Nawożenie a jakość produktu i środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.NJP.SM.RJBSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nawożenie a jakość produktu i środowiska |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: |
Jakość i bezpieczeństwo środowiska, 3 sem stacj. mgr. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie wpływu nawożenia nawozami mineralnymi, organicznymi i naturalnymi na jakość plonu roślin uprawnych i stan środowiska naturalnego. W ramach przedmiotu omówiony zostanie wpływ nawożenia na jakość plonów roślin uprawnych oraz kryteria oceny jakościowej plonów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rośliny zbożowe, okopowe, przemysłowe ,strączkowe i specjalne. Przedstawione zostaną potrzeby pokarmowe roślin uprawnych. Podane zostaną aktualne normy dotyczące oceny plonów. Ponadto w ramach przedmiotu omówione zostaną zagadnienia związane z wpływem nawożenia na właściwości gleby (np.: odczyn, zawartość głównych składników pokarmowych oraz metali ciężkich, zawartość materii organicznej), a także innych elementów środowiska (wody, powietrza). Omówione zostaną wymagania prawne dotyczące właściwości i zasad stosowania nawozów. |
Pełny opis: |
Wykłady 1-2. Warunki naturalne polskiego rolnictwa. Czynniki decydujące o wielkości i jakości plonów. Podział cech jakościowych roślin. 3-4. Uprawa roślin zbożowych – wielkość produkcji i wpływ nawożenia nawozami mineralnymi i naturalnymi na cechy jakościowe ziarna pszenicy, jęczmienia i kukurydzy. 5-6. Uprawa roślin okopowych – wielkość produkcji i wpływ nawożenia nawozami mineralnymi i naturalnymi na cechy jakościowe korzenia buraka cukrowego i bulw ziemniaka. 7. Uprawa roślin przemysłowych – wielkość produkcji i wpływ nawożenia nawozami mineralnymi i naturalnymi na cechy jakościowe nasion rzepaku. 8. Wpływ stosowania nawozów mineralnych, naturalnych i organicznych na odczyn gleby. 9-10. Wpływ stosowania nawozów mineralnych, naturalnych i organicznych na wymywanie azotu, fosforu i potasu i gleby. 11. Nawożenie a stan materii organicznej w glebie. 12. Gazowe straty azotu jako efekt stosowania nawozów. 13. Zagrożenia środowiskowe związane z produkcją nawozów mineralnych. 14-15. Zagrożenia środowiskowe wynikające z przechowywania nawozów naturalnych. Ćwiczenia 1-2. Zasady ustalania dawek składników pokarmowych i nawozów pod rośliny uprawne. 3-4. Wymagania prawne dotyczące właściwości i zasad stosowania nawozów. 5-6. Rola nawożenia w regulacji cyklu krążenia azotu w przyrodzie. 7-8. Wpływ nawożenia nawozami mineralnymi i naturalnymi na jakość roślin na przykładzie uprawy roślin strączkowych – bobiku i soi. 9-10. Wpływ nawożenia nawozami mineralnymi i naturalnymi na jakość roślin na przykładzie uprawy roślin specjalnych – tytoniu i chmielu. 11-12. Nawożenie w warunkach suszy. 13-14. Stosowanie biostymulatorów jako uzupełnienie podstawowego nawożenia. 15. Analiza planów nawożenia przygotowanych przez studentów. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 55 godz. (praca własna = (ECTS x 30)- suma z wiersza 1) |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Gorlach E., Mazur T. 2002. Chemia rolna. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 2. Grzebisz W. 2011. Technologie nawożenia roślin uprawnych – fizjologia plonowania. Tom 1. Oleiste, okopowe i strączkowe. PWRiL, Poznań. 3. Grzebisz W. 2012. Technologie nawożenia roślin uprawnych – fizjologia plonowania. Tom 2. Zboża i kukurydza. PWRiL, Poznań. Uzupełniająca: 1. Aktualne akty prawne dotyczące warunków i trybu wprowadzania nawozów do obrotu, ich przechowywania, przewozu i stosowania, a także dotyczące agrochemicznej obsługi rolnictwa. 2. Aktualny „Rocznik statystyczny rolnictwa”, GUS, Warszawa. 3. Publikacje naukowe dotyczące problematyki poruszanej na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - wymienia zalety stosowania nawozów - wymienia czynniki wpływające na jakość plonów - zna potrzeby pokarmowe roślin - wymienia zagrożenia zanieczyszczenia środowiska wynikające z określonego sposobu produkcji, przechowywania i stosowania nawozów Umiejętności: - oblicza potrzeby pokarmowe roślin - oblicza dawki nawozów potrzebne do uzyskania określonego plonu - przewiduje rezultaty określonego nawożenia - bilansuje dawki nawozów, aby ograniczyć negatywny wpływ nawozów na parametry jakości roślin i stan środowiska Kompetencje społeczne: - rozumie konieczność dostosowywania dawek nawozów do potrzeb pokarmowych roślin i właściwości gleb - pracuje w zespole - organizuje pracę w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Wykłady: I i II termin – zaliczenie pisemne w formie testowej, III termin – zaliczenie ustne Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnia 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnia 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnia 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnia >90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w zespołach 2-4 osobowych studenci przygotowują plan nawożenia wybranych roślin uprawnych. Oceniana będzie poprawność obliczeń i interpretacji wyników. Ocena końcowa = 0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.