Zagrożenia cywilizacyjne współczesnego świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.ZCS.SL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagrożenia cywilizacyjne współczesnego świata |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Zarządzanie, 2 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zagrożenia Cywilizacyjne Współczesnego Świata i Zrównoważony Rozwój (ZC) – elektyw * Civilization Risks of Contemporary World and Sustainable Development (SD) – optional course Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami przemian cywilizacyjnych i wynikających z nich zagrożeń w kontekście obszarów rozwoju zrównoważonego: ekologicznych, społecznych i gospodarczych. Ponadto zadaniem przedmiotu jest ćwiczenie umiejętności identyfikacji oraz interpretacji zjawisk i zagrożeń cywilizacyjnych we współczesnym świecie w warunkach globalnej gospodarki rynkowej z uwzględnieniem zarówno ich przyczyn jak i skutków oraz zdolność implementacji idei trwałego i zrównoważonego rozwoju w różnych dziedzinach życia współcześnie żyjącego człowieka. |
Pełny opis: |
Zagrożenia Cywilizacyjne Współczesnego Świata i Zrównoważony Rozwój (ZC) – elektyw * Civilization Risks of Contemporary World and Sustainable Development (SD) – optional course Wykłady (15h): 1. Pojęcie cywilizacji oraz zagrożeń cywilizacyjnych - wprowadzenie 1 h 2. Gospodarowanie jako źródło zagrożeń cywilizacyjnych. Cele gospodarowania a współczesność. 1 h 3. Zagrożenia o charakterze środowiskowym: 3.1 Cywilizacja uzależniona od energii 1 h 3.2 Zanieczyszczenie środowiska 2 h 3.3 Globalne ocieplenie 2 h 3.4 Czy jesteśmy świadkami szóstego wielkiego wymierania? 2 h 4. Zagrożenia o charakterze społecznym: 4.1 Współczesne konflikty 1 h 4.2 Sztuczna inteligencja i technologie w tym informacyjne 1 h 4.3 Choroby cywilizacyjne 1 h 4.4 Nierówności społeczne 1 h 5. Zagrożenia cywilizacyjne a gospodarka: 5.1 Gospodarka, jako pochodna kondycji społecznej i kapitału naturalnego 1 h 5.2 Paradygmat ekonomii rozwoju zrównoważonego 2 h Ćwiczenia (15h): Ćwiczenia są powiązane z tematyką wykładów. W ramach ćwiczeń realizowane są następujące działania: 1. Tworzenie i prezentacja posterów na zadane tematy 2. Prezentacja wykonanych posterów w grupach 3. Analiza tekstów / przedstawionych treści 4. Debata oxfordzka na wybrany temat 5. Prototypowanie rozwiązania zadanego problemu |
Literatura: |
1. Ekonomia Rozwoju Zrównoważonego, H. Rogall, 2010. 2. Bezpieczeństwo międzynarodowe, R. Kuźniar, A. Bienczyk-Missala, i in.2012. 3. Ochrona środowiska przyrodniczego, B. Dobrzańska, G. Dobrzański, D. Kiełczewski, 2008. Bieżące artykuły prasowe i raporty. |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończonym kursie: a) wiedza: - identyfikuje podstawowe zagrożenia cywilizacyjne współczesnego świata, uwzględniając zarówno ich przyczyny jak i skutki, - wskazuje podstawowe problemy nowoczesności oraz definiuje pojęcia standardu i jakości życia, - charakteryzuje koncepcję trwałego i zrównoważonego rozwoju , - opisuje szerokie spektrum uwarunkowań zagrożeń cywilizacyjnych we współczesnym świecie; b) umiejętności: - interpretuje ekologiczne i ekonomiczne następstwa postępu cywilizacyjnego, - przedstawia przyczyny i skutki procesu globalizacji oraz ocenia ten proces, - wyjaśnia ekonomiczne, ekologiczne, sozologiczne, społeczne, kulturowe i ogólno-cywilizacyjne aspekty zrównoważonego rozwoju, - wykazuje zdolność implementacji idei trwałego i zrównoważonego rozwoju w różnych dziedzinach życia współcześnie żyjącego człowieka, c) kompetencje społeczne: - docenia rolę i znaczenie koncepcji trwałego i zrównoważonego rozwoju we współczesnym świecie w warunkach globalnej gospodarki rynkowej, - ma świadomość konieczności zmian i przewartościowania o charakterze ogólno-cywilizacyjnym w związku z wyzwaniami i niebezpieczeństwami o charakterze społeczno-ekonomicznym, - dostrzega konieczność poprawienia dyscypliny i sprawności organizacyjnej w zakresie wdrażania koncepcji trwałego i zrównoważonego rozwoju w dniu codziennym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń (oceny formujące): Aktywność w ramach działań realizowanych na ćwiczeniach. Każda forma aktywności oceniana jest osobno. Ocena końcowa: średnia z ocen cząstkowych. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen: dobrej (4,0 – średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 – średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 – średnio >90%). Uwaga: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Zaliczenie wykładów na podstawie zaliczenia pisemnego (test wyboru i uzupełnień) Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady – 15 godz. - ćwiczenia – 15 godz. - zaliczenie końcowe – 1 godz. - konsultacje – 4 godz. Razem: 35 godz. : 25 = 1.3 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie się do ćwiczeń (do dyskusji, percepcja spectrum zagadnienia) – 10 godz. - przygotowanie prezentacji, debaty oxfordzkiej – 10 godz. - penetracja literatury (polskiej i obcojęzycznej) – 8 godz. Razem godz. praktyczne: 28 godz. : 25 = 1.1 (czyli 1 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.