zaprojektować i uzasadnić założenie nowych zadrzewień na terenach rolniczych, Kompetencje: - Student potrafi pracować w małych zespołach podczas prac terenowych i sporządzaniu sprawozdania, - Student docenia potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej roli roślin drzewiastych na terenach rolniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca (ćwiczenia): - obecność i czynny udział w ćwiczeniach terenowych, - sprawozdanie dotyczące roli zadrzewień na terenach rolniczych oraz projektu zaplanowania sieci zadrzewień na wybranym obszarze użytkowanym rolniczo. Egzamin z wykładów zawierający pytania otwarte i testowe (około 25 pytań) przeprowadzany jest w formie pisemnej. - 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.