Historia wsi i rolnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.HWR.SM.REKEX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wsi i rolnictwa |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st., stacj. Ekonomika w gospodarce żywnościowej - fakultety, sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Ekonomia ECTS 4/ semestr 2 Profil: ogólnoakademicki /Forma i poziom: MS status: SPECJALIZACYJNYCH FAKULTATYWNYCH Wymagania wstępne: brak Przedmiot ma na celu przybliżyć procesy społeczne, ekonomiczne oraz gospodarcze jakie dokonywały się w dziejach wsi i rolnictwa. Zapoznanie się z nimi pozwoli studentom na pełniejsze zrozumienie współcześnie zachodzących zmian w Polsce jak i również w świecie. Dzięki przedmiotowi „Historia wsi i rolnictwa” studenci będą mogli bliżej poznać strukturę przeobrażeń zachodzących w minionych latach na wsi oraz określić przyczyny i perspektywy rozwoju rolnictwa |
Pełny opis: |
Wykład 15 godzin 1. Przedmiot historii wsi i rolnictwa - 2 godz. 2. Wieś i rolnictwo cywilizacji antycznych- 2 godz. 3. Wieś i rolnictwo w okresie wczesnego feudalizmu- 2 godz. 4. Kolonizacja na prawie niemieckim- 2 godz. 5. Rozwój folwarku pańszczyźnianego- 2 godz. 6. Struktura społeczna wsi i gospodarka chłopska w okresie oświecenia- 2 godz. 7. Produkcja kapitalistyczna w rolnictwie- 3 godz. Ćwiczenia 15 godzin 1. Rozwój sił wytwórczych w rolnictwie w drugiej połowie XIX wieku- 2 godz. 2. Przemiany struktury społeczno-gospodarczej wsi w drugiej połowie XIX wieku- 2 godz. 3. Reformy rolne w Polsce w XX wieku- 2 godz. 4. Wpływ koniunktury na rolnictwo- 2 godz. 5. Kolektywizacja wsi- 2 godz. 6. Dekapitalizacja prywatnych gospodarstw rolnych po drugiej wojnie światowej- 2 godz. 7. Zakręty w rolnictwie ( 1970-1980 )- 2 godz. 8. Rolnictwo i wieś końca XX wieku- 1 godz. |
Literatura: |
Podstawowa Antoni Czubiński. Historia Polski XX wieku. Poznań 2005. Historia chłopów polskich, red. S. Ingolt, t. I-II Warszawa 1970-72. Mirosław Kłusek, Dokumenty do dziejów Państwowego Banku Rolnego. Tom I 1938 - 1944, Łódź 2009. Mirosław Kłusek, Dokumenty do dziejów wilanowskiej nieruchomości ziemskiej. Seria A. XX wiek. Tom I Bilanse Dóbr i Interesów Adama hr. Branickiego za lata 1928/1929, 1929/1930, 1931/1932, 1932/1933, 1933/1934, 1934/1935, 1935/1936 oraz Bilans Dóbr Wilanowskich i Interesów Adama hr. Branickiego za rok 1937/1938, Kraków 2011. Mirosław Kłusek, Państwowy Bank Rolny w latach 1919-1949. Studium historyczno - prawne, Warszawa 2013. Uzupełniająca: Andrzej Leon Sowa. Od Drugiej do Trzeciej Rzeczypospolitej ( 1945 – 2001 ) Kraków 2001. Zarys historii gospodarstwa wiejskiego w Polsce, red. J. Leskiewiczowa , t. 1-3 Warszawa 1964-1970. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: - posiada szeroką wiedzę na temat problemów współczesnej gospodarki rynkowej, a także przeobrażeń społecznych i kulturowych, - ma pogłębioną wiedzę o gospodarowaniu w zmiennych warunkach przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych, - posiada pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania mechanizmu interwencjonizmu w gospodarce żywnościowej i o jego historycznej ewolucji. Umiejętności Student: - potrafi dokonać predykcji zjawisk społeczno-ekonomicznych o charakterze ilościowym a także określić spodziewany błąd prognozy, - wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu polityki makroekonomicznej do oceny skutków decyzji gospodarczych przez różne podmioty i instytucje, - posiada umiejętności metodycznej analizy i oceny stanu i rozwoju podmiotów gospodarczych oraz rozpoznaje potrzeby zmian i dobiera narzędzia usprawniające ich zachowanie. Kompetencje społeczne: - ma świadomość nieustannych zmian w gospodarce i wynikających stąd konieczności ciągłej aktualizacji wiedzy oraz dostępu do szybkiej i wiarygodnej informacji, - potrafi samodzielnie uzupełniać swoją wiedzę z różnych dziedzin nauki i praktyki gospodarczej i rozwijać umiejętności podejmując polemikę z osobami prezentującymi odmienne stanowiska i poglądy, - ma świadomość i docenia wagę czynników wielokulturowych w przygotowaniu projektów społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Do podstawowych kryteriów oceny studenta z wykładu zostają zaliczone: aktywność podczas prowadzonych zajęć, uczęszczanie na zajęcia oraz przedstawienie pisemnej pracy kontrolnej. W przypadku wątpliwości co do jakości przedstawionego opracowania, zostanie przeprowadzona dodatkowa rozmowa egzaminacyjna. Ocena z ćwiczeń jest uzależniona od: - aktywności, - obecności, - przygotowania i wygłoszenia referatu. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady - 15 godz. - ćwiczenia - 15 godz. - konsultacje - 2 godz. Razem: 32 godz. ECTS = 1,28 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń - 35 godz, - przygotowanie pracy kontrolnej - 35 godz. - przygotowanie do dodatkowej rozmowy egzaminacyjnej - 5 godz. Razem godz. praktyczne: 75: 25 = 3,0 (czyli 3 pkt ECTS) Ogółem: 4 pkt ECTS Ocena niedostateczna (2,0): wystawiona jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ocena dostateczna (3,0): wystawiona jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiona jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). Podobny sposób przeliczania ocen jak przedstawiony przy ocenie 3,5 przyjęto dla oceny dobrej (4,0 – średnio 71-80), ponad dobrej (4,5 – średnio 81-90%) orz bardzo dobrej (5,0 – średnio > 90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Ocena końcowa = 0,6 ocena z E+0,4 ocena podsumowująca z ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Puchała | |
Prowadzący grup: | Jacek Puchała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Puchała | |
Prowadzący grup: | Jacek Puchała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.