Gospodarowanie na obszarach chronionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.GCH.NM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarowanie na obszarach chronionych |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, niestacj. 2 sem. Zagrożenia ekosystemów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 2 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NM status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest poznanie podstaw zarządzania obszarami chronionymi i możliwości gospodarczego ich wykorzystywania. Program nauczania obejmuje podstawowe wiadomości na temat Krajowego Systemu Obszarów Chronionych i Sieci Natura 2000 w Polsce oraz możliwości inwestowania i prowadzenia działalności rolniczej, leśnej, łowieckiej i rybackiej na obszarach wchodzących w skład tych systemów. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. System obszarów przyrodniczo cennych w Polsce i regulacje prawne dotyczące ich ochrony. Centralny Rejestr Form Ochrony. 2. Organy odpowiedzialne za ochronę obszarową w Polsce i ich kompetencje. Plany i zadania ochronne dla krajowych form ochrony przyrody. 3. Zadania parków narodowych i ich finansowanie. 4. Sprawy własnościowe, kategorie ochrony w parkach narodowych i rezerwatach. Możliwości gospodarowania na obszarach objętych różnymi kategoriami ochrony. 5. Gospodarka leśna i łowiecka w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 6. Użytkowanie rolnicze gleb oraz turystyka i edukacja w parkach narodowych i rezerwatach przyrody. 7. Gospodarowanie w parkach krajobrazowych i na obszarach chronionego krajobrazu - rolnictwo, leśnictwo i turystyka jako główne formy gospodarowania na tych obszarach, 8. Kompetencje organów ochrony przyrody w odniesieniu do parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu, zakazy obowiązujące na tych obszarach. Strefy ochrony krajobrazu. 11. Obszary Natura 2000 - cele ochrony i wynikające z nich ograniczenia w gospodarowaniu. 12. Natura 2000 - plany ochrony i zadania ochronne, ocena oddziaływania na środowisko, warunki realizacji planów lub przedsięwzięć znacząco negatywnie wpływających na cele ochrony. Ćwiczenia terenowe - Gospodarka na obszarze Ojcowskiego Parku Narodowego i w jego otulinie - 8 godz. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 24, ECTS 0,8 w tym: wykłady 12 godz. ćwiczenia i seminaria 8 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. praca własna (1,2 ECTS) 36 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Symonides E. 2007. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 2. Makomaska-Juchiewicz M., Tworek S. 2003. Ekologiczna sieć NATURA 2000. Problem czy szansa. IOP PAN, Kraków. 3. Zielińska A. 2013. Gospodarowanie na obszarach przyrodniczo cennych w Polsce w kontekście rozwoju zrównoważonego. Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Uzupełniająca: 1. Gospodarowanie na obszarach chronionych, 2001, A. Bołtromiuk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna zakres możliwości gospodarczego wykorzystywania obszarów chronionych, - zna przepisy obowiązujące w parkach narodowych i rezerwatach, - ma wiedzę na temat sposobów prowadzenia ochrony czynnej na obszarach chronionych, - wie jakie informacje można znaleźć w planach i zadaniach ochronnych, Umiejętności: - potrafi odszukać przepisy obowiązujące w poszczególnych parkach krajobrazowych oraz na obszarach chronionego krajobrazu i Natura 2000, - posiada umiejętność wypowiadania się na temat gospodarowania na obszarach chronionych, uwzględniając w wypowiedziach przepisy prawne obowiązujące na tych terenach, Kompetencje społeczne: - ma świadomość strat wynikających z nadmiernego wykorzystywania zasobów przyrody na obszarach chronionych i w ich otoczeniu, - ma przekonanie o potrzebie przekonywania społeczeństwa do działań i informowania go o przedsięwzięciach czynionych na rzecz ochrony przyrody. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte) Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia terenowe: ocenione zostaną: raport z ćwiczeń terenowych i aktywność na ćwiczeniach Ocena końcowa=0,8 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,2 x ocena z ćwiczeń UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.