Socjologia i psychologia w zarządzaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.SPZ.SM.REKEZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia i psychologia w zarządzaniu |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA / ECTS: 3 / semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy / fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Socjologiczne aspekty zarządzania w kontekście procesów globalizacyjnych. 2. Wzory życia społecznego i ich wpływ na życie organizacji. 3. Socjologiczne i psychologiczne aspekty kierowania zespołem pracowniczym; partycypacja pracowników w procesie kierowania. 4. Kierowanie sobą jako ważna umiejętność menedżera. 5. Rola autorytetu, cechy dobrego przywódcy. 6. Władza a przywództwo w organizacji. 7. Kierowanie procesami interpersonalnymi i grupowymi. 8. Osobowość pracownika; czynniki kształtujące osobowość. 9. Solidarność zawodowa jako wynik socjalizacji wtórnej. 10. Socjalizacja w pracy; grupy pracownicze. 11. Więź społeczna pracowników na tle integracji formalnej i nieformalnej. 12. Procesy dezintegracji w przedsiębiorstwie. 13. Problemy personalne, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów. 14. Znaczenie poradnictwa i szkoleń w skutecznym kierowaniu zespołami pracowniczymi. 15. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności specjalistycznych. Ćwiczenia: 1. Socjologiczne aspekty zarządzania-studium przypadku. 2. Metody doboru personelu. 3. Szkolenia i doskonalenie pracowników. 4. Psychospołeczny model menedżera na tle rozwoju przedsiębiorstw międzynarodowych. 5. Psychospołeczne uwarunkowania pracy na emigracji. 6. Kultura narodowa a praca w przedsiębiorstwach międzynarodowych. 7. Psychospołeczne podłoże konfliktów w przedsiębiorstwie. 8. Konflikty i ich wpływ na procesy pracy-studium przypadku. 9. Organizacja spotkań i narad. 10. Aktywna i pasywna postawa pracownika. 11. Praca a status społeczny pracownika. 12. Przekonania religijne, orientacje polityczne pracowników i ich wpływ na grupy pracownicze. 13. Wpływ socjalizacji pierwotnej na postawy pracowników. 14. Utrata statusu dominującego-zawodowego i jego psychospołeczne konsekwencje. 15. Idealny menedżer-psychospołeczne aspekty zagadnienia. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 (1,4 ECTS**) w tym: wykłady - 15 godz. ćwiczenia - 15 godz. konsultacje - 4 godz. egzamin - 1 godz. praca własna 40 godz. (1,6 ECTS**) |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bugieł J., Chaber L., Zarządzanie a socjologia i psychologia pracy, Wydawnictwo AGH, Kraków 1996. 2. Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1996. 3. Kowalczuk J. Sieraczyński T., Psychologia i socjologia i pracy, PWN, Warszawa 1982. Uzupełniająca: 1. Milian L., Praca, Osobowość, Kierowanie: wybrane zagadnienia dla studiujących kierunek Zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2002. 2. Penc J., Kreatywne kierowanie, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2000. 3. Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa 2007. 4. Stewart D. M., Praktyka kierowania, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - strategie zarządzania, uwzględniające procesy integracji i dezintegracji - znaczenie socjologii i psychologii w zarządzaniu na tle przeobrażeń społecznych i kulturowych - uwarunkowania zachowań ludzi w środowisku pracy Umiejętności: - wykorzystać kapitał społeczny posługując się systemami norm i wartości - zidentyfikować i zaproponować rozwiązania konkretnych problemów społecznych - przygotować wystąpienia ustne oraz prezentacje multimedialne z zakresu nauk społecznych Kompetencje społeczne: - doskonalenia umiejętności przydatnych do realizacji wytyczonych celów - poszerzania nabytej wiedzy; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - grupowego rozwiązywania problemów |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 62 miejsc
Wykład, 15 godzin, 62 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Knapik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Knapik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Knapik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Knapik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin, 60 miejsc
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Knapik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Knapik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.