Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomika obszarów problemowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.F3.EOP.SM.REKME
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomika obszarów problemowych
Jednostka: Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej
Grupy: Ekonomia 2 st., stacj. Ekonomika w gospodarce żywnościowej - fakultety, sem. 3
Ekonomia 2 st., stacj. zarządzanie i marketing - fakultety, sem 3
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Kierunek studiów Ekonomia / ECTS: 4 / semestr: 3

Profil: ogólnoakademicki / Forma i Poziom SM

Status: fakultet / nieobowiązkowy

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dysparytetów rozwoju warunkowanych różnorodnymi czynnikami natury przyrodniczej, geograficznej (położenie przygraniczne), niedorozwojem infrastruktury gospodarczej i instytucjonalnej, migracji oraz słabym kapitałem społecznym. W trakcie ćwiczeń przedstawione będą analizy przypadków rozwiązywania różnorodnych aspektów problemowości mikroregionów (gmin, wsi) poprzez kreowanie konwencjonalnych i niekonwencjonalnych rozwiązań w zakresie dopływu kapitału finansowego i wzmocnienie kapitału ludzkiego, aktywność samorządów, organizacji pozarządowych i obywateli.

Ćwiczenia prowadzone będą metodami aktywizującymi w tym przewidziana jest udziałem przedstawicieli instytucji zajmujących się rozwojem regionalnym oraz aktywizacją regionów (w tym MARR, ARR, ARiMR, Urząd Marszałkowski).

Pełny opis:

WYKŁADY

1. Obszary problemowe w teorii ekonomicznej i społecznej (2 godz.)

2. Przyczyny powstawania i klasyfikacja obszarów problemowych (2 godz.)

3. Obszary problemowe w Unii Europejskiej (2 godz.)

4. Karpaty jako górski obszar problemowy (2 godz.)

5. Wspieranie instytucjonalne obszarów problemowych (2 godz.)

6. Warunki udzielania wsparcia wiejskim i rolniczym obszarom problemowym (2 godz.)

7. Istota i podejście do reformy delimitacji obszarów ONW-LFA po roku 2013 (2 godz.)

8. Regionalne instytucje wspierania rozwoju (1 godz.)

ĆWICZENIA

1. Dokumenty strategiczne i planistyczne rozwoju Polski (2 godz.)

2. Programy rozwoju regionalnego i strukturalnego w Małopolsce (2 godz.)

3. Istota podejścia Lieder (analiza przypadku) (2 godz.)

4. Niekonwencjonalne formy aktywizacji obszarów problemowych – analiza przypadków (2 godz.)

5. Aktywizacja obszarów problemowych w Małopolsce (szlak owocowy i szlak oscypkowy) (2 godz.)

6. Aktywizacja regionu poprzez programy realizowane przez Urząd Marszałkowski (wizyta studyjna lub zaproszenie gości) (2 godz.)

7. Aktywizacja regionów problemowych – burza mózgów (2 godz.)

8. Zaliczenie przedmiotu w formie testu (1 godz.)

Struktura aktywności studenta:

Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godzin., ECTS 1,2; w tym:

- wykłady 15 godzin

- ćwiczenia 15 godzin

- egzamin pisemny / ustny 2 godzina

- konsultacje 3 godziny

Razem 35 godzin tj. 1,2 pkt. ECTS

e-learning 0 godzin, ECTS: 0

Praca własna 85 godzin, ECTS: 2,8

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Musiał W. 2008. Ekonomiczne i społeczne problemy rozwoju obszarów wiejskich Karpat Polskich. IRWiR PAN Warszawa.

2. Stanny M., Drygas M. 2010. Przestrzenne, społeczno-ekonomiczne zróżnicowanie obszarów wiejskich w Polsce IRWiR PAN Warszawa.

3. Spychalski G. 2005. Mezoekonomiczne aspekty kształtowania rozwoju obszarów wiejskich IRWiR PAN Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

1. Kłodziński M. 2006. Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin i małych miast IRWiR PAN Warszawa.

2. Botfroniuk A. 2009. Wpływ Natura 2000 na rozwój obszarów wiejskich W: Przestrzenne, społeczno-ekonomiczne zróżnicowanie obszarów wiejskich w Polsce IRWiR PAN Warszawa.

3. Musiał W. 2010. Demograficzne i społeczne uwarunkowania powstawania wiejskich obszarów problemowych W: czynniki rozwoju obszarów wiejskich w gospodarce opartej o wiedze UR Kraków.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Ma wiedze z zakresu delimitacji i klasyfikacji obszarów problemowych w Polsce i UE

Zna przyczyny powstania obszarów problemowych i rozwiązywania problemów zapóźnienia rozwoju gospodarczego.

Umiejętności:

Potrafi wskazać obszary problemowe w Polsce i genezę ich powstawania

Potrafi wskazać instrumenty wsparcia gmin, wsi i gospodarstw położonych na obszarach problemowych

Potrafi obliczyć wysokości należnych kwot finansowych.

Potrafi wskazać instytucje zajmujące się wspieraniem rozwoju gospodarczego w tym kapitału ludzkiego i wspierania regionalnego

Potrafi kreować propozycję rozwiązań danego typu problemowości.

Kompetencje społeczne:

Ma świadomość złożoności zagadnień dotyczących obszarów problemowych

Rozumie docenia społeczne i ekonomiczne skutki migracji.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (Wiedza, Umiejętności lub Kompetencje Społeczne) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

Wykłady + ćwiczenia:

Zaliczenie wykładów oraz ćwiczeń na podstawie testu zaliczeniowego. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie minimum 50% punktów.

Ocena końcowa liczona jako średnia z ćwiczeń oraz wykładów (ocena z ćwiczeń + ocena z wykładów / 2)

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązkowych treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne formułuje ocenę końcową posługując się podanymi wyżej kryteriami.

Praktyki zawodowe:

brak praktyki

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)