Ekonomika obszarów problemowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F3.EOP.SM.REKME |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika obszarów problemowych |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st., stacj. Ekonomika w gospodarce żywnościowej - fakultety, sem. 3 Ekonomia 2 st., stacj. zarządzanie i marketing - fakultety, sem 3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów Ekonomia / ECTS: 4 / semestr: 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i Poziom SM Status: fakultet / nieobowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dysparytetów rozwoju warunkowanych różnorodnymi czynnikami natury przyrodniczej, geograficznej (położenie przygraniczne), niedorozwojem infrastruktury gospodarczej i instytucjonalnej, migracji oraz słabym kapitałem społecznym. W trakcie ćwiczeń przedstawione będą analizy przypadków rozwiązywania różnorodnych aspektów problemowości mikroregionów (gmin, wsi) poprzez kreowanie konwencjonalnych i niekonwencjonalnych rozwiązań w zakresie dopływu kapitału finansowego i wzmocnienie kapitału ludzkiego, aktywność samorządów, organizacji pozarządowych i obywateli. Ćwiczenia prowadzone będą metodami aktywizującymi w tym przewidziana jest udziałem przedstawicieli instytucji zajmujących się rozwojem regionalnym oraz aktywizacją regionów (w tym MARR, ARR, ARiMR, Urząd Marszałkowski). |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Obszary problemowe w teorii ekonomicznej i społecznej (2 godz.) 2. Przyczyny powstawania i klasyfikacja obszarów problemowych (2 godz.) 3. Obszary problemowe w Unii Europejskiej (2 godz.) 4. Karpaty jako górski obszar problemowy (2 godz.) 5. Wspieranie instytucjonalne obszarów problemowych (2 godz.) 6. Warunki udzielania wsparcia wiejskim i rolniczym obszarom problemowym (2 godz.) 7. Istota i podejście do reformy delimitacji obszarów ONW-LFA po roku 2013 (2 godz.) 8. Regionalne instytucje wspierania rozwoju (1 godz.) ĆWICZENIA 1. Dokumenty strategiczne i planistyczne rozwoju Polski (2 godz.) 2. Programy rozwoju regionalnego i strukturalnego w Małopolsce (2 godz.) 3. Istota podejścia Lieder (analiza przypadku) (2 godz.) 4. Niekonwencjonalne formy aktywizacji obszarów problemowych – analiza przypadków (2 godz.) 5. Aktywizacja obszarów problemowych w Małopolsce (szlak owocowy i szlak oscypkowy) (2 godz.) 6. Aktywizacja regionu poprzez programy realizowane przez Urząd Marszałkowski (wizyta studyjna lub zaproszenie gości) (2 godz.) 7. Aktywizacja regionów problemowych – burza mózgów (2 godz.) 8. Zaliczenie przedmiotu w formie testu (1 godz.) Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godzin., ECTS 1,2; w tym: - wykłady 15 godzin - ćwiczenia 15 godzin - egzamin pisemny / ustny 2 godzina - konsultacje 3 godziny Razem 35 godzin tj. 1,2 pkt. ECTS e-learning 0 godzin, ECTS: 0 Praca własna 85 godzin, ECTS: 2,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Musiał W. 2008. Ekonomiczne i społeczne problemy rozwoju obszarów wiejskich Karpat Polskich. IRWiR PAN Warszawa. 2. Stanny M., Drygas M. 2010. Przestrzenne, społeczno-ekonomiczne zróżnicowanie obszarów wiejskich w Polsce IRWiR PAN Warszawa. 3. Spychalski G. 2005. Mezoekonomiczne aspekty kształtowania rozwoju obszarów wiejskich IRWiR PAN Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Kłodziński M. 2006. Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin i małych miast IRWiR PAN Warszawa. 2. Botfroniuk A. 2009. Wpływ Natura 2000 na rozwój obszarów wiejskich W: Przestrzenne, społeczno-ekonomiczne zróżnicowanie obszarów wiejskich w Polsce IRWiR PAN Warszawa. 3. Musiał W. 2010. Demograficzne i społeczne uwarunkowania powstawania wiejskich obszarów problemowych W: czynniki rozwoju obszarów wiejskich w gospodarce opartej o wiedze UR Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma wiedze z zakresu delimitacji i klasyfikacji obszarów problemowych w Polsce i UE Zna przyczyny powstania obszarów problemowych i rozwiązywania problemów zapóźnienia rozwoju gospodarczego. Umiejętności: Potrafi wskazać obszary problemowe w Polsce i genezę ich powstawania Potrafi wskazać instrumenty wsparcia gmin, wsi i gospodarstw położonych na obszarach problemowych Potrafi obliczyć wysokości należnych kwot finansowych. Potrafi wskazać instytucje zajmujące się wspieraniem rozwoju gospodarczego w tym kapitału ludzkiego i wspierania regionalnego Potrafi kreować propozycję rozwiązań danego typu problemowości. Kompetencje społeczne: Ma świadomość złożoności zagadnień dotyczących obszarów problemowych Rozumie docenia społeczne i ekonomiczne skutki migracji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (Wiedza, Umiejętności lub Kompetencje Społeczne) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. Wykłady + ćwiczenia: Zaliczenie wykładów oraz ćwiczeń na podstawie testu zaliczeniowego. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie minimum 50% punktów. Ocena końcowa liczona jako średnia z ćwiczeń oraz wykładów (ocena z ćwiczeń + ocena z wykładów / 2) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązkowych treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne formułuje ocenę końcową posługując się podanymi wyżej kryteriami. |
Praktyki zawodowe: |
brak praktyki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.