Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do gospodarki żywnościowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.F2.WDGZ.NL.REKXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do gospodarki żywnościowej
Jednostka: Katedra Statystyki i Polityki Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Kierunek studiów: Ekonomia ECTS 3/ semestr 2

Profil: ogólnoakademicki /Forma i poziom: NLI

status: specjalnościowy - fakultatywny

Wymagania wstępne: brak

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z istotą gospodarki żywnościowej oraz jej rolą w życiu gospodarczym i społecznym kraju. Na treść wykładów składają się zagadnienia wprowadzające w problematykę gospodarki żywnościowej, przedstawiające sytuację żywnościową świata. W dalszej kolejności treścią wykładów będzie charakterystyka kompleksu żywnościowego w Polsce oraz poszczególnych jego elementów, tj.: produkcji rolniczej, przetwórstwa, przemysłu środków produkcji oraz sfery usług i szeroko pojętego otoczenia. Końcowa część wykładów poświęcona zostanie regionalnym aspektom gospodarki żywnościowej.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Wybrane zagadnienia z funkcjonowania łańcucha gospodarki żywnościowej (2 godziny)

2. Użytkowanie gruntów i zmiany w pogłowiu zwierząt w gospodarstwach rolnych - statystyka 2012 r. (2 godziny)

3. Istota zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, wyzwania dla gospodarki żywnościowej z tym związane - wsparcie ze strony nauki (2 godziny)

4. Społeczno-ekonomiczne aspekty podejmowania działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa płodów rolnych (2 godziny)

5. Teoria lokalizacji przedsiębiorstwa przemysłowego - problemy rozwoju lokalnego przetwórstwa (2 godziny) .

Tematyka ćwiczeń

1. Organizacja zajęć: przypisanie studentów do tematów referatów, omówienie planu prezentacji i konsultowanie treści (1godzina)

2. Prezentacja przez studentów obowiązującego w danym okresie programowania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich pod kątem rolnictwa, przetwórstwa, dystrybucji żywności. Fundusze unijne z których można finansować rozwój gospodarki żywnościowej. Zasady i cele polityki rolno-żywnościowej państwa. (2 godziny).

3. Otoczenie instytucjonalne gospodarki żywnościowej (ARR, ARiMR, ODR, ODR i inne) - 1 godzina.

4. Braki żywności w niektórych miejscach na Ziemi a problem ubóstwa. Dioksyny, "odświeżanie żywności" (Constar), ptasia grypa i BSE oraz inne problemy zglobalizowanej gospodarki żywnościowej (1 godzina)

Bilans nakładu pracy studenta z przedmiotu: Wprowadzenie do gospodarki żywnościowej

wykład 10

ćwiczenia 5

konsultacje 2

zaliczenie 1

Razem godzin 18

Liczba punktów ECTS: 0,72

Penetracja literatury i innych źródeł 27

Przygotowanie prezentacji na narzucony temat 30

Razem godzin: 57

Liczba punktów ECTS: 2,28

łączna liczba godzin 75

Ogółem liczba punktów ECTS: 3

Literatura:

Podstawowa

Puchała J. 2013. Wybrane aspekty planowania, budżetowania i realizacji zadań w Małopolskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Krakowie [w:] Publiczne doradztwo rolnicze wobec wyzwań przyszłości i oczekiwań mieszkańców wsi. Red Józef Kania, Leszek Leśniak. CDR Kraków, s. 242-255.

Puchała J. 2013. Rola doradców i ekspertów w usuwaniu barier wdrażania lokalnych strategii rozwoju, [w:] Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica 44. Podejście Leader i inne formy aktywizacji społeczności wiejskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. s. 187-197.

Czyżewski A. 1992. Gospodarka żywnościowa w Polsce i regionie. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa

Uzupełniająca

Grabowski S. 1997. Gospodarka żywnościowa w warunkach rynkowych. Szkoła Główna Handlowa. Warszawa.

Łuczko-Bakuła W. Chomczuk T. i inni. 2004. Gospodarka żywnościowa i obszary wiejskie wobec procesu globalizacji. Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu.

Rejman, K. Halicka E. 2001. Gospodarka żywnościowa : przewodnik do ćwiczeń. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Żmija J. Strzelczak L. 2000. Zarządzanie i marketing w agrobiznesie. Czuwajmy. Kraków.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student posiada podstawowy zasób wiedzy o gospodarce narodowej, funkcjonowaniu gospodarki żywnościowej, zna jej strukturę i cele oraz czynniki je kształtujące,

- student zna podstawowe elementy materialnego środowiska pracy z uwzględnieniem specyfiki gospodarki żywnościowej, posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania problemów społecznych występujących w zakładzie pracy,

- student ma wiedzę o gospodarowaniu w różnych warunkach przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych

Umiejętności:

- student prawidłowo interpretuje zjawiska ekonomiczno-społeczne w warunkach globalnej gospodarki rynkowej i potrafi ocenić sytuację gospodarczą kraju,

- student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, posługując się różnymi miernikami, wykonuje proste analizy,

- student potrafi określać i analizować zjawiska społeczne i gospodarcze, identyfikuje procesy społeczne zachodzące w środowisku pracy i rozpoznaje czynniki warunkujące określone zachowania społeczne,

Kompetencje społeczne Studenta:

- ma kompetencje do identyfikacji czynników determinujących funkcjonowanie rynków rolno-żywnościowych, specyfiki rolnictwa i produkcji rolniczej oraz barier przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych z jakimi borykają się gospodarstwa rolnicze w swojej działalności,

- docenia złożoność społecznych aspektów zmian zachodzących w gospodarce polskiej i światowej, ma świadomość złożoności i wieloaspektowości procesów zachodzących na wsi

- potrafi uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i społeczne.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%)

Podobny sposób obliczenia ocen jak przedstawiony przy ocenie 3,5 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) oraz bardzo dobrej (5,0 - średnio > 90%).

Zaliczenie ćwiczeń:

Na ocenę końcową składają się następujące elementy:

- ocena z przygotowania prezentacji,

- prezentacja wybranego zagadnienia

- aktywność

Zaliczenie wykładów:

Przedmiot kończy się testowym zaliczeniem pisemnym w pierwszym terminie oraz ustnym w kolejnych terminach

Metody i kryteria

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Ocena końcowa = 0,6 ocena z Z+0,4 ocena podsumowująca z ćwiczeń

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)