Waloryzacja i kartografia gleb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s4.WKG.SI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Waloryzacja i kartografia gleb |
Jednostka: | Zakład Gleboznawstwa i Ochrony Gleb |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu: Bonitacja gleb w Polsce i na świecie. Podstawy kartografii. Punktowa waloryzacja gleb Polski. Waloryzacja gleb według FAO. Operaty glebowo-rolnicze. Mapy klasyfikacyjne, mapy waloryzacji przestrzeni produkcyjnej, mapy ewidencyjne. Nowoczesne metody badań stosowane w kartografii gleb. Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności ustalania klas bonitacyjnych i kompleksów przydatności rolniczej. Drugorzędnym celem jest nauczenie studenta interpretacji różnego rodzaju map glebowych i umiejętności korzystania z treści map. Celem przedmiotu jest również zapoznanie studenta z przydatnością rolniczą poszczególnych typów gleb. |
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1. Historia kartografii i bonitacji gleb w Polsce i na świecie. 2. Bonitacja gleb w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskich. 3-4. Rolnicza przydatność poszczególnych typów gleb Polski. 5-6. Waloryzacja gleb na podstawie wybranych wskaźników. 7-8. Waloryzacja przestrzeni produkcyjnej według gmin w Polsce. 9. Podstawy kartografii. Pojęcia kartograficzne. Skala, dokładność mapy. 10-11. Prowadzenie prac kartograficznych przy użyciu technik GPS. Geostatystyczne programy komputerowe i programy do komputerowej analizy obrazu (Surfer, Aphelion). 12-13. Operaty glebowo-rolnicze. Mapy glebowe, klasyfikacyjne, ewidencyjne, glebowo- siedliskowe. 14-15. Sposób prowadzenia glebowych prac kartograficznych w terenie zgodnie z normą PN-R-04031. Plan ćwiczeń: 1-2. Wprowadzenie do ćwiczeń terenowych. 3-10. Ćwiczenia terenowe polegajace na opracowaniu szkicu mapy glebowo-klasyfikacyjnej wybranego obszaru (Łazy/k. Bochni). 11-15. Prace kameralne służące sporządzeniu komputerowej wersji mapy glebowo-klasyfikacyjnej. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 15; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 6; ECTS: 0,4 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kuźnicki F., Białousz S., Skłodowski P. (red.) 1979.Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb. Warszawa, PWN. 2. K.Konecka-Betley, D. Czępińska-Kamińska, E. Janowska 1994. Systematyka i kartografia gleb. Wyd. SGGW Literatura uzupełniająca: 1. Komentarz do Tabeli Klas Gruntów 1963. Wyd. Ministerstwo Rolnictwa, Warszawa. 2. T.Witek i inni 1975. Rolnicza przestrzeń produkcyjna polski w liczbach. Supplement. IUNG Pulawy. 3. Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej Polski według gmin. 1981. IUNG, Puławy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student zna czynniki wpływające na waloryzację rolniczej przestrzeni produkcyjnej. - Student zna rodzaje map glebowych i treści na nich zawarte, - Student zna przydatność rolniczą poszczególnych typów gleb. Umiejętności: - Student potrafi interpretować różne rodzaje map glebowych. - Student potrafi sporządzić w formie uproszczonej mapę glebowo-rolniczą określonego obszaru. - Student potrafi określić punktową waloryzację określonego obszaru. Kompetencje: - Student potrafi pracować i organizować zadania w małych grupach podczas ćwiczeń terenowych, - Student docenia potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu waloryzacji i kartografii gleb przy zastosowaniu nowoczesnych technologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca (ćwiczenia): - obecność i czynny udział w ćwiczeniach terenowych (ćw. 1-10), - sprawozdanie indywidualne zawierające kartograficzne opracowanie pokrywy glebowej określonego obszaru i waloryzację rolniczej przestrzeni produkcyjnej (ćw. 3-15), - ustne zaliczenie z materiału poświęconego metodycznym aspektom prowadzenia glebowych prac kartograficznych (ćw. 1-10) Egzamin z wykładów zawierajacy pytania otwarte i pytania testowe (około 25 pytań) przeprowadzany jest w formie pisemnej. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.