Analiza i diagnostyka mikrobiologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.F2.ADM.NM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza i diagnostyka mikrobiologiczna |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 2 / semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NM status: fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem nauczania jest zaznajomienie studentów z praktyczną praca analityczną i diagnostyczną w specjalistycznych laboratoriach mikrobiologicznych. Studenci zostaną zaznajomieni z najnowszymi metodami stosowanymi w diagnostyce. Studenci poznają metody analiz ilościowych wykrywania różnych ważnych grup drobnoustrojów pożytecznych i szkodliwych. Zostaną zaznajomieni z wykonywaniem specjalistycznych badań mikrobiologicznych materiału medycznego i środowiskowego. Przedstawione zostaną sposoby weryfikacji, a także interpretacji wyników badań i analiz mikrobiologicznych badanego materiału wykonanych zgodnie z regulacjami prawnymi zawartymi w Ustawach i Rozporządzeniach RP oraz Normach Polskich i Normach Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: (10 h) 1: Warunki pracy w laboratoriach mikrobiologicznych. Grupy ryzyka mikro-biologicznego. Metody zabezpieczania i unieszkodliwiania materiału biologicznego. 2: Dobra technika mikrobiologiczna (DTM). Certyfikaty jakości, kontrola jakości, powtarzalność wyników, weryfikacja wyników. 3: Czynniki środowiskowe warunkujące występowanie i rozwój drobnoustrojów w różnych surowcach, półproduktach i wyrobach gotowych. Źródła zakażeń – wirusami, bakteriami i grzybami. 4: Pobór próbek do badań mikrobiologicznych, ich transport i przechowywanie. Metody hodowli drobnoustrojów i oznaczania liczby drobnoustrojów. 5: Podstawy diagnostyki klinicznej: bakteriologicznej, mykologicznej i parazytologicznej. 6: Źródła zagrożeń mikrobiologicznych w przemyśle.Higiena personelu produkcyjnego. Analiza sanitarno-higieniczna czystości cyklu produkcyjnego (System HACCP). 7: Procedury standardowe przy oznaczaniu przynależności systematycznej drobnoustrojów wyizolowanych z materiału środowiskowego i medycznego. 8: Mikroflora pomieszczeń mieszkalnych, produkcyjnych i inwentarskich. 9: Wykorzystanie najnowszych zdobyczy wiedzy z zakresu genetyki drobnoustrojów do oznaczania ich przynależności systematycznej. PCR – możliwości zastosowania w diagnostyce mikrobiologicznej. 10: Procedury ustanawiania oraz sposoby korzystania i postępowania z Normami Polskimi, Normami Unii Europejskiej. ĆWICZENIA: (10 h) 1.Podstawowe metody stosowane w analizie mikrobiologicznej. Zalecenia ogólne i pobór próbek do badań mikrobiologicznych. (1 godz.) 2.Analiza mikrobiologiczna wybranych produktów spożywczych zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi i normatywnymi (2 godziny) 3.Analiza mikrobiologiczna wód o różnym przeznaczeniu (2 godziny) 4. Analiza zanieczyszczenia mikrobiologicznego powietrza (1 godzina) 5.Oznaczanie przynależności systematycznej bakterii i grzybów pleśniowych wyizolowanych z różnych środowisk (4 godziny) Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 26 ECTS** 0,9 w tym: wykłady 10 godz. ćwiczenia i seminaria 10 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 2 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. praca własna (1,1 ECTS**) 34 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Mahon C.R., Lehman D.C., Manuselis G., 2007. Textbook of Diagnostic Microbiology. Elsevier, St.Luis. 2. Szewczyk E.M.: Diagnostyka bakteriologiczna. PWN, Warszawa 2005 3. Przondo-Mordarska A. (tłum.), 2005. Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej. PZWL, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Normy Polskie, poradniki sanitarne, przepisy i dyrektywy UE, ustawy i rozporządzenia, aktualne publikacje z zakresu realizowanych zajęć, klucze diagnostyczne, wytyczne KORLD i EUCAST 2. Pepper I.L., Gerba C.P., 2004. Environmental Microbiology – A Laboratory Manual. Elsevier Academic Press. 3. Manza de la L.M., Pezzlo M.T., Baron E.J., 1997. Color Atlas of Diagnostic Microbiology. Mosby. St. Luis. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Student posiada ogólną wiedzę z zakresu analizy mikrobiologicznej i podstawowe wiadomości z zakresu diagnostyki laboratoryjnej - Zna podstawowe zasady postępowania z materiałem zawierającym drobnoustroje - w tym z materiałem klinicznym. Umiejętności - Potrafi wyszukać odpowiednie rozporządzenia oraz normy i w oparciu o nie dobrać metodę badawczą do analizowanego materiału - Samodzielnie posługuje się podstawową aparaturą i sprzętem laboratoryjnym - Student potrafi wykonać podstawowe mikrobiologiczne analizy ilościowe i jakościowe różnych próbek oraz zinterpretować uzyskane wyniki. Kompetencje społeczne - Organizuje pracę w małym laboratorium celem wykonania podstawowych analiz ilościowych - Wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu analizy mikrobiologicznej i potrafi ją połączyć z innymi dyscyplinami naukowymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Zaliczenie pisemne Ćwiczenia: Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność i czynny udział w zajęciach laboratoryjnych. Na bieżąco oceniane są umiejętności praktyczne studenta oraz - na koniec zajęć - wiedza teoretyczna w formie pisemnej. Udział ćwiczeń i wykładów w końcowej ocenie: 50% wykłady i 50% ćwiczenia 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.