Obszary wiejskie UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.OWE.SL.RZAXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obszary wiejskie UE |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Zarządzanie, 3 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Najważniejsze prezentowane zagadnienia to m.in. definicje obszarów wiejskich UE i Polski, analiza cech ich rozwoju; procesy polaryzacji gospodarstw, zmiany modelu gospodarstwa domowego a rynek żywności, problemy i priorytety rozwoju obszarów wiejskich UE na lata 2007 - 2013; zmiana zatrudnienia w rolnictwie a dochodowość różnych kierunków produkcji rolniczej (przypadek Irlandii. W.Brytanii); struktura dochodów rodzin rolniczych UE; pozarolnicze źródła dochodów rodzin rolniczych UE; turystyka wiejska i agroturystyka w UE (doświadczenia W.Brytanii, Francji, Irlandii); związki i organizacje rolnicze w rozwoju agroturystyki w UE; źródła informacji o agroturystyce w UE. |
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1. Źródła informacji o UE - obszarach wiejskich, problemach rozwoju itd. 2. Gospodarka UE na tle świata, państwa członkowskie, struktura zatrudnienia, udział rolnictwa w PKB 3. Polaryzacja gospodarstw UE-27 4. Wspólna Polityka Rolna Unii Europejskiej: powody wprowadzenia, cele, zasady; ewolucja i perspektywy po 2013 r. 5. Demografia UE, zmiana modelu gospodarstwa domowego a rynek żywności 6. Problemy i priorytety rozwoju obszarów wiejskich a budżet UE 7. Argumenty przeciwników obecnego kształtu WPR, raport Oxfam 8. Struktura dochodów rodzin rolniczych UE, pozarolnicze źródła dochodów mieszkańców wsi w UE 9. Turystyka wiejska i agroturystyka wybranych państw UE (Irlandia, W.Brytania, Francja) 10. Winnice i wina jako oferta wzbogacania atrakcyjności agroturystycznej UE 11. Rynek alkoholi regionów UE 12. Udział rolnika w cenie produktu a spółdzielnie UE i konsolidacja handlu 13. Strategia Lizbońska a rozwój obszarów wiejskich 14. Związki i organizacje rolnicze UE i ich rola w rozwoju obszarów wiejskich UE 15. Lobbing w UE - sukcesy i porażki lobbingu polskiego Plan ćwiczeń: 1. Analiza internetowych źródeł informacji o turystyce wiejskiej UE 2. Analiza zmian liczby gospodarstw wybranych państw UE 3. Znaczenie rolnictwa jako źródła dochodów ludności wiejskiej 4. Możliwości reorientacji zawodowej osób odchodzących z rolnictwa w programach UE 5. Rozwój obszarów wiejskich UE na przykładzie wybranego państwa 6. Rozwój obszarów wiejskich UE na przykładzie wybranego państwa 7. Konsekwencje BSE dla turystyki wiejskiej W.Brytanii 8. Winnice w ofercie agroturystycznej 9. Ekoturystyka w UE 10. Produkty regionalne - Włochy 11. Produkty regionalne - Francja 12. Produkty regionalne wybranych państw UE (innych) 13. Agroturystyka wybranego państwa UE 14. Agroturystyka wybranego państwa UE 15. Argumenty przeciwników UE. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego, 37 godz. 1,5 ECTS w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie końcowym 2 godz. praca własna (0,5 ECTS) 13 godz. |
Literatura: |
Zalecane są źródła internetowe: EUROSTAT, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - student ma wiedzę o obszarach wiejskich jako miejscu zamieszkania ok. 60% obywateli UE, o zachodzących na nich zmianach w poszczególnych państwach członkowskich, - ma wiedzę o genezie i obecnym udziale wydatków na rozwój obszarów wiejskich w budżecie UE, w tym argumenty zwolenników i przeciwników obecnej struktury budżetu UE, - zna podstawowe międzynarodowe i krajowe związki i organizacje rolnicze wpływające na kształtowanie i realizację Wspólnej Polityki Rolnej UE, - identyfikuje problemy zachodzące na obszarach wiejskich UE, zarówno pod kątem zmian wynikających ze zmian ekonomicznych jak i procesów społecznych. Umiejętności: - potrafi uzyskać i interpretować dane z różnych źródeł informacji, w tym krajowych i z Eurostatu, - wykonuje i potrafi przedstawić aktualny stan oraz procesy zachodzące na obszarach wiejskich wybranych państw członkowskich UE, - potrafi dokonać analizy aplikacyjności doświadczeń wybranych państw UE do warunków polskiej wsi, w zakresie pozyskiwania pozarolniczych źródeł dochodów. Kompetencje społeczne: - docenia złożoność społecznych aspektów zmian zachodzących na wsi UE, zarówno w zamożnych państwach UE, jak i w biedniejszych, - ma świadomość ważności dziedzictwa kultury wsi zarówno w aspekcie zachowania tożsamości narodowej i lokalnej jaki i jego znaczenia ekonomicznego, a co za tym idzie możliwości ograniczenia lub spowolnienia niekorzystnych społecznych skutków depopulacji wsi UE, - ma świadomość złożoności, wieloaspektowości procesów zachodzących na wsi, w tym wpływu pozaekonomicznych i pozatechnologicznych aspektów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny z zakresu tematów przedstawianych na wykładach. Przyjęto procentową skalę oceny wg efektów kształcenia: Ocena: 2,0 niedostateczna - jeśli z jednej lub więcej składowych (W,U, K) student uzyska mniej niż 55% poziomu; - 3,0 (dostateczna) - gdy w zakresie trzech składowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów danej składowej; - 3,5 (ponad dostateczna) - gdy średnia arytmetyczna trzech składowych efektów kształcenia mieści się w przedziale 61-70%; - 4,0 (dobra) - gdy średnia arytmetyczna zawiera się w przedziale 71-80%; - 4,5 (ponad dobra) - gdy średnia zawiera się w przedziale 81-90% - 5,0 (bardzo dobra) - gdy średnia wynosi 91% lub więcej. Oceny formujące (ćwiczenia) do wyboru przez studenta: 1. Ocena za opracowanie i prezentację dotyczącą poszczególnych zagadnień; 2. Ocena na podstawie kolokwium obejmującego wybrane wspólnie z prowadzącym tematy prezentowane przez studentów, którzy wybrali 1. formę zaliczenia. Ocena końcowa: = 0,6 oceny z egzaminu + 0,4 oceny z ćwiczeń. UWAGA: Prowadzący zajęcia formułuje ocenę na podstawie stopnia opanowania przez studenta treści przedmiotu w oparciu o podane powyżej kryteria formalne i własne doświadczenia dydaktyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CWA
CWA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Nowak | |
Prowadzący grup: | Czesław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CWA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Czesław Nowak | |
Prowadzący grup: | Czesław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.