Systematyka i pochodzenie roślin rolniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s5.SPR.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systematyka i pochodzenie roślin rolniczych |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy z botaniki w aspekcie systematyki i pochodzenia roślin rolniczych. Wykłady i ćwiczenia bedą obejmować nastepujące problemy: zmienność roślin i jej źródła, ośrodki pochodzenia roślin uprawnych, ewolucję roślin uprawnych z uwzględnieniem zmieniającej się ich produktywności, kryteria i metody klasyfikacji roślin: morfologia i anatomia, kariologia, chemotaksonomia, metody molekularne a także szczegółową systematykę i charakterystykę najważniejszych rodzin roślin uprawnych z uwzględnieniem dzikich gatunków o przydatnych cechach. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Z historii systematyki. Rozwój systematyki roślin. 2.Zakres taksonomii, hierarchia rang taksonomicznych, taksony wewnątrzgatunkowe. 3.Zmienność roślin i jej uwarunkowania. 4.Ośrodki pochodzenia roślin uprawnych. Naturalne zasięgi roślin, sposoby rozprzestrzeniania się. 5.Rolnictwo jako czynnik zmieniający flory miejscowe. Plon rolniczy a plon biologiczny. 6.Ewolucja roślin uprawnych z uwzględnieniem zmieniającej się ich produktywności. Produktywność klimatu i rolnictwa. 7. Elementy strukturalne z uwzględnieniem zmienności i kompensacji.Kryteria i metody klasyfikacji roślin - morfologia i anatomia. Chemotaksonomia i metody kariologiczne oraz rozwój technik molekularnych w systematyce. 8-11.Szczegółowa charakterystyka rodziny traw. 12.Szczegółowa charakterystyka rodziny bobowatych 13.Szczegółowa charakterystyka rodziny kapustowatych 14.Szczegółowa charakterystyka rodziny psiankowatych, astrowatych, lnowatych oraz innych mających znaczenie rolnicze. 15.Wymieranie gatunków. Ochrona zasobów roślinnych.Ogrody botaniczne, kolekcje i zielniki jako miejsca informacji o gatunkach uprawnych i dzikich posiadających ważne cechy użytkowe. Kolekcje światowe, krajowe. Ćwiczenia 1.Wprowadzenie do systematyki, cel klasyfikacji, podstawy i zasady systematyki roślin, zasady nazewnictwa, jednostki systematyczne, ontogeneza roślin. Systematyka roślin uprawnych, szczegółowa systematyka rodziny traw, morfologiczna charakterystyka rodziny. 2. Charakterystyka pozostałych zbóż z podrodziny wiechlinowych (żyto, pszenżyto, jęczmień, owies), systematyka i pochodzenie, podział na grupy różniące się morfologicznie i cytologicznie, budowa morfologiczna, fazy rozwojowe, odmiany rolnicze i ich klasyfikacja. 3.Charakterystyka zbóż z podrodziny prosowych (kukurydza, proso, włośnica, ryż, sorgo), systematyka i pochodzenie, podział na grupy różniące się morfologicznie i cytologicznie, budowa morfologiczna. 4.Sprawdzian z ćw 1-3. Charakterystyka zbóż rzekomych (gryka, szarłat, komosa ryżowa), systematyka i pochodzenie, podział na grupy różniące się morfologicznie i cytologicznie, budowa morfologiczna. 5.Systematyka i pochodzenie roślin z rodziny bobowatych (plemię janowcowe). Charakterystyka morfologiczna gatunków. 6.Systematyka i pochodzenie roślin z rodziny bobowych (plemiona: wykowe i fasolowe). Morfologiczna charakterystyka rodziny, fazy rozwojowe, morfotypy jako efekt współczesnej hodowli roślin. 7.Systematyka i pochodzenie roślin z rodziny bobowatych (plemiona: koniczynowe, komonicowe i siekiernicowe). Morfologiczna charakterystyka roślin, fazy rozwojowe, morfotypy jako efekt współczesnej hodowli roślin. 8.Systematyka rodziny kapustowatych (krzyżowych). Morfologiczna charakterystyka rodziny, fazy rozwojowe. Rodzaj - Brassica (kapusta), charakterystyka morfologiczna rodzaju, pochodzenie, systematyka, cechy budowy morfologicznej. 9. Sprawdzian z ćwiczeń 4-8. Systematyka i pozostałych rodzajów z rodziny krzyżowych (Crambe, Sinapsis) 10.Systematyka i pochodzenie roślin z rodziny astrowatych (słonecznik, cykoria, topinambur) i baldaszkowatych (marchew) 11.Systematyka lnowatych, konopiowatych. Morfologiczna charakterystyka roślin. 12.Systematyka rodziny komosowatych i psiankowatych. Morfologiczna charakterystyka ziemniaków i buraków, pochodzenie gatunków roślin uprawnych z wymienionych rodzin. 13.Sprawdzian z ćwiczeń (9-12), Poprawa zaległości. 14.Identyfikacja roślin w stanie zielonym (z kolekcji KSZUR) 15.Zaliczenie Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny:- ; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Podstawowa: Szczegółowa uprawa roślin. red. (Z. Jasińska i Z. Kotecki). WAR we Wrocławiu, 2003 Fitogeografia części świata. Europa-Azja-Afryka. (Z.Podbielkowski) PWN 1995. Uzupełniająca: Atlas roślin biblijnych (B.Szczepanowicz ). WAM. Kraków. 2003 Przewodnik do badań archeobotanicznych. (Maria Lityńska-Zając, Krystyna Wasylikowa, Andrzej Joachimiak). Wydawnictwo Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student: - posiada wiedzę na temat historii udomowienia i pochodzenia roślin rolniczych - zna kryteria i metody klasyfikacji roślin - zna systematykę podstawowych roślin rolniczych Umiejętności - identyfikuje gatunki roślin uprawnych na podstawie cech morfologicznych - potrafi przyporządkować gatunki do określonych rodzin botanicznych Kompetencje społeczne - rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji związaną z ciągłym rozwjem nauk przyrodniczych i rolniczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - Przygotwanie pracy pisemnej (przeglądowej) na podany przez prowadzącego temat (w ocenie pracy będzie uwzględniane poszerzenie treści poza zakres wykładów i ćwiczeń, umiejętność korzystania z aktualnych żródeł piśmiennictwa oraz jakość opracowania edycyjnego) Ćwiczenia: -sprawdziany wiedzy (pisemne, zadanie testowe jednokrotnego wyboru i problemowe) -sprawdzian umiejętności rozpoznawania gatunków 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.