Przetwarzanie i analiza obrazów cyfrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.PAO.NM.RJBSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przetwarzanie i analiza obrazów cyfrowych |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: JAKOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO ŚRODOWISKA/ECTS 2/ semestr: 1 Profil ogólnoakademicki/ Forma i poziom: NM status: FAKULTATYWNY Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów/ek z przetwarzania i analizy obrazów cyfrowych. Studenci poznają sposoby akwizycji obrazów, wstępnej analizy, filtracji obrazów, segmentacji i dokonywania pomiarów. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wstęp do przetwarzania i analizy obrazów cyfrowych - pojęcie sygnału i obrazu analogowego i cyfrowego. 2. Przekształcenia geometryczne 3. Filtry konwolucyjne 4. Filtry morfologiczne 5. Segmentacja i dokonywanie pomiarów Ćwiczenia: 1. Obsługa darmowych programów do przetwarzania i analizy obrazów typu ImLAB i ImageJ. 2. Wykonywanie przekształceń geometrycznych przykładowych obrazów 3. Wykonywanie filtracji przykładowych obrazów przy zastosowaniu filtrów konwolucyjnych i morfologicznych. 4. Wykonywanie pomiarów (pole powierzchni, obwód obiektów) na przykładowych obrazach. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: 25 godzin w tym: wykłady: 9 godz. ćwiczenia i seminaria: 9 godzin konsultacje: 6 godzin udział w badaniach: 0 godzin obowiązkowe praktyki i staże: 0 godzin udział w egzaminie i zaliczeniu: 1 godzina e-learning: 0 godzin Praca własna: 35 godzin |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów, Ryszard Tadeusiewicz, Przemysław Korohoda, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1997 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student/ka zna podstawowe pojęcia związane z analizą obrazów cyfrowych - student/ka wie co to przekształcenia geometryczne obrazów - student/ka zna zasadę działania filtrów konwolucyjnych i morfologicznych Umiejętności: - student/ka potrafi wykonywać filtrację obrazów - student/ka potrafi dokonywać segmentacji obrazów - student/ka potrafi wykonywać pomiary pola powierzchni i obwodów obiektów znajdujących się na obrazach cyfrowych. Kompetencje społeczne: - student/ka zna znaczenie stosowania technik cyfrowych w życiu codziennym - student/ka potrafi planować czas pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu określana jest na podstawie wykonania i omówienia zadania związanego z przeprowadzeniem pełnej analizy przykładowego obrazu cyfrowego (analiza zawiera filtrację wstępną, zastosowanie przekształceń i filtrów, binaryzację, segmentację i wykonanie pomiarów). Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.