Toksykologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s5.TOKS.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Toksykologia |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Klasyfikacja trucizn. drogi wprowadzania trucizn i ich dawki. Wchłanianie substancji ich metabolizm, transport, dystrybucja, nagromadzenie i wydalanie substancji toksycznych przez organizm ludzki .Podstawowe informacje z zakresu: toksycznego działanie metali ciężkich i środków ochrony roślin, środowiskowych i zdrowotnych skutki zanieczyszczenia środowiska azotem. Szkodliwe działanie promieniowania jonizującego. Substancje toksyczne zanieczyszczające żywność, substancje toksyczne pochodzenia naturalnego. Toksyczne działanie artykułów gospodarstwa domowego |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1.Struktura i zadania toksykologi 2.Trucizny zatrucia i ich przyczyny 3.Czynniki warunkujące toksyczność 4.Drogi wchłaniania, metabolizm i wydalanie ksenobityków 5.Mechanizmy toksycznego działania trucizn 6.Podstawowe informacje z toksykometri 7.Toksyczne działanie metali ciężkich ĆWICZENIA 1.Oznaczanie szczawianów rozpuszczalnych w używkach. 2.Wykrywanie chemicznych substancji konserwujących i barwników w produktach spożywczych. 3.Oznaczenie chlorków (soli kuchennej) w żywności. 4.Materiał biologiczny źródłem informacji o środowisku. Wykrywanie obecności salicylanów, białka, cukru i wapnia w moczu oraz określenie jego barwy, przezroczystości i odczynu. 5.Obliczanie LD50 na podstawie danych eksperymentalnych. |
Literatura: |
Seńczuk W., Toksykologia, Wyd. lekarskie PZWL, 2002. Brandys J., Toksykologia, wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999. Piotrowski J., Podstawy toksykologii, Wyd. Naukowo- Techniczne, W-wa, 2006. Brzozowska A., Toksykologia żywności (przewodnik do ćwiczeń), Wyd. SGGW, 2004 Bajguz A., Piotrowska A., Ćwiczenia z toksykologii środowiska, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, 2005. Brzozowska A., Toksykologia żywności (Przewodnik do ćwiczen), Wyd. SGGW, W-wa 2005., 2007. Gorlach G., Przewodnik do ćwiczeń z chemii rolnej, Wyd. AR w Krakowie Sadowska A., Obidowska G. Wardencki W. (red.): Bioanalityka w ocenie zanieczyszczeń środowiska. Centrum Doskonałości Analitycznej i Monitoringu Środowiska, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2004. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - identyfikuje substancjach toksyczne występujące w środowisku oraz i charakteryzuje ich losy w środowisku - integruje wiedzę z różnych dyscyplin w celu poznania toksyczności substancji chemicznych umiejętności - oblicza toksyczność substancji dla zwierząt i ludzi - oznacza substancje w różnych elementach środowiska i materiałach biologicznych - szacuje ryzyko zdrowotne związane z narażeniem na ksenobiotyki występujące w środowisku kompetencje społeczne: - organizuje prace w małym zespole, celem wykonania ćwiczenia - ma świadomość pogłębiania swojej wiedzy na temat substancji toksycznych występujących w środowisku |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia - kolokwium na każdym ćwiczeniu - oceniające wykonanie zadań obliczeniowych, rozwiązywanych indywidualni. Ocena uwzględniać będzie poprawność rozwiązania, oraz poprawne zinterpretowanie otrzymanych wyników - zaliczenie każdego ćwiczenia - uwzględniać będzie poprawność wykonania ćwiczeń, efektywność i organizację pracy w zespole Ocena końcowa: średnia ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady - egzamin pisemny (zadania testowe) 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.