Rola zwierząt w środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s4.RZS.SI.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rola zwierząt w środowisku |
Jednostka: | Katedra Ochrony Środowiska Rolniczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Popularyzacja wiedzy o bioróżnorodności świata zwierząt, ich zachowaniach i koegzystencji z ludźmi.Ewolucja edukacji przyrodniczej od Arki Noego po art. 13 Konwencji o różnorodności biologicznej. Wspólne zamieszkiwanie Planety przez ludzi i zwierzęta prowadzi do rozmaitych problemów. Poznanie zachowań zwierząt w rozmaitych środowiskach umożliwi koegzystencję. Ochrona środowisk życia ochroni wymierające gatunki zwierząt. |
Pełny opis: |
1. Wspólny świat - zwierzęta i ludzie - 1godz. 2. Różnorodność biologiczna - 1 godz. 3. Różnorodność w środowisku rolniczym - 1 godz. 4. Środowisko a przystosowania - 1godz. 5. Mikrokosmos zwierząt bezkręgowych - 1 godz. 6. Makrokosmos - kręgowce - 1 godz. 7. Liczebność - 1 godz. 8.Inteligencja - zachowania zwierząt - 1 godz. 9.Sposoby porozumiewania zwierząt - 1 godz. 10.Drapieżnictwo- łańcuch pokarmowy - 1 godz. 11.Polowania a ochrona - 1 godz. 12.Zwierzęta i pożywienie - 1 godz. 13.Fermy hodowlane a ochrona środowiska - 1 godz. 14.Zoogeografia-wrażliwość zwierząt na zmiany klimatyczne i degradacje środowiska - 1 godz. 15.Ochrona zwierząt a ochrona środowiska życia - 1 godz. Ćwiczenia terenowe: Bioróżnorodność bezkręgowców - Muzeum Motyli w Bochni - 5 godz. Środowiskowe przystosowania owadów na podstawie wystawy owadów UR (Dzień Owada)- 5 godz. Zwierzęta zagrożone i ginące na przykładzie Krakowskiego Ogrodu Zoologicznego - 5 godz. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
Andrzejewski R., Weigle A. (red.): Różnorodność biologiczna Polski. W-wa 2003. Droschner V.B., Zachowania zwierząt. BM 1999 Jaworska M.: Co najbardziej zagraża bioróżnorodności? Toruń, 2009. Kalinowska A.: Artykuł 13. W poszukiwaniu społecznego wsparcia w zarządzaniu konwencją o bioróżnorodności biologicznej. Polska praktyka na tle doświadczeń światowych. Min. Środ., W-wa 2008. Pawłowski J.: Szkic dziejów muzealnictwa przyrodniczego w Polsce. Muzeum Przyrod. PAN, Kraków, 1998. Łukomska M.: Wykorzystanie filmu w edukacji ekologicznej i jego wpływ na świadomość ekologiczną. Praca mgr UW, W-wa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -student posiada podstawową wiedzę z zoologii i ekologii i poszerza ją o wybrane elementy behawioru zwierząt w różnych środowiskach. Umiejętności: -student nabywa umiejętności i kompetencji w ochronie bioróżnorodności zwierząt i środowisk ich życia. -rozpoznaje i wykorzystuje przystosowania zwierząt do środowiska (mimikra, mimetyzm, konwergencje itd.), zachowania zwierząt warunkujących ich przetrwanie w zmieniającym się środowisku. -rozpoznaje zagrożenia przemysłowych ferm hodowlanych dla środowiska i zdrowia ludzi, -student zna przeciwdziałania degradacji środowiska dla ratowania zwierząt i zdrowia ludzi. Kompetencje społeczne: -student organizuje prace w małym zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): -trzy oceny za wykonanie zadań na ćwiczeniach terenowych w muzeach i ogrodzie zoologicznym (sprawozdania na określony temat) Ocena końcowa-średnia ocen Wykłady-egzamin pisemny. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.