Obliczenia chemiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.OCH.SI.RROXX.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obliczenia chemiczne |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego wykonywania obliczeń chemicznych związanych z analizą chemiczną oraz interpretacją wyników, a także niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej. Opanowanie pojęć i praw chemii na poziomie pozwalającym na wykorzystanie ich w niezbędnych dla przyrodnika obliczeniach chemicznych. Zdobycie umiejętności wykonywania prostych obliczeń dotyczących równowag w roztworach, praktycznej znajomości podstawowych reakcji analitycznych. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne (mol, masa molowa, liczba Avogadro, gramorónoważnik, prawo zachowania materii, prawo stosunków stałych, prawo stosunków wielokrotnych). Prawa gazowe (prawo Avogadro, równanie Clapeyrona). Wykorzystanie tych praw w obliczeniach chemicznych. (2h) 2. Obliczenia na podstawie wzoru chemicznego związku stosowane w naukach przyrodniczych. Obliczanie zawartości procentowej pierwiastka w związku chemicznym oraz biopierwiastków w postaci tlenkowej. Obliczanie procentowej zawartości składnika w mieszaninie związków. (2h) 3. Ustalanie wzoru chemicznego związku na podstawie jego składu procentowego. Obliczenia stechiometryczne na podstawie równań chemicznych. Molowy, wagowy i objętościowy stosunek reagentów. (2h) 4.Reakcje chemiczne w roztworach cz. 1. Stężenie procentowe i molowe rozworu. Ułamek molowy. Stężenie roztworu wyrażone w ppm oraz w miligramach-procentach. (2h) 5. Reakcje chemiczne w roztworach cz. 2. Przeliczanie stężeń. Obliczanie stężeń hydratów. Wyrażanie stężeń składników w mieszaninie. Obliczanie stężeń na podstawie równań reakcji. (2h) 6. Dobieranie współczynników w reakcjach redoks metodą bilansu elektronowego. Potencjał półogniw redoks i przewidywanie kierunku reakcji na podstawie jego wartości. Obliczenia analityczne w reakcjach redoks. (2h) 7. Równowaga chemiczna. Stała równowagi reakcji chemicznej. Prawo działania mas. Wpływ czynników zewnętrznych na równowagę chemiczną. Reguła Le Cheteliera-Brauna. (2h) 8. Roztwory elektrolitów. Teorie kwasów i zasad. Dysocjacja elektrolityczna. Hydroliza soli. Odczyn roztworu. (2h) 9. Równowagi w roztworach elektrolitów. Iloczyn jonowy wody. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Stopień i stała dysocjacji w obliczeniach chemicznych. (2h) 10. Równowagi kwasowo-zasadowe w roztworach wodnych. Obliczanie pH roztworów mocnych kwasów i zasad. (2h) 11. Obliczanie pH roztworów słabych kwasów i zasad. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych. (2h) 12. Obliczanie stężenia jonów wodorowych i wodorotlenowych na podstawie wartości pH roztworu. Obliczenia związane ze zmianą stężenia jonów wodorowych w roztworze. (2h) 13. Roztwory buforowe i mechanizm ich działania. Obliczanie pH buforów. Pojemność buforowa. (2h) 14. Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnego elektrolitu. Efekt wspólnego jonu. Obliczanie iloczynu rozpuszczalności soli. (2h) 15. Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Zobojętnianie kwasu mianowanym roztworem zasady. Zobojętnianie zasady mianowanym roztworem kwasu. Właściwości koligatywne roztworów. (2h) Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 30; ECTS: 1,2 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Chmurzyński L., Gleich E., Myszka H.; Obliczenia z chemii ogólnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1999 2. Paśko J. R.; Obliczenia chemiczne. Wydawnictwo Naukowe AP w Krakowie, Kraków 1997 3. Praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Ciby; Obliczenia chemiczne. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. Gliwice 2005 Literatura uzupełniajaca: 1. Śliwa A.; Obliczenia chemiczne. Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej nieorganicznej. PWN Warszawa 1987 2. Galus Z.; Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej. PWN Warszawa 1998 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: E1 - Zna podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, których znajomość jest konieczna do rozwiązywania prostych zadań z zakresu obliczeń chemicznych dla przyrodników E2 - Zna podstawowe działy chemii, ich znaczenie poznawcze oraz praktyczne, które potrafi wykorzystać do rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku. E3 - Wie w jaki sposób można wykorzystać równania chemiczne do obliczenia ilości mas i objętości reagentów. E4 - Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii roztworów E5- Zna mechanizm działania roztworu buforowego oraz charakteryzuje pH roztworów Umiejętności: E6 - wykonuje obliczenia zawartości składnika w roztworze i w mieszaninie w oparciu o dane liczbowe oraz równanie reakcji E7 - potrafi wykorzystać otrzymane wyniki badań w celu obliczania danej wielkości fizyko-chemicznej oraz dokonuje ich analizy E8 - dokonuje interpretacji obliczonej wartości oraz wyciąga właściwe wnioski. E9 – zapisuje i interpretuje równania reakcji chemicznych zarówno w formie cząsteczkowej jak i jonowej oraz opisuje zjawiska zachodzące w roztworach różnych substancji Kompetencje społeczne: E10 - Zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować proces uczenia się innych osób. E11 - Potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność systematycznej pracy. EK14 - rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu obliczeń chemicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
•Zaliczenie na ocenę pozytywną egzaminu pisemnego obejmującego zagadnienia zrealizowane zgodnie z programem wykładów przedstawione w formie zadań obliczeniowych oraz pytań problemowych. Próg zaliczeniowy na ocenę dostateczną obejmuje 60% ogółu punktów mozliwych do zdobycia na danej formie egzaminu 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.