Kwarantanna roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.KRO.NM.ROSOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kwarantanna roślin |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, niestacj. 2 sem., fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA/ECTS:2/SEMESTR 2 Profil ogólnoakademicki/Forma i poziom: NM status: fakultatywny Wymagania wstępne: podstawy z ochrony roślin Celem przedmiotu jest zapoznanie się studentów z podstawowymi pojęciami i przepisami kwarantanny; biologią, sposobami wykrywania i identyfikacji najważniejszych szkodników i chorób kwarantannowych. Ustawy i przepisy oraz organizacja kwarantanny roślin w Polsce. Kwarantanna jako metoda ochrony roślin. Zasady postępowania z agrofagiem kwarantannowymi. Przegląd i charakterystyka chorób i szkodników kwarantannowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Organizacja służb kwarantanny roślin w świecie, Unii Europejskiej i w Polsce. 3. Analiza zagrożenia agrofagiem kwarantannowym, listy kwarantannowe. 4-5. Dokumenty w obrocie międzynarodowym roślin, produktów, przedmiotów (paszporty, świadectwa fitosanitarne, strefy chronione). Ćwiczenia: 1-2. Choroby kwarantannowe ziemniaka (charakterystyka ogólna, żywiciele, rozmieszczenie geograficzne, biologia, wykrywanie i identyfikacja, sposoby rozprzestrzeniania i przenikania, znaczenie gospodarcze, zabiegi kwarantannowe) 3. Choroby kwarantannowe zbóż (charakterystyka ogólna, żywiciele, rozmieszczenie geograficzne, biologia, wykrywanie i identyfikacja, sposoby rozprzestrzeniania i przenikania, znaczenie gospodarcze, zabiegi kwarantannowe) 4-5. Choroby kwarantannowe sadów (charakterystyka ogólna, żywiciele, rozmieszczenie geograficzne, biologia, wykrywanie i identyfikacja, sposoby rozprzestrzeniania i przenikania, znaczenie gospodarcze, zabiegi kwarantannowe) 6. Choroby kwarantannowe warzyw (charakterystyka ogólna, żywiciele, rozmieszczenie geograficzne, biologia, wykrywanie i identyfikacja, sposoby rozprzestrzeniania i przenikania, znaczenie gospodarcze, zabiegi kwarantannowe) 7. Choroby kwarantannowe roślin ozdobnych (charakterystyka ogólna, żywiciele, rozmieszczenie geograficzne, biologia, wykrywanie i identyfikacja, sposoby rozprzestrzeniania i przenikania, znaczenie gospodarcze, zabiegi kwarantannowe). 8-9. Szkodniki kwarantannowe z rzędu chrząszcze (pchełka ziemniaczana,zachodnia kukurydziana stonka korzeniowa, smoliki, popilia japońska) rozmieszczenie geograficzne, biologia, zagrożenie fitosanitarne, sposoby rozprzestrzeniania i przenikania, zabiegi kwarantannowe, zwalczanie 10-11. Szkodniki kwarantannowe z gromady nicienie (niszczyk zjadliwy, mątwik ziemniaczany, węgorek sosnowiec), zagadnienia j.w. 12- 13. Szkodniki kwarantannowe z rzędu motyle (zwójka goździkóweczka, owocówka śliwożerka i in.), zagadnienia j.w. 14 - 15. Szkodniki kwarantannowe z rzędów pluskwiaki i przylżeńce (tarcznik niszczyciel, mączlik ostroskrzydły, wciornastek zachodni, wciornastek palmowy), zagadnienia j.w. Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 25 godz., ECTS 1 w tym: wykłady 5 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 25 godz. 1 ECTS Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 20; ECTS: 0,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 10; ECTS: 0,4 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 30; ECTS: 1,2 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kryczyński S., Weber Z. 2010. Fitopatolpgia. PWRiL, Poznań. Uzupełniająca: 1.Lipa J.J., Zych A. 1994: Agrofagi kwarantannowe Europy. Inspektorat 2.Kwarantanny Roślin, Warszawa. 3.Kochman J., Węgorek W. 1997: Ochrona roślin. Plantpress, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada ogólną wiedzę z zakresu kwarantanny roślin i nadzoru fitosanitarnego oraz procedur międzynarodowych Umiejętności: -student posiada praktyczną umiejętność rozpoznawania podstawowych agrofagów kwarantannowych - student zna problematykę związaną z krajowym nadzorem fitosanitarnym - w/w umiejętności upoważniają studenta do sprawowania zawodu doradcy z zakresu kwarantanny, o ile student zaliczył wcześniej kurs z ochrony roślin. Kompetencje społeczne: -ma świadomość zagrożenia ze strony agrofagów kwarantannowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny ograniczony czasowo Przyjęto procentową skalę efektów kształcenia, definiowana w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Ocena podsumowująca ćwiczenia: -przygotowanie prezentacji własnej na temat agrofaga kwarantannowego - sprawdzian pisemny wiedzy i umiejętności Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena z oceny podsumowującej (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gleń-Karolczyk, Janina Gospodarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gleń-Karolczyk, Janina Gospodarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gleń-Karolczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gleń-Karolczyk, Anna Gorczyca | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.