Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy marketingu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.F2.PMK.SL.REKXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy marketingu
Jednostka: Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw
Grupy: Ekonomia, 2 sem, stacj. licencjat fakultety
Zarządzanie, 2 sem, stacj. licencjat fakultety
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: ZARZĄDZANIE / ECTS:2 / semestr 3

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SL

Status: fakultatywny

Wymagania wstępne: brak

Pełny opis:

Wykłady:

1. Geneza i rozwój koncepcji marketingu - marketing, a inne sposoby działania na rynku, reguły marketingowe - 2 godz.

2. Zachowania nabywców na rynku i ich konsekwencje marketingowe - uwarunkowania procesu postępowania konsumentów, etapy procesu postępowania konsumentów - 2 godz.

3. Polityka produktu w przedsiębiorstwie - miejsce produktu w marketingu, podział produktów według różnych kryteriów, struktura produktu według T. Levitta, cykl życia produktu, marka produktu - 2 godz.

4. Polityka dystrybucji - podział kanałów dystrybucji, intensywność dystrybucji i jej powiązanie z rodzajami produktów, wybór pośredników w procesie dystrybucji, merchandaising - 2 godz.

5. Polityka promocji w przedsiębiorstwie - miejsce promocji w marketingu, instrumenty promocji i ich funkcje, projektowanie kampanii promocyjnej - 2 godz.

6. Cena jako element gry rynkowej - rodzaje strategii cen, zmiany i różnicowanie cen - 2 godz.

7. Strategiczna opcja marketingu - strategie marketingowe - 3 godz.

Ćwiczenia:

1. Warunki funkcjonowania przedsiębiorstw - identyfikacja szans i zagrożeń płynących z otoczenia przedsiębiorstw - 2 godz.

2. Segmentacja rynku - wybór kryteriów segmentacji i próba wyodrębnienia na tej podstawie segmentów rynku, wybór rynku docelowego - 2 godz.

3. Zachowania nabywców na rynku, jako podstawa działalności marketingowej przedsiębiorstwa - hierarchia potrzeb, procesy decyzyjne nabywców, rodzaje ryzyka dostrzeganego przez nabywców i sposoby ich redukcji, kształtowanie lojalności nabywców - 2 godz.

4. Działania i decyzje przedsiębiorstwa związane z produktem - m.in. poszukiwanie pomysłów na nowe produkty, identyfikacja funkcji opakowań - 2 godz.

5. Dystrybucja w działalności marketingowej przedsiębiorstwa - formy dystrybucji sklepowej i pozasklepowej, wybór kanału dystrybucji przez przedsiębiorstwo - 2 godz.

6. Działania związane z promocją w przedsiębiorstwie - mechanizm oddziaływania promocji, instrumenty promocji - 2 godz.

7. Cena jako element marketingu mix - sposoby ustalania cen - 2 godz.

8. Zaliczenie ćwiczeń - 1 godz.

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 34 godz.

w tym: wykłady 15 godz.

ćwiczenia 15 godz.

konsultacje 2 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz.

e-learning 0 godz.

Praca własna 26 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Altkorn J. (red.): Podstawy marketingu. Instytut Marketingu, Kraków, 2003.

2. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing - Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa, 1996.

3. Kotler Ph.: Marketing. Dom Wydawniczy REBIS, Warszawa 2005.

Uzupełniająca:

1. Pilarczyk B., Mruk H. (red.): Kompendium wiedzy o marketingu. PWN, Warszawa, 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student posiada wiedzę w zakresie istoty i podstawowych założeń marketingu

- student posiada wiedzę dotyczącą instrumentów marketingowego oddziaływania przedsiębiorstwa na rynek

- student zna teorię zachowań konsumentów na rynku

Umiejętności:

- student przeprowadza analizę zachowania konsumentów na rynku z uwzględnieniem rodzajów decyzji nabywczych, dostrzeganego ryzyka i możliwości jego redukcji w procesie zaspokajania określonych potrzeb

- student klasyfikuje elementy struktury produktu,

- student dokonuje wyboru kanałów dystrybucji w określonych warunkach,

- student dokonuje wyboru podstawowych form promocji w określonych warunkach,

- student podejmuje decyzje w zakresie kształtowania ceny produktów.

Kompetencje społeczne:

- student docenia potrzebę znajomości zasad marketingu dla sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem,

- student nabiera umiejętności oceny zjawisk będących efektami marketingowego oddziaływania przedsiębiorstw na konsumentów,

- student wykształca w sobie zdolności wystąpień publicznych oraz obrony własnego punktu widzenia ,

- student potrafi zorganizować pracę swoją i małego zespołu.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

Forma pisemna.

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w następujący sposób:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ćwiczenia:

Forma pisemna.

Zakresy procentowe niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen takie same jak w przypadku oceny z wykładów.

Ocena z kursu jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)