Badania i analiza rynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.BAR.NM.RROER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania i analiza rynku |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. ekonomika rolnictwa, 2 sem. II stopień, niestacj. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie metod i sposobów opisu rynku z różnego punktu widzenia i w różnych przekrojach, aby rozpoznawać warunki i możliwości działalności gospodarczej, znajdującej się w polu zainteresowania przedsiębiorstw |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Istota i podział badań rynkowych – 1 godz. 2. Proces i procedura badań rynku – 1 godz. 3. Pomiar danych empirycznych i skalowanie w badaniach rynkowych (skale metryczne i niemetryczne.) – 1 godz. 4. Źródła informacji rynkowych i ich cechy - 1 godz. 5. Proces projektowania próby do badań. Metody doboru losowego i nielosowego próby do badań - 1 godz. Ćwiczenia: 1. Analiza pojemności rynku - sposoby określania pojemności rynku dla różnych dóbr i usług - 2 godz. 2. Analiza chłonności rynku- badanie stopnia pokrycia potrzeb, analiza natężenia potrzeb rynkowych - 1 godz. 3. Badanie udziału i konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Wykorzystanie znajomości udziałów rynkowych w analizach rynkowych - 4 godz. 4. Analiza zmian efektów popytu, ceny i udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz analiza ich wpływu na obroty przedsiębiorstwa - 1 godz. 5. Analiza sezonowości zjawisk rynkowych - 2 godz. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,6 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 35; ECTS: 1,4 |
Literatura: |
Analiza rynku, praca zbiorowa pod red. H. Mruka, PWE, Warszawa 2003 Kaczmarczyk S.: Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa2007 Mynarski S: Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001 Mynarski S.: Analiza rynku. Makromechanizmy, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2000 Mynarski S.: Badania rynkowe w warunkach konkurencji, FOGRA, Kraków 1995 Rosa G., Smalec A.: Analiza i funkcjonowanie rynku na przykładach, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada wiedzę w zakresie obszarów badań rynkowych oraz podziału badań według różnych kryteriów, - student zna etapy projektowania i prowadzenia badań, - student zna metody gromadzenia informacji i ich cechy, - student dokonuje charakterystyki metod doboru losowego i nielosowego próby do badań. Umiejętności: - student umie oszacować pojemność rynku na różne produkty i usługi, - student umie oszacować chłonność rynku, - student oblicza różne kategorie udziału przedsiębiorstwa w rynku oraz dokonuje na tej podstawie charakterystyki konkurencyjności przedsiębiorstwa lub jego produktów, - student wykonuje analizę sezonowości zjawisk rynkowych. Kompetencje społeczne: - student nabiera umiejętności oceny zjawisk zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstw, - student docenia potrzebę znajomości zasad prowadzenia badań rynkowych w sprawnym zarządzaniu przedsiębiorstwem, - student potrafi dokonać podziału zadań pracując w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: forma pisemna z treści wykładów. Zaliczenie: forma pisemna z treści ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.