Niekonwencjonalne źródła energii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.NZE.NM.RROXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Niekonwencjonalne źródła energii |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. rolnictwo ekologiczne, 2 sem. II stopień, niestacj. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania odnawialnych źródeł energii (energia wody, wiatru, Słońca, Ziemi, biomasy). Ze względu na ograniczony czas, zajęcia mają przedstawić tylko główne wiadomości z tego zakresu oraz zachęcić do szerszego zapoznania się z omawianą problematyką we własnym zakresie. |
Pełny opis: |
Wykład: 1 - Przyczyny stosowania OZE oraz ich rodzaje 2 - Energia Słońca i Ziemi 3 - Energia wody i wiatru 4 - Biopaliwa ciekłe, gazowe i stałe 5 - Skutki stosowania różnego rodzaju nośników energii na środowisko, stanowiska pracy oraz ich efektywność ekonomiczna Ćwiczenia: 1.5 - Obliczanie ciepła spalania oraz wartości opałowej surowców roślinnych (prace prowadzone w kilkuosobowych zespołach) - każdy zespół sporządza sprawozdanie podlegające ocenie Ćwiczenia terenowe: 1.5 - Zapoznanie studentów z niektórymi działającymi urządzeniami oraz roślinami energetycznymi Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,6 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 35; ECTS: 1,4 |
Literatura: |
1. Kieć J. 2007. Odnawialne źródła energii. Wyd. AR Kraków 2. Tytko R. 2010. Odnawialne źródła energii. OWG. Warszawa Literatura uzupełniająca: bieżące numery czasopisma Czysta Energia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna podstawowe procesy zachodzące w przyrodzie, a mające wpływ na możliwość pozyskania czystej energii oraz pozwalające na utworzenie nowych miejsc pracy w środowisku wiejskim Umiejętności: 1. ocena rożnych technologii produkcji energii 2. obliczanie ciepła spalania i wartości opałowej różnych materiałów Kompetencje społeczne: 1. rozwiązuje problemy samodzielnie lub w zespole 2. rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanych przez studentów prac, natomiast wykładów na podstawie testu sprawdzającego 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach ćwiczeń terenowych zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystującymi OZE oraz roślinami energetycznymi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.