Socjologia wsi i rolnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.9s2.SWR.SI.ROSOY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wsi i rolnictwa |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z regułami, jakie rządzą procesem rozwoju społeczno-gospodarczego, z miejscem wsi i rolnictwa w tym procesie oraz przekształceniami, jakim wieś i rolnictwo podlegają; a także ze specyfiką środowiska społecznego wsi oraz obecnymi problemami wsi i rolnictwa w Polsce.Przedmiot obejmuje następujące grupy problemów : 1. Rolnictwo i wieś w globalnym procesie rozwoju gospodarczego i społecznego. 2. Wieś i rolnictwo w okresie przedindustrialnym. 3. Przemiany wsi i rolnictwa w toku industralizacji i urbanizacji kraju. 4. Współczesna wieś polska w obliczu gospodarki rynkowej oraz integracji europejskiej. 5. Badanie społecznych i gospodarczych problemów wsi i rolnictwa (ćwiczenia). |
Pełny opis: |
Plan wykładów 1-2. Proces rozwoju w toku dziejów oraz jego przyczyny. Znaczenie wzrostu potrzeb oraz społecznego podziału pracy. 3-4. Czynnik demograficzny w procesie rozwoju. Związki pomiędzy wzrostem demograficznym i strukturą demograficzną a rozwojem gospodarczym. 5-6. Miejsce rolnictwa i jego charakter w gospodarce przedindustrialnej. Struktura społeczno-ekonomiczna wsi. Tradycyjne gospodarstwo chłopskie, jego cechy i funkcje. 7-8. Tradycyjna rodzina chłopska oraz społeczność wioskowa - ich cechy i funkcje. Kultura ludowa. System wartości, psychika i mentalność mieszkańców dawnej wsi. 9-10. Ewolucja chłopskiego rolnictwa pod wpływem industrializacji i urbanizacji: profesjonalizacja lub dwuzawodowość. Polaryzacja struktury agrarnej. 11-12. Rodzina chłopska i społeczność wioskowa w procesie przeobrażeń. Problemy społeczne i demograficzne wsi. Przeobrażenia kulturowe, impakt kultury masowej. Przejawy dysharmonii kulturowej oraz dezintegracji środowisk lokalnych. 13-14. Regionalne zróżnicowanie wsi polskiej. Predyspozycje rozwojowe poszczególnych regionów. Specyfika Polski południowo-wschodniej; 15. Problem migracji na polskiej wsi i ich społeczno - ekonomiczne skutki. Plan ćwiczeń 1. Etapy procesu badawczego. 2. Omówienie metod i technik badawczych. 3. Źródła informacji. 4. Sposoby doboru obiektów. 5. Zasady konstruowania kwestionariusza. 6. Badania nad młodzieżą wiejską - przedstawienie pełnego instrumentarium badawczego i wyników badań (kwestionariusz, instrukcja kodowa, robocze tabele wynikowe). 7. Badania nad rolą liderów w rozwoju obszarów wiejskich - przedstawienie problematyki, założeń, narzędzi i metod badawczych (wywiad wg kwestionariusza). 8. Badania sytuacji społeczno - zawodowej i warunków życia kobiet wiejskich - prezentacja pełnego instrumentarium badawczego. 9. Funkcjonowanie wielopokoleniowych rodzin wiejskich - prezentacja instrumentarium i wyników badań. 10-15. Samodzielne konstruowanie przez studentów kwestionariusza do badań. |
Literatura: |
1. Gorlach. K., 2004. Socjologia obszarów wiejskich, problemy i perspektywy. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Warszawa. 2. Kocik L. 2000. Między przyrodą, zagrodą i społeczeństwem. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków. 3. Bukraba-Rylska I., 2008. Socjologia wsi polskiej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 4. Kocik L., 2006. Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata. Oficyna Wydawnicza AFM. Kraków 8. Kowalska M., 2015. Młodzież wiejska zagrożona wykluczeniem społeczny. Wydawnictwo Inżynieria Rolnicza PAN. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia: Wiedza: - student posiada podstwową wiedzę na temat aktualnych społecznych problemów współczesnej wsi polskiej; - student dysponuje wiedzą nt przeobrażeń kulturowych na wsi oraz dezintegracji środowisk lokalnych; Umiejętności: - student posiada umiejętności potrzebne do realizacji badań z zakresu społeczno – ekonomicznych problemów wsi i rolnictwa. - student potrafi scharakteryzować tradycyjną wieś, gospodarstwo i rodzinę chłopską oraz mentalność tradycyjnego chłopa; Kompetencje społeczne: - studenci zdobywają kompetencje w zakresie planowania badań ankietowych - studenci organizują pracę w małym zespole (4-5-osobowym) w celu skonstruowania kwestionariusza do badań; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: - ocena skonstruowanego przez studentów kwestionariusza wywiadu o tematyce z zakresu społeczno – ekonomicznych problemów wsi i rolnictwa. Wykłady: Ocena końcowa - egzamin pisemny składajacy sie z otwartych pytań problemowych. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady – 15 godz. - ćwiczenia – 15 godz. Razem: 30 godz.: 30 = 1 (czyli 1 pkt ECTS) - przygotowanie się do ćwiczeń (do dyskusji, przegląd literatury, zapoznanie się z metodyką obliczeń itp.), - 10 godz. - przygotowanie się do egzaminu końcowego - 10 godz. - konsultacje - 4 godz. - egzamin końcowy - 1 godz. Razem godz. praktyczne: 25 godz. : 25 = 1,0 (czyli 1 pkt ECTS) OGÓŁEM: 2 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.