Monitoring rozwoju regionalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.MRR.SM.REKME |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Monitoring rozwoju regionalnego |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st., stacj. Ekonomika w gospodarce żywnościowej - fakultety, sem. 3 Ekonomia 2 st., stacj. zarządzanie i marketing - fakultety, sem 3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Ekonomia / ECTS: 2 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i Poziom: SM Status: specjalnościowy/falultatywny Wymagania wstępne: uzyskanie zaliczenia z przedmiotu samorządność terytorialna i gospodarcza lub samorząd terytorialny lub zarzadzanie w sektorze publicznym Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z konstrukcją systemów monitoringu, zasadami doboru i stosowania wskaźników oraz procedurami oceny projektów. Ćwiczenia maja charakter projektowy i odbywają się na sali komputerowej, gdzie studenci pod opieką wykładowcy realizują poszczególne tematy ćwiczeniowe wykorzystując zasoby sieciowe. Po każdych ćwiczeniach studenci przygotowują stosowne sprawozdanie. Zapoznanie się z pojęciami fachowymi oraz przykładami rozwiązań w zakresie monitoringu stosowanymi w strategiach rozwoju regionalnego będzie przydatne szczególnie osobom pragnącym podjąć pracę w samorządzie terytorialnym oraz w instytucjach aplikujących o środki z funduszy strukturalnych UE. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-3. Wprowadzenie do teorii i praktyki rozwoju regionalnego (3 godz.) 4-5. Polityka regionalna Unii Europejskiej (2 godz.) 6-7. Organizacja i zadania samorządu regionalnego w Polsce (2 godz.) 8-9. Monitoring , kontrola i audyt w ujęciu teoretycznym (2 godz.) 10-11. Ocena w procesie zarządzania projektami (2 godz.) 12-13. Organizacja procesu oceny wniosków - ujęcie praktyczne (2 godz.) 14-15. Monitoring wdrażania strategii rozwoju regionalnego – studium przypadków (2 godz.) Ćwiczenia: 1. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z celem i programem zajęć. Ustalenie zasad pracy i zaliczenia przedmiotu (1 godz.) 2-3. Koncepcje i zakres monitoringu (2 godz.) 4-5. Struktura strategii rozwoju regionalnego (2 godz.) 6-7. Planowanie systemu monitoringu w strategii rozwoju (2 godz.) 8-9. Monitoring wdrażania strategii – mierniki i wskaźniki (2 godz.) 10-11. Wykorzystanie MUZ w ocenie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego województw – istota metody i dobór zmiennych diagnostycznych (2 godz.) 12-13. Wykorzystanie MUZ w ocenie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego województw – zajęcia projektowe (2 godz.) 14-15. Prezentacja projektów - zaliczenie przedmiotu (2 godz.) Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godz., ECTS: 1,2; w tym: ‒ wykłady 15 godzin ‒ ćwiczenia 15 godzin ‒ egzamin ustny 1 godzina ‒ konsultacje 4 godzina Razem 35 godzin tj. 1,2 pkt. ECTS e-learning 0 godz., ECTS: 0 Praca własna 25 godz., ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Grzeszczyk T.A. 2006. Metody oceny projektów z dofinansowaniem Unii Europejskiej. Placet. Warszawa Literatura uzupełniająca: 1. Klisiak A. 2002. Strategie regionalne. Formułowanie i wprowadzanie w życie. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2. Monitoring stanu gminy jako narzędzie zarządzania strategicznego. 2001. Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Stowarzyszenie Rozwoju Gospodarczego Gmin, Warszawa Wojewodzic T. Musiał W. 2008. Przygotowanie gmin do wykorzystania funduszy europejskich [w:] Zarządzanie finansami lokalnymi a rozwój obszarów wiejskich pod. Red. A. Kożucha i W Zaręby, Towarzystwo Naukowe Współczesnego Zarządzania, s. 161-181 Wojewodzic T., Ziobro E., 2003, Analiza metodyki sporządzania strategii rozwoju gmin na przykładzie województwa małopolskiego, [w:] Strategie rozwoju lokalnego, pod red. M . Adamowicza. Tom I, SGGW Warszawa, s. 282-294 |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończonym kursie: A/ wiedza: - definiuje pojęcia: monitoringu, kontroli, ewaluacji, audytu, - wymienia zasady polityki regionalnej Unii Europejskiej, - opisuje zasady monitorowania wdrażania strategii rozwoju regionalnego, - wymienia etapy oceny programów i projektów rozwoju regionalnego, B/ umiejętności: - pozyskuje z zasobów sieciowych dane niezbędne dla oceny poziomu realizacji strategii rozwoju regionalnego, - konstruuje wskaźniki i mierniki mogące znaleźć zastosowanie w monitoringu strategii i programów rozwoju regionalnego, - oblicza i interpretuje wskaźniki opisujące rozwój gospodarczy, społeczny oraz jakość środowiska, - porównuje wykorzystując metodę unitaryzacji zerowanej (MUZ) poziom rozwoju społeczno-gospodarczego regionów, C/ Kompetencje społeczne: - organizuje pracę w małym zespole wykonując poszczególne zadania oraz przygotowując sprawozdania, - akceptuje potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu usprawniania procesu planowania i realizacji programów i projektów rozwojowych, - docenia potrzebę monitorowania realizacji poszczególnych projektów dla efektywniejszego wykorzystania zaangażowanych w ich realizację zasobów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (Wiedza, Umiejętności lub Kompetencje Społeczne) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ćwiczenia: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych: - sprawozdania z ćwiczeń (ocena merytoryczna, estetyka wykonania, termin złożenia), - projekt polegający na ocenie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego wybranego województwa w układzie porównawczym i dynamicznym, - obrona przyjętych w projekcie założeń, wskaźników i wniosków. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest poprawne wykonanie projektu za który student może uzyskać do 30 pkt. Wykłady: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu ustnego (2 pytania, odpowiedzi oceniane każda w skali 0-10 punktów).Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie minimum 11 pkt. Ocena końcowa z przedmiotu liczona jako suma uzyskanych punktów z ćwiczeń oraz egzaminu ustnego podzielona przez 10. UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązkowych treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne formułuje ocenę końcową posługując się podanymi wyżej kryteriami. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.