Rozwój cywilizacji świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.RCS.SL.RZEXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój cywilizacji świata |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia, 3 sem, stacj. licencjat fakultety Zarządzanie, 3 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest uświadomienie czym jest cywilizacja oraz co decyduję o stopniu ucywilizowania.Bardzo ważnym jest również wyrobienie u studentów przekonania, że cywilizację należy postrzegać jako relację pomiędzy jednym gatunkiem a jego naturalnym otoczeniem tak przekształconym aby mu służyło.Omówienie pojęć cywilizacja i cywilizacje i uzasadnienie celowości zajmowania się tą dziedziną wiedzy. Przedstawienie poszczególnych etapów rozwoju cywilizacji świata. Następnie zaprezentowanie nie tylko rozwoju społecznego i kulturowego na szeroką skalę będącego udziałem elit ale również przedstawienie relacji pomiędzy ludnością a jej otoczeniem. |
Pełny opis: |
Wykład 15 godzin: 1.Żądza cywilizowania - 2 godz. 2.Bliski Wschód sto wieków nieustannej wytrwałości - 2 godz. 3.Chiny, światło Dalekiego Wschodu - 2 godz. 4.Świat Indii - 2 godz. 5.Cud grecki - 2 godz. 6.Rzym wzorzec niedościgły - 2 godz. 7.Narodziny islamu - 3 godz. Ćwiczenia 15 godzin 1.Pytanie o dzisiejszy islam - 2 godz. .Nieznane imperia Dalekiej Azji - 2 godz. 3.Chrześcijaństwo promieniujące - 2 godz. 4.Blaski i cienie Półwyspu Iberyjskiego - 2 godz. 5.Mało brakowało aby świat mówił po francusku - 2 godz. 6.Rosja "Trzeci Rzym"? - 2 godz. 7.Angielski, język który podbija świat - 2 godz. 8.Czy są wzorcowe społeczeństwa? - 1 godz. |
Literatura: |
Filipe Fernandez-Armesto. Cywilizacje. Warszawa 2008. Mirosław Kłusek, Gustav Stresemanns Osteuropa-Politik in den Jahren 1923-1929. Unter besonderer Beruecksichtigung seines Verhaeltnisses zur UdSSR, Berlin 2011. Mirosław Kłusek, Polityka Gustawa Stresemanna wobec ZSRR w latach 1923-1929, Toruń 2007. Jean Mathiex. Wielkie Cywilzacje. Rozkwit i upadek imperiów. Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zdobyta wiedza ma umożliwić studentom wytypowanie zjawisk i procesów cywilizacyjnych zachodzących w przeszłości, - studenci dzięki znajomości mechanizmów procesów zachodzących w przeszłości wiedzą jak należy interpretować występujące współcześnie tendencje w życiu społecznym i gospodarczym, - dzięki zdobytej wiedzy studenci rozpoznają czynniki determinujące współczesne procesy rozwoju cywilizacyjnego. Umiejętności: - studenci rozpoznają czynniki determinujące zachowania społeczeństw w poszczególnych cywilizacjach, - studenci definiują zachowania poszczególnych cywilizacji oraz określają ich udział w rozwoju ludzkości, - studenci rozpoznają procesy cywilizacyjne zachodzące w przeszłości. Kompetencje społeczne: - studenci są w stanie wskazać na działania, których zastosowanie przyczyni się do integracji współczesnych cywilizacji, - studenci zdobywają umiejętności krytycznego oceniania procesów cywilizacyjnych zachodzących współcześnie, - studenci uznają potrzebę znajomości procesów cywilizacyjnych występujących w przeszłości oraz potrafią wytypować współczesne punkty konfliktogenne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do podstawowych kryteriów oceny studenta z wykładu zostają zaliczone: aktywność podczas prowadzonych zajęć, uczęszczanie na zajęcia oraz przedstawienie pisemnej pracy kontrolnej. W przypadku wątpliwości co do jakości przedstawionego opracowania, zostanie przeprowadzona dodatkowa rozmowa egzaminacyjna. Ocena z ćwiczeń jest uzależniona od: - aktywności, - obecności, - przygotowania i wygłoszenia referatu. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady - 15 godz. - ćwiczenia - 15 godz. - konsultacje - 2 godz. Razem: 32 godz. : 30 = 1,06 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz. - przygotowanie pracy kontrolnej - 15 godz. Razem godz. praktyczne: 25: 25 = 1,0 (czyli 1 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWA
CWA
CWA
CWA
CWA
CWA
CWA
CWA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 120 miejsc
Wykład, 15 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Janicka | |
Prowadzący grup: | Anna Janicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.