Chemia ogólna i nieorganiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.CHM.CHEN1.NI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia ogólna i nieorganiczna |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: |
Ogrodnictwo 1 sem. niestacjon. inż. obowiazkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat właściwości związków nieorganicznych wynikających z budowy ich cząsteczek, stanu skupienia i środowiska, w którym występują oraz praw opisujących te właściwości, a także wyrobienie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych i czynności laboratoryjnych niezbędnych do rozwiązywania przez studentów problemów w trakcie ich dalszego studiowania oraz pracy zawodowej. Zajęcia obejmują bloki tematyczne prezentujące aktualny stan wiedzy na temat budowy atomów i cząsteczek chemicznych, rodzaju reakcji chemicznych, systematyki i właściwości chemicznych związków nieorganicznych, właściwości wody i reakcji zachodzących w roztworach wodnych oraz znaczenia tych zagadnień dla środowiska naturalnego i ich praktycznego wykorzystania. Ważnym elementem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami właściwego postępowania ze związkami chemicznymi umożliwiającego ograniczenie ich szkodliwości dla środowiska przyrodniczego. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Budowa atomu z uwzględnieniem konfiguracji elektronowej, izotopy, alotropia. Układ okresowy pierwiastków, właściwości pierwiastków wynikające z ich położenia w układzie okresowym. Elektroujemność pierwiastków - pierwiastki elektrododatnie i elektroujemne, skala Paulinga. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Wiązania chemiczne. Rodzaje reakcji chemicznych. Reakcje utlenienia i redukcji. Szereg elektrochemiczny metali - właściwości wynikające z położenia w szeregu elektrochemicznym. Budowa i właściwości cząsteczki wody. Roztwory rzeczywiste i koloidowe. Sposoby wyrażania stężeń roztworu. Równowaga chemiczna - stała równowagi chemicznej, reguła przekory Le Chateliera-Browna. Reakcje w roztworach wodnych: dysocjacja elektrolityczna - stała i stopień dysocjacji, elektrolity mocne i słabe, autodysocjacja wody, iloczyn jonowy wody, wskaźnik pH; Hydroliza soli, odczyn roztworów soli, roztwory buforowe, iloczyn rozpuszczalności i jego wykorzystanie praktyczne. Systematyka związków nieorganicznych: tlenki, kwasy, wodorotlenki, sole, wodorki, związki kompleksowe, inne połączenia chemiczne - budowa, charakterystyczne właściwości, zastosowanie. Pierwiastki biogenne - cykle bio-geo-chemiczne węgla, azotu, tlenu, siarki, fosforu, krzemu, właściwości i wykorzystanie praktyczne tych pierwiastków i ich związków. Właściwości i zastosowanie niektórych metali. Regulamin pracowni chemicznej. Zasady BHP. Postępowanie z odpadami chemicznymi. Podstawowe szkło laboratoryjne i czynności laboratoryjne: wytrącanie osadów, sączenie, odmierzanie cieczy, miareczkowanie, sporządzanie roztworów. Pisanie sprawozdań z ćwiczeń. Reakcje pojedynczej i podwójnej wymiany. Wytrącanie i rozpuszczanie osadów. Reakcje oksydacyjno-redukcyjne. Reakcje charakterystyczne (rozpoznawcze) niektórych anionów: NO3-, PO43- , Cl- , CO32- , S2- , C2O42- , SO42-. Reakcje charakterystyczne (rozpoznawcze) niektórych kationów: Pb2+ , Cu2+, Hg2+, Cd2+, Fe3+, Ni2+, Cr3+, Al3+, Zn2+, Ca2+, Mg2+, NH4+. Podstawy objętościowej analizy ilościowej, stosowane szkło laboratoryjne, zakres czynności. Obliczenia stechiometryczne i stężenia roztworów. Sporządzanie roztworu HCl lub NaOH o określonym stężeniu molowym przez rozcieńczenie roztworów stężonych. Mianowanie roztworu NaOH i ilościowe oznaczenie zawartości kwasu HCl lub H2SO4 w roztworze. Mianowanie roztworu HCl i ilościowe oznaczenie zawartości wodorotlenku NaOH lub amoniaku w roztworze. Pomiar pH roztworów kwasów, zasad i soli hydrolizujących Podstawy oksydymetrii. Ilościowe oznaczanie zawartości Fe2+ w roztworze. |
Literatura: |
1. Bielański A. Podstawy chemii nieorganicznej. Tom 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. 2. Cox P.A. Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006. 3. Atkins W.P., Jones L. Chemia ogólna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006. 4. Tomasik P. Podstawy chemii. Cz.I. Chemia ogólna, chemia nieorganiczna. Wydawnictwo AR, Kraków, 1998. 5. Szymońska J., Szlachcic P., Michalski O., Kulig E., Wisła A. Chemia I – skrypt do ćwiczeń laboratoryjnych. Wydawnictwo UR w Krakowie, 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Litwin M., Styka-Wlazło Sz., Szymońska J. Chemia ogólna i nieorganiczna - kształcenie ogólne w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa, 2004. |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Definiuje podstawowe zjawiska, pojęcia i prawa chemiczne Opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych Wyjaśnia zależność pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi Klasyfikuje poszczególne rodzaje substancji nieorganicznych Prezentuje równania reakcji chemicznych z udziałem różnych substancji chemicznych Znajduje rozwiązania problemów chemicznych Diagnozuje procesy chemiczne zachodzące w środowisku przyrodniczym Przewiduje szkodliwość substancji chemicznych stosowanych w życiu codziennym i w praktyce rolniczej Umiejętności Posługuje się podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym Rozwiązuje praktyczne zadania dotyczące analizy jakościowej i ilościowej substancji Opisuje wykonane doświadczenia chemiczne Interpretuje obserwowane wyniki reakcji chemicznych Używa praw chemicznych do ilościowego opisu reakcji chemicznych Używa właściwych metod postępowania z substancjami szkodliwymi i odpadami chemicznymi Przygotowuje pisemne sprawozdania na temat przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych Wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne i zasoby internetowe Kompetencje społeczne Akceptuje potrzebę odpowiedzialnego stosowania substancji chemicznych i zachowania w laboratorium chemicznym Wspiera działania na rzecz informowania społeczeństwa o rzeczywistym zagrożeniu środowiska przyrodniczego przez stosowanie substancji chemicznych Identyfikuje i rozwiązuje problemy dotyczące stosowania substancji chemicznych w życiu codziennym i w praktyce rolniczej Prezentuje umiejętność współpracy w zespole |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.