Podstawy marketingu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.PMK.SL.REKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy marketingu |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Ekonomia, 2 sem, stacj. licencjat fakultety Zarządzanie, 2 sem, stacj. licencjat fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE / ECTS:2 / semestr 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL Status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Geneza i rozwój koncepcji marketingu - marketing, a inne sposoby działania na rynku, reguły marketingowe - 2 godz. 2. Zachowania nabywców na rynku i ich konsekwencje marketingowe - uwarunkowania procesu postępowania konsumentów, etapy procesu postępowania konsumentów - 2 godz. 3. Polityka produktu w przedsiębiorstwie - miejsce produktu w marketingu, podział produktów według różnych kryteriów, struktura produktu według T. Levitta, cykl życia produktu, marka produktu - 2 godz. 4. Polityka dystrybucji - podział kanałów dystrybucji, intensywność dystrybucji i jej powiązanie z rodzajami produktów, wybór pośredników w procesie dystrybucji, merchandaising - 2 godz. 5. Polityka promocji w przedsiębiorstwie - miejsce promocji w marketingu, instrumenty promocji i ich funkcje, projektowanie kampanii promocyjnej - 2 godz. 6. Cena jako element gry rynkowej - rodzaje strategii cen, zmiany i różnicowanie cen - 2 godz. 7. Strategiczna opcja marketingu - strategie marketingowe - 3 godz. Ćwiczenia: 1. Warunki funkcjonowania przedsiębiorstw - identyfikacja szans i zagrożeń płynących z otoczenia przedsiębiorstw - 2 godz. 2. Segmentacja rynku - wybór kryteriów segmentacji i próba wyodrębnienia na tej podstawie segmentów rynku, wybór rynku docelowego - 2 godz. 3. Zachowania nabywców na rynku, jako podstawa działalności marketingowej przedsiębiorstwa - hierarchia potrzeb, procesy decyzyjne nabywców, rodzaje ryzyka dostrzeganego przez nabywców i sposoby ich redukcji, kształtowanie lojalności nabywców - 2 godz. 4. Działania i decyzje przedsiębiorstwa związane z produktem - m.in. poszukiwanie pomysłów na nowe produkty, identyfikacja funkcji opakowań - 2 godz. 5. Dystrybucja w działalności marketingowej przedsiębiorstwa - formy dystrybucji sklepowej i pozasklepowej, wybór kanału dystrybucji przez przedsiębiorstwo - 2 godz. 6. Działania związane z promocją w przedsiębiorstwie - mechanizm oddziaływania promocji, instrumenty promocji - 2 godz. 7. Cena jako element marketingu mix - sposoby ustalania cen - 2 godz. 8. Zaliczenie ćwiczeń - 1 godz. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 34 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia 15 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 26 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Altkorn J. (red.): Podstawy marketingu. Instytut Marketingu, Kraków, 2003. 2. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing - Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa, 1996. 3. Kotler Ph.: Marketing. Dom Wydawniczy REBIS, Warszawa 2005. Uzupełniająca: 1. Pilarczyk B., Mruk H. (red.): Kompendium wiedzy o marketingu. PWN, Warszawa, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada wiedzę w zakresie istoty i podstawowych założeń marketingu - student posiada wiedzę dotyczącą instrumentów marketingowego oddziaływania przedsiębiorstwa na rynek - student zna teorię zachowań konsumentów na rynku Umiejętności: - student przeprowadza analizę zachowania konsumentów na rynku z uwzględnieniem rodzajów decyzji nabywczych, dostrzeganego ryzyka i możliwości jego redukcji w procesie zaspokajania określonych potrzeb - student klasyfikuje elementy struktury produktu, - student dokonuje wyboru kanałów dystrybucji w określonych warunkach, - student dokonuje wyboru podstawowych form promocji w określonych warunkach, - student podejmuje decyzje w zakresie kształtowania ceny produktów. Kompetencje społeczne: - student docenia potrzebę znajomości zasad marketingu dla sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem, - student nabiera umiejętności oceny zjawisk będących efektami marketingowego oddziaływania przedsiębiorstw na konsumentów, - student wykształca w sobie zdolności wystąpień publicznych oraz obrony własnego punktu widzenia , - student potrafi zorganizować pracę swoją i małego zespołu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Forma pisemna. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w następujący sposób: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Forma pisemna. Zakresy procentowe niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen takie same jak w przypadku oceny z wykładów. Ocena z kursu jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.