Komputerowe doradztwo nawozowe w strategii ochrony środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s5.KDN.NI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komputerowe doradztwo nawozowe w strategii ochrony środowiska |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Obciążenie środowiska składnikami pokarmowymi w kontekście tzw "Dyrektywy Azotanowej". Podstawowe prawa nawozowe i funkcje produkcji. Matematyczne modele pobierania składników pokarmowych przez korzenie roślin. Potrzeby nawozowe i czynniki kształtujące efektywność nawożenia. Dobór założeń do systemu doradztwa nawozowego, zalecenia nawozowe w uprawach rolnych, wstępna ocena potrzeb nawożenia mikroelementami, technologiczne doradztwo. Zintegrowany system diagnozy i zaleceń nawozowych. cel i kompetencje: umiejętność wykonania planu nawożenia uwzględniająca wymagania produkcji i ochrony środowiska. |
Pełny opis: |
Systemy i skuteczność doradztwa nawozowego w aspekcie zagrożeń dla środowiska. Pobieranie prób glebowych. Liczby graniczne, podstawowe metody oznaczania składników pokarmowych - testy biologiczne, chemiczne i fizykochemiczne. Zalecenia nawozowe na gruntach ornych - forma tabelaryczna. Czynniki kształtujące efektywność nawożenia oraz podstawy programów NAW-1 i NAW-2 - poznanie zasad działania programów. 3 godz. NAW-3, Agronom; weryfikacja baz danych, wykorzystanie programu do ustalenia planów nawożenia pola, gospodarstwa, listy zakupów nawozów mineralnych. 3 godz. Określenie opłacalności produkcji wybranych gatunków roślin uprawianych w różnych warunkach glebowych. Zawartość mikroelementów w glebach i podstawy nawożenia mikroelementami. Wstępna ocena potrzeb nawożenia mikroelementami - program Infoplant. 3 godz. Bilansowanie składników pokarmowych; Macrobil. Nowe programy nawozowe; Naw-Sald. Nawożenie precyzyjne (wykorzystanie techniki GPS). 3 godz. Bilans materii organicznej w gospodarstwie. PlanoRS; Obszary Szczególnie Narażone, zagrożenia wynikające z Dyrektywy Azotanowej. Indywidualna praca z dowolnymi, poznanymi programami nawozowymi. 3 godz. Zajęcia prowadzone w grupach laboratoryjnych przy indywidualnym stanowisku komputerowym. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 100; ECTS: 4 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 20; ECTS: 0,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 80; ECTS: 3,2 |
Literatura: |
Kopeć M., Gondek K. 2002. Materiały do ćwiczeń z zakresu doradztwa nawozowego. Wydanie I, poprawione i uzupełnione, Wyd. DEKA Kraków, ss. 100. (poz. dostępna na stronie www) Dz. U. 2007.147.1033 Ustawa o nawozach i nawożeniu Rozp. wykonawcze do ustawy |
Efekty uczenia się: |
wiedza zna zasady obiegu składników pokarmowych w gopodarstwie i czynniki powodujące ich nadmiar w środowisku umiejętności student umie wykonać bilans nawożenia dla wybranego gospodarstwa z uwzględnieniem wymagań dla Obszarów Szczególnie Narażonych student interpretuje wyniki zgodnie z zasadami Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej i przepisami kompetencje społeczne umie dyskutować przedstawiając soje racje w zakresie ograniczenia rozpraszania składników pokarmowych |
Metody i kryteria oceniania: |
sporządzenie projektu obejmującego plan nawożenia w gospodarstwie z produkcją roślinną i zwierzęcą, uwzględniającego następstwo roślin, zmiany ilości nawozów naturalnych, zmienność opadów - 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.